Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva 2014 pohledem redaktorů: Co se povedlo a co ne?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (27)
Zatímco pro běžné návštěvníky je autosalon v Ženevě v plném proudu, my novináři už máme „hotovo“. Co se nám letos líbilo a co naopak nelíbilo?

Mezinárodní autosalon v Ženevě s pořadovým číslem 84 přinesl řadu zajímavých novinek, ale také několik zklamání. Co si o letošním autosalonu myslí hlavní členové našeho autosalonového týmu? Co se v Ženevě líbilo a co naopak nelíbilo?

predstavujeme zeneva2014 predstavujeme zeneva2014


Tomáš Kovařík
Auto.cz

Líbilo se

V expozici Škodovky jednoznačně studie Vision C a černočervené výbavové verze Monte Carlo (zvláště pro Yeti). Dominovaly normálně použitelné automobily, žádná přehnaně "zelená" ekologie se nekonala.

Všechny tiskové konference se premiérově soustředily do prvního novinářského dne. Na druhý den tak zbylo více času si projít celé výstaviště a důkladněji prohlédnout jednotlivé exponáty.

Z vystavených modelů Honda Civic Type-R, Nissan X-Trail a Škoda Vision C.

Nelíbilo se

Novinky odtajňované několik dní až týdnů před autosalonem degradují úroveň vlastní autoshow. Chodíte od stánku ke stánku a jenom si v hlavě porovnáváte realitu s tím, co jste už viděli na fotografiích. Víte, co se skrývá pod plachtou a jenom čekáte, až ji strhnou. Chybí tomu náboj, překvapení, wow efekt.

Překvapení se nekoná ani v případě rozmístění jednotlivých značek. Novinář protřelý minulými ročníky se zavázanýma očima trefí například k Volvu, Hondě, Škodovce, Peugeotu a dalším. Zamíchat jednotlivými expozicemi by výstavu oživilo.

Komu v minulosti "překážely" hostesky u automobilů, ten mohl být letos spokojen. Na některých stáncích nebyly vůbec, jinde postávaly v hloučcích a tam kde byly sólo, tvářily se od samého rána znuděně. Ani tradiční "jistota" Lancia letos do Ženevy nepřivezla české a slovenské krásky. Každému se líbí něco jiného, ale obecně jsme se shodli, že letos to byla v tomto směru velká slabota. Extrémem pak byly ženy 50+ v expozici Cadillacu, přičemž podobný trend lze v posledních letech pozorovat také u leteckých přepravních společností.

Za největší ošklivku autosalonu považuji jednoznačně Jeep Renegade. Šéf automobilky Mike Manley si nasadil možná až příliš růžové brýle, jestli si myslí, že tahle obouchaná italsko-americká krabice na podvozku Fiatu uspěje. Vůz používá na můj vkus příliš násilně naroubované tvary.

predstavujeme zeneva2014 predstavujeme zeneva2014


Lukáš Vaverka
Auto.cz

Líbilo se

Líbí se mi BMW 2 Active Tourer, a to si troufám prohlásit s vědomím toho, že „zvýšená“ auta v oblibě příliš nemám a před MPV jasně preferuji SUV. Mnichovská automobilka se ovšem vydala zcela novým směrem – tím, kterým se konkurenti Audi a Mercedes-Benz vydali už před lety. Rodinná „Dvojka“ je od pohledu jasné BMW, má dynamický styl, kterému bych vytknul jedině zbytečně velká přední a zadní světla. Kabina je pak zcela bez chyb, působí luxusně a dobře se sedí vpředu i vzadu. Navíc pod kapotou může být až 170 kW, to žádné jiné MPV dneska nenabídne.

Neméně mě zaujal nový Nissan X-Trail. Musím ocenit odvahu, s jakou se jeho tvůrci pustili do kompletní změny stylu. Místo neforemné krabice tady máme atraktivní crossover, který je doslova větším bráchou mimořádně povedeného Qashqaie. O terénních schopnostech nepochybujte, nový X-Trail má vylepšený pohon všech kol a velmi slušnou světlou výšku 210 mm.

