Bugatti a jeho moderní historie (2. díl)

 

Po neslavném konci Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995 získal práva na slavnou značkou německý koncern Volkswagen AG, který po sérii konceptů uvedl model Veyron 16.4.

Volkswagen po té co získal značku Bugatti prakticky okamžitě spustil proces jejího oživení, který mohla veřejnost sledovat prostřednictvím konceptů uváděných ve druhé polovině devadesátých let.

Nejprve se mohlo zdát, že německý koncern nasměruje mezi výrobce luxusních automobilů, což naznačil koncept kupé EB118 s motorem uloženým vpředu a na něj navazující limuzína EB218. Následující Bugatti 18/3 Chiron otevřela novou možnost v podobě supersportovních vozů.

Tu nakonec potvrdila na podzim roku 1999 studie Bugatti EB 18/4 Veyron, z níž se v průběhu následujících šesti let vyvinul sériový model Bugatti 16/4 Veyron, který se především svou technikou a cenou postavil prakticky nad veškerou dosavadní automobilovou produkci.

Tento model ohromil svět výkony své pohonné jednotky a dosahovanými jízdními výkony. Zároveň ovšem nabízel prostorný a luxusně zařízený dvoumístný interiér, který z něj dělal dokonalý vůz na dlouhé cesty.

Bugatti EB 18/4 Veyron a EB 16/4 Veyron

Tokyo Motor Show v říjnu roku 1999 se stala místem světové premiéry Bugatti EB 18/4 Veyron. Na rozdíl od konceptů EB118, EB218 a 18/3 Chiron pod návrhem jeho karoserie nebylo podepsáno studio Ital Design. Tentokrát byl design navržen ve studiu mateřského koncernu, které tehdy vedl Hartmut Warkuß a autorem vozu, z nějž vzešel první sériový model značky Bugatti pro jednadvacátého století se stal tehdy šestadvacetiletý Jozef Kabaň.

Svým jménem tento koncept odkazoval na francouzského závodního jezdce Pierra Veyrona, který jezdil v barvách Bugatti ve třicátých letech a jehož největším úspěchem bylo vítězství ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans v roce 1939. Vítězství dosáhl s vozem Bugatti 57C Tank a spolujezdcem Jean-Pierrem Wimillem.

Bugatti EB 18/4 Veyron se stal prvním nositelem dnes tak notorických známých linií a předvedl je v modré a perleťové modré barvě. Technikou ukrytou pod karoserií z karbonových vláken s celkovou délkou 4380 mm, šířkou 1994 mm, výškou 1206 mm a rozvorem náprav 2650 mm přitom navazoval na předchozí tři koncepty.

Podobně jako u Bugatti 18/3 Chiron byl i zde před zadní nápravou uložen 18-válcový motor o objemu 6,3 litru s výkonem 408 kW (555 k) a točivým momentem 650 N.m, u nějž byly válce seřazeny po šesti ve třech řadách. Síla motoru pak mířila na všechny čtyři 20-palcová kola obuta do pneumatik 265/30 R20 vpředu a 335/30 R20 vzadu.

Evolucí vozu z roku 1999 se stal koncept Bugatti EB 16/4 Veyron, který byl veřejnosti prezentován v následujících dvou letech a od svého předchůdce se lišil především svou pohonnou jednotkou. Tou se stal 16-válcový motor o objemu 8,0 litru s přeplňováním čtyřmi turbodmychadly, disponující výkonem 736 kW (1001 k) a točivým momentem 1250 N.m.

První koncept šestnáctiválcového Veyronu se od předchozího osmnáctiválce kromě techniky odlišoval v případě designu exteriéru prakticky jen zvolenými odstíny modré a provedením 20-palcových kol.

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem přinesl v roce 2001 výrazněji přepracovaný koncept Veyronu s karoserií v kombinaci červené a černé barvy. Rozvor se prodloužil na 2700 mm, zatímco karoserie měla nyní celkovou délku 4466 mm, šířku 1998 mm a výšku 1206 mm. Všechny tyto změny souvisely s vývojem vozu pro sériovou produkci a cílem dosáhnout maximální rychlosti 406 km/h a akcelerace 0-300 km/h za méně než 14 sekund.

Cílem vedení koncernu Volkswagen a samozřejmě i značky Bugatti se stalo uvedení sériového modelu na trh v roce 2003, ale vše nakonec dopadlo trochu jinak.


Bugatti EB 18/4 Veyron a EB 16/4 Veyron
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron... V kartáčové myčce můžete potkat leccos. Třeba i Bugatti Veyron...

Někteří majitelé svá auta myjí ručně, jiní jezdí do…

Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní

Nejvyšší výkon kolem 1000 koní představuje špičku mezi…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích půjde psí specialista Sam

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích…

V Česku je letos nejvíc otrávených dravců od roku 2000, kdy se tyto případy evidují. Na rapidní nárůst upozornil…

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…