Bugatti a jeho moderní historie (2. díl)

 

Po neslavném konci Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995 získal práva na slavnou značkou německý koncern Volkswagen AG, který po sérii konceptů uvedl model Veyron 16.4.

Volkswagen po té co získal značku Bugatti prakticky okamžitě spustil proces jejího oživení, který mohla veřejnost sledovat prostřednictvím konceptů uváděných ve druhé polovině devadesátých let.

Nejprve se mohlo zdát, že německý koncern nasměruje mezi výrobce luxusních automobilů, což naznačil koncept kupé EB118 s motorem uloženým vpředu a na něj navazující limuzína EB218. Následující Bugatti 18/3 Chiron otevřela novou možnost v podobě supersportovních vozů.

Tu nakonec potvrdila na podzim roku 1999 studie Bugatti EB 18/4 Veyron, z níž se v průběhu následujících šesti let vyvinul sériový model Bugatti 16/4 Veyron, který se především svou technikou a cenou postavil prakticky nad veškerou dosavadní automobilovou produkci.

Tento model ohromil svět výkony své pohonné jednotky a dosahovanými jízdními výkony. Zároveň ovšem nabízel prostorný a luxusně zařízený dvoumístný interiér, který z něj dělal dokonalý vůz na dlouhé cesty.

Bugatti EB 18/4 Veyron a EB 16/4 Veyron

Tokyo Motor Show v říjnu roku 1999 se stala místem světové premiéry Bugatti EB 18/4 Veyron. Na rozdíl od konceptů EB118, EB218 a 18/3 Chiron pod návrhem jeho karoserie nebylo podepsáno studio Ital Design. Tentokrát byl design navržen ve studiu mateřského koncernu, které tehdy vedl Hartmut Warkuß a autorem vozu, z nějž vzešel první sériový model značky Bugatti pro jednadvacátého století se stal tehdy šestadvacetiletý Jozef Kabaň.

Svým jménem tento koncept odkazoval na francouzského závodního jezdce Pierra Veyrona, který jezdil v barvách Bugatti ve třicátých letech a jehož největším úspěchem bylo vítězství ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans v roce 1939. Vítězství dosáhl s vozem Bugatti 57C Tank a spolujezdcem Jean-Pierrem Wimillem.

Bugatti EB 18/4 Veyron se stal prvním nositelem dnes tak notorických známých linií a předvedl je v modré a perleťové modré barvě. Technikou ukrytou pod karoserií z karbonových vláken s celkovou délkou 4380 mm, šířkou 1994 mm, výškou 1206 mm a rozvorem náprav 2650 mm přitom navazoval na předchozí tři koncepty.

Podobně jako u Bugatti 18/3 Chiron byl i zde před zadní nápravou uložen 18-válcový motor o objemu 6,3 litru s výkonem 408 kW (555 k) a točivým momentem 650 N.m, u nějž byly válce seřazeny po šesti ve třech řadách. Síla motoru pak mířila na všechny čtyři 20-palcová kola obuta do pneumatik 265/30 R20 vpředu a 335/30 R20 vzadu.

Evolucí vozu z roku 1999 se stal koncept Bugatti EB 16/4 Veyron, který byl veřejnosti prezentován v následujících dvou letech a od svého předchůdce se lišil především svou pohonnou jednotkou. Tou se stal 16-válcový motor o objemu 8,0 litru s přeplňováním čtyřmi turbodmychadly, disponující výkonem 736 kW (1001 k) a točivým momentem 1250 N.m.

První koncept šestnáctiválcového Veyronu se od předchozího osmnáctiválce kromě techniky odlišoval v případě designu exteriéru prakticky jen zvolenými odstíny modré a provedením 20-palcových kol.

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem přinesl v roce 2001 výrazněji přepracovaný koncept Veyronu s karoserií v kombinaci červené a černé barvy. Rozvor se prodloužil na 2700 mm, zatímco karoserie měla nyní celkovou délku 4466 mm, šířku 1998 mm a výšku 1206 mm. Všechny tyto změny souvisely s vývojem vozu pro sériovou produkci a cílem dosáhnout maximální rychlosti 406 km/h a akcelerace 0-300 km/h za méně než 14 sekund.

Cílem vedení koncernu Volkswagen a samozřejmě i značky Bugatti se stalo uvedení sériového modelu na trh v roce 2003, ale vše nakonec dopadlo trochu jinak.


Bugatti EB 18/4 Veyron a EB 16/4 Veyron
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron... V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron...

Někteří majitelé svá auta myjí ručně, jiní jezdí do…

Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní

Nejvyšší výkon kolem 1000 koní představuje špičku mezi…

 



 
Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Včera

Už od představení Kie Stonic víme, že nové korejské SUV chce lákat na styl a individuální vzhled. Po prvních jízdách v okolí Berlína pak rovněž můžeme tvrdit, že její předností budou i jízdní schopnosti.




Blesk.cz

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění ohledně druhého dítěte!

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění…

Je to už několik dní, co je Agáta Prachařová (33) maminkou druhého potomka. A pořádně si to užívá. S malou Miou…

Denisa (†26), manželka bubeníka kapely Mirai, chtěla veselý pohřeb: Na poslední cestu ji vyprovodily balonky, před týdnem ji přejelo auto

Denisa (†26), manželka bubeníka kapely Mirai, chtěla…

Více než stovka smutečních hostů se dorazila v pátek rozloučit s tragicky zesnulou hudebnicí Denisou Bílou…

 

iSport.cz

Dva měsíce natvrdo! Padl trest za faul z Vítkovic, při němž vypadaly zuby

Dva měsíce natvrdo! Padl trest za faul z Vítkovic,…

Byl to běžný souboj, jakých jsou ve fotbale stovky. Žádná zákeřnost. Jenže výsledkem byla devastace chrupu. V…

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale Evropa vede 3:1

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale…

Tenisté Evropy plní v premiérovém Laver Cupu roli favorita a po prvním dnu vedou nad výběrem světa 3:1 na…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…