Jeep Renegade je pravým opakem X-Trailu. Do zástupů stylových městských crossoverů vyrazí s ostrým moderním designem, který je na jednu stranu hravý, ale zároveň respektuje tradice značky. Zkrátka je to ten správný „tvrďák“ jako všechny Jeepy. Uvidíme, jak vedle něj bude vypadat sesterský Fiat 500X, který se představí v létě…

A byl by hřích opomenout nový Mercedes-Benz S kupé. Auto pro ty, kdo doopravdy řídí náš svět, dospělo do krásy a vypadá lépe než kdy předtím. Nový designový styl stuttgartské automobilky působí v tomto provedení opravdu neodolatelně, lépe než to uměla kterákoliv generace předtím.

Z těch aut, která se nezačnou hned vyrábět, mě nejvíce zaujala studie Infiniti Q50 Eau Rouge. Agresivní design výborně spojuje zdařilé tvary výchozího modelu Q50 a prvky viditelně inspirované světem Formule 1. Zlatým hřebem je pak motor z Nissanu GT-R, dvakrát přeplňovaný 3,8 l V6, který má 575 koní. Pořád se vkrádá otázka, proč se takový projekt objevil až teď – technika GT-R a všech Infiniti vychází ze společného základu, takže se taková kombinace přímo nabízí!

Nelíbilo se

I do druhého výběru nominuji BMW, tentokrát 4 Gran Coupé. Kdo se těšil na menší a dostupnější obdobu parádního 6 Gran Coupé, ten musí být jednoznačně zklamán. Místo čtyřdveřového kupé přichází liftback, který do sebe nasál zbytečně moc praktičnosti sesterského 3 Gran Turismo. Abychom si rozuměli, problémem není řešení přístupu k zavazadlům. Menší Gran Coupé je jednoduše příliš usedlé, i když se to snaží maskovat extravagantními detaily. A mimochodem, nelíbí se mi představení nového modelu X4 v době konání autosalonu, avšak pouze virtuálně v podobě první sady oficiálních fotek.

Ještě méně se mi do vkusu trefil Citroën C4 Cactus, jakkoliv je myšlenka postavit jednoduchý a levný crossover chvályhodná. Banální obliny kombinované se snahou odlišit se za každou cenu vedle takového Renaultu Captur obstojí jenom těžko. Dle mého soudu by měl Citroën začít dělat pohledná a atraktivní auta – stačí si vzít příklad z nejnovějších modelů Mazda, Nissan a Renault.

Zklamáním je pro mě i Lamborghini Huracán. Ty atraktivní výrazné hrany, které se potkávají a protínají v ostrých úhlech, se nástupce Gallarda snaží zjemnit různými oblinami a výrazně zkosenou přídí. Zbytečně, Aventador je hezčí. A jen tak na okraj – neměl takto nějak původně vypadat nový Lotus Esprit?

Maserati slaví 100 let od založení firmy konceptem pojmenovaným Alfieri – podle jednoho ze zakladatelů automobilky. Vím, že slavná italská značka chce prorazit v USA a v Číně, studie sportovního kupé je ale na můj vkus až příliš amerikanizující a nemá daleko k organickému designu. Pro tak významnou událost jsem očekával něco více strhujícího a výjimečného. Patrně totiž nejde beztak o nic jiného, než předobraz nové generace modelu GranTurismo. Navíc se pod kapotou nachází atmosférický osmiválec 4,7 l o výkonu 460 koní. To opodál stojící Nissan GT-R Nismo má koní rovných 600, pohání jej 3,8litrové biturbo a prodávat se začne ještě letos.

predstavujeme zeneva2014 predstavujeme zeneva2014


David Bureš
Auto.cz

Líbilo se

Letošní ženevský autosalon byl ve znamení minivozů, vedle nových generací byly v Palexpu vystaveny i nové verze stávajících modelů. Nejvíce z mini-novinek mě zaujal Renault Twingo. Zajímavý design, hravý interiér, to je zkrátka skvělý recept na miniauto. Na dnešní poměry je navíc netradiční koncepce motoru vzadu a pohonu zadních kol. Pokud bude nové Twingo jezdit tak, jak vypadá, můžeme se těšit na velkou zábavu.

