reklama


Bugatti a jeho moderní historie (2. díl)

 

Po neslavném konci Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995 získal práva na slavnou značkou německý koncern Volkswagen AG, který po sérii konceptů uvedl model Veyron 16.4.

Volkswagen po té co získal značku Bugatti prakticky okamžitě spustil proces jejího oživení, který mohla veřejnost sledovat prostřednictvím konceptů uváděných ve druhé polovině devadesátých let.

Nejprve se mohlo zdát, že německý koncern nasměruje mezi výrobce luxusních automobilů, což naznačil koncept kupé EB118 s motorem uloženým vpředu a na něj navazující limuzína EB218. Následující Bugatti 18/3 Chiron otevřela novou možnost v podobě supersportovních vozů.

Tu nakonec potvrdila na podzim roku 1999 studie Bugatti EB 18/4 Veyron, z níž se v průběhu následujících šesti let vyvinul sériový model Bugatti 16/4 Veyron, který se především svou technikou a cenou postavil prakticky nad veškerou dosavadní automobilovou produkci.

Tento model ohromil svět výkony své pohonné jednotky a dosahovanými jízdními výkony. Zároveň ovšem nabízel prostorný a luxusně zařízený dvoumístný interiér, který z něj dělal dokonalý vůz na dlouhé cesty.

Bugatti EB 18/4 Veyron a EB 16/4 Veyron

Tokyo Motor Show v říjnu roku 1999 se stala místem světové premiéry Bugatti EB 18/4 Veyron. Na rozdíl od konceptů EB118, EB218 a 18/3 Chiron pod návrhem jeho karoserie nebylo podepsáno studio Ital Design. Tentokrát byl design navržen ve studiu mateřského koncernu, které tehdy vedl Hartmut Warkuß a autorem vozu, z nějž vzešel první sériový model značky Bugatti pro jednadvacátého století se stal tehdy šestadvacetiletý Jozef Kabaň.

Svým jménem tento koncept odkazoval na francouzského závodního jezdce Pierra Veyrona, který jezdil v barvách Bugatti ve třicátých letech a jehož největším úspěchem bylo vítězství ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans v roce 1939. Vítězství dosáhl s vozem Bugatti 57C Tank a spolujezdcem Jean-Pierrem Wimillem.

Bugatti EB 18/4 Veyron se stal prvním nositelem dnes tak notorických známých linií a předvedl je v modré a perleťové modré barvě. Technikou ukrytou pod karoserií z karbonových vláken s celkovou délkou 4380 mm, šířkou 1994 mm, výškou 1206 mm a rozvorem náprav 2650 mm přitom navazoval na předchozí tři koncepty.

Podobně jako u Bugatti 18/3 Chiron byl i zde před zadní nápravou uložen 18-válcový motor o objemu 6,3 litru s výkonem 408 kW (555 k) a točivým momentem 650 N.m, u nějž byly válce seřazeny po šesti ve třech řadách. Síla motoru pak mířila na všechny čtyři 20-palcová kola obuta do pneumatik 265/30 R20 vpředu a 335/30 R20 vzadu.

Evolucí vozu z roku 1999 se stal koncept Bugatti EB 16/4 Veyron, který byl veřejnosti prezentován v následujících dvou letech a od svého předchůdce se lišil především svou pohonnou jednotkou. Tou se stal 16-válcový motor o objemu 8,0 litru s přeplňováním čtyřmi turbodmychadly, disponující výkonem 736 kW (1001 k) a točivým momentem 1250 N.m.

První koncept šestnáctiválcového Veyronu se od předchozího osmnáctiválce kromě techniky odlišoval v případě designu exteriéru prakticky jen zvolenými odstíny modré a provedením 20-palcových kol.

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem přinesl v roce 2001 výrazněji přepracovaný koncept Veyronu s karoserií v kombinaci červené a černé barvy. Rozvor se prodloužil na 2700 mm, zatímco karoserie měla nyní celkovou délku 4466 mm, šířku 1998 mm a výšku 1206 mm. Všechny tyto změny souvisely s vývojem vozu pro sériovou produkci a cílem dosáhnout maximální rychlosti 406 km/h a akcelerace 0-300 km/h za méně než 14 sekund.

Cílem vedení koncernu Volkswagen a samozřejmě i značky Bugatti se stalo uvedení sériového modelu na trh v roce 2003, ale vše nakonec dopadlo trochu jinak.


Bugatti EB 18/4 Veyron a EB 16/4 Veyron
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze? Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze?

Ta aféra skutečně má parametry stát se předvolebním…

Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů

Bývalý nájemce pražského hlavního nádraží, italská…

Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví

Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou…

Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní

Fotbal v Evropě vydělává nejvíce peněz v historii, kluby…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní

Nejvyšší výkon kolem 1000 koní představuje špičku mezi…

Rekordní Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse na prodej Rekordní Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse na prodej

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record…

 



 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale hrozí další

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale…

Počet nemocných s chřipkou a akutními respiračními onemocněními se v Praze v minulém týdnu nezměnil a nadále…

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií Galaxy Note 7. Zabrzdil novinku

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií…

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stály problémy…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu, suverénně vede Merkelová

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu,…

Přestože na hlavu kancléřky Angely Merkelové se snáší tvrdá kritika za problémy způsobené migrací i radikalizaci…

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za studené války sovětští inženýři

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za…

Studená válka byla v oblasti vývoje vojenských vozů pro armádu Sovětského svazu časem velkých experimentů.…

 
 
reklama