Velkým překvapením byl pro mě Jeep Renegade. Na fotografiích se mně toto malé SUV rozhodně nelíbilo, ve skutečnosti ale vypadá zajímavě. Auto se od větších modelů výrazně odlišuje, zároveň ale ctí tradice značky. Vtipné jsou detaily v interiéru – rychloměr zacákaný bahnem nebo mapa hor v odkládacím prostoru před řadicí pákou.

Nejen já jsem si při procházce po výstavišti vybral sportovní auto do své garáže snů. Z těch relativně dostupných vozů tohoto typu mě zaujalo Subaru WRX STI. Je to snad poprvé, co je tento sedan s velkým křídlem na zádi opravdu hezký. Hned po usednutí jsem měl chuť s ním někam vyrazit, tak snad jízda s novým WRX STI nebude zklamáním. To by byla opravdu škoda.

Nelíbilo se

Tak jako pro Lukáše, i pro mě bylo lehkým zklamáním Lamborghini Huracán. Problém je v jeho designu, ne že by byl ošklivý, jedná se o nádherný automobil, tvary se ale až moc podobají většímu Aventadoru. Designéři tohoto italského výrobce mají v posledních letech spoustu originálních nápadů (Estoque, Sesto Elemento, Veneno), a tak je škoda, že se nepromítly i na novém baby-lambu. Třeba si je ale nechávají pro okruhově zaměřenou verzi Superleggera…

Do noty mně pak opravdu nepadlo Mini Clubman Concept. Vozy Mini jsou hravé, přestože už některé z nich nejsou tak úplně mini. Koncept nového Clubmanu je ale bachraté těžkopádné auto, čemuž přispívá i mezigenerační zvětšení. Auto totiž proti odcházejícímu Clubmanu narostlo o 26 cm na 4,22 metru. Konvenční dva páry dveří naznačují, že nové kombi bude chtít nalákat více zákazníků než dosavadní provedení. Není ale ta netradičnost jedno z hlavních lákadel Mini? Alespoň mě bude hravý Clubman s třemi bočními dveřmi chybět.

Velkým zklamáním byl stánek automobilky Bugatti. Výrobce nejrychlejšího auta světa zde totiž nevystavil avizovaný Veyron se jménem slavné české závodnice Elišky Junkové. Místo toho byl v Palexpu vystaven Veyron Grand Sport Vitesse Rembrandt Bugatti pojmenovaný po mladším bratrovi zakladatele této francouzské značky. Eliščin Veyron nicméně vznikne, z uniklých snímků vozu vyplývá, že zkombinuje černou karoserii se žlutými detaily a hnědým interiérem. Automobilka si vůz zřejmě ponechává pro nějakou komornější akci, než je mezinárodní autosalon.

predstavujeme zeneva2014 predstavujeme zeneva2014


Aleš Jungmann
Auto.cz + Autofun.cz

Líbilo se

Na ženevském autosalonu se mi vždy líbila jeho kompaktnost. Stánky jsou postaveny na dvou obrovských výstavních plochách, které spojují krátké schody a do tiskového centra to je co by kamenem dohodil. To je velmi příjemná změna po Frankfurtu, kde se mezi jednotlivými halami pěkně projdete.

Ale nechme chodby chodbami. Co mě naživo potěšilo? Jak už naznačil Tomáš, mnoho překvapení se letos nekonalo. V době internetu je samozřejmě velmi těžké uhlídat, aby se nic nedostalo „ven“. Navíc se automobilky naučily úniky samy inscenovat, aby si zajistily dostatek pozornosti ještě před autosalonem. Živé setkání však vždy bylo a stále je k nezaplacení: Na rozdíl od kolegů zatím nemám jednoznačný názor na Jeep Renegade (počkám si, až ho uvidím v ulicích), zato Cherokee mě jednoznačně potěšil. Na fotkách (doslova) nic moc, v reálu auto, za kterým se otočíte.

Abych řekl pravdu, nesdílím drobné zklamání Lukáše či Davida z Huracánu. Navázat na povedené Gallardo je sakra nevděčný úkol a je dobře, že se Lamborghini drželo spíše při zemi; futuristické orgie zůstávají vyhrazeny pro vyšší (a dražší) modely. Sympatická byla Mazda 2, naživo potěšil faceliftovaný Focus i Nissan Juke.

Poprvé jsem měl možnost prozkoumat detailně čínský Qoros 3 a nezávidím zavedeným automobilkám: v této generaci jde ještě tak trochu o „cut and copy“ cvičení bez většího nápadu, ale vzpomeňme, jak na tom byli Korejci před deseti lety a kde jsou teď. Příští generace už bude nezpochybnitelný konkurent Golfu či Focusu.

Zatímco design nového Audi TT je na můj vkus až příliš předvídatelný a unifikovaný, interiér je opravdovou perlou „běžné“ automobilové produkce. Chytrá, neotřelá řešení se skloubí se skvělými materiály a zpracováním, o kterém ostatně není u Audi třeba diskutovat. Hezká byla také výstavka, pojednávající o nejslavnějším silničním vytrvalostním závodu světa, čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Vidět vedle sebe více dvě desítky vítězných vozů je opravdu elektrizující.

Žolíkem se nakonec stalo sice krátké, ale zato o to příjemnější setkání s medailistkou Evou Samkovou, která je tváří automobilky Toyota a v Ženevě si přebrala své nové Aygo. Tak ať jí to jezdí tak, jako na svahu!

Nelíbilo se

A co se mi nelíbilo? Popravdě asi BMW 2 Active Tourer. Když už Mnichované dělají MPV, tak by alespoň mohlo mít velký kufr nebo plochou podlahu v zadní řadě sedadel. A co že říkám na pohon předních kol? Nic, u podobných aut je toto uspořádání logické, tak proč lpět na minulosti. Trochu nejistý jsem z automobilky Mini, bude zajímavé sledovat, jak se vyvine její modelové portfolio. Aby se časem nemusela přejmenovat na Midi.

Stejně jako na většině autosalonů i zde číhalo všudypřítomné nebezpečí, spočívající v kombinaci sličných děvčat a různě vyvýšených stánků a jejich jednotlivých sekcí. Páni designéři, berte ohledy na přírodní zákonitosti a navrhujte stánky méně zlomyslné a bezpečně průchozí i při pohledu do hlubokých, tmavých očí. Myslím, že mluvím za (téměř) všechny redaktory světa. Děkujeme!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (27)
Avatar - rohYpnol
13. 3. 2014 17:45
Re: Korejské ESO
Já tímto příspěvkem jen reagoval na realitu podanou ACZ. Myslíš že si nedokážu najít fotky opravdu vkusného Genesis II ;-) ?
12. 3. 2014 15:16
Re: Korejské ESO
Píšu to i níže.záleží co chceš vidět.
12. 3. 2014 15:15
Re: Korejské ESO
Tak buď víš jen to co Ti podá jeden novinář,nebo jeden server.Nebo to co se skkutečně děje.
Zda omezenou realitu,či větší rozhled.Výběr máš,je na Tobě co chceš vidět.
Zda menší auta,celkem klasická,či vyšší třídu a práce ve vývoji.
Avatar - šmoula nešika
12. 3. 2014 10:28
Re: Zeneva a umístení stánku
Já spíš nevím s tou výhodou Ženevy proti Frankfurtu v koncepci výstavy. Každý to vidí jinak, ale já byl ve Frankfurtu rád za tu možnost se po každé hale jít vyvětrat ven. Nasazení v Ženevě jsem sice měl větší, ale dost se tam potil. A jít ven nešlo... I když nevím, jestli bych to pak stihl... V Paříži jsem na autosalonu ještě nebyl, ale Francouzi umí tohle rozvržení skvěle. Tak uvidím. :-)
Avatar - Magister
12. 3. 2014 08:49
Re: Auto.cz...
Ženevu jsem si užil. Jeep je podle mě nejškaredším autem výstavy, ale nevím který, jestli je hnusnější Renegade nebo CHerokee. Vyzdvihl bych plně otevřenou a velkou expozici Mercedesu. Líbilo se mi Subaru. Zklamala mě Octavia RS.... děravá falešná koncovka výfuku nejsportovnějšímu modelu fakt nesluší. V testech se o tom kupodivu nepsalo. Nasrali mě taky u Porsche, kde k většině modelům lidi nepouštěli. Naopak krásný byl Ford Mustang, za něj palec nahoru. Snad se bude brzy i u nás prodávat.