Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (3. díl, Mini až Volvo)
V posledním dílu přehledu automobilových novinek v roce 2009 patří největší prostor Nissanu, Renaultu, Škodě a Volkswagenu. Modelovou ofenzivu ve stylu značek Audi a Mercedes-Benz žádná další automobilka nechystá, přesto ani v této části přehledu není nouze o velké množství novinek. Například Renault představí další modely odvozené od nového Méganu, Volkswagen dokončí modernizaci svých modelů na platformě Golfu a představí nové Polo, Škoda chystá dva modely – malý crossover Yeti a Superb s karoserií kombi a Saab slibuje hned čtyři novinky.
|
Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (Alfa Romeo až Ferrari) |
Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (2. díl, Fiat až Mercedes-Benz) |
Mini |
Nová generace Mini Cabrio si konečně najde cestu do showroomů Mini. Změna vzhledu ve srovnání s předchůdcem je stejně nenápadná jako u hatchbacku. K hlavním změnám specifickým pro tuto karosářskou verzi patří nahrazení pevných ochranných oblouků vystřelovacím rámem a snížení hmotnosti o 10 kg (navzdory větší tuhosti karoserie). Výstavní premiéra se uskuteční v lednu na autosalonu v Detroitu.
Dalšího pokračování se dočká projekt elektromobilu Mini E. V současnosti je zájemcům ve vybraných státech USA nabízeno k pronájmu celkem 500 kusů
Nissan |
Do segmentu malých aut přivede Nissan hned dva nové modely. Menším z nich bude miniauto Pixo, které vzniklo ve spolupráci se Suzuki. Pětidveřový hatchback se v nabídce zařadí pod Micru. Od sesterského modelu se liší jen v drobnostech – tvarem obou nárazníků, maskou chladiče, designem světel a jiným volantem.
Do Evropy dorazí také malé stylové MPV Cube. V Japonsku se prodává už třetí generace, pro Evropy, ale i USA je určená až ta současná. Design se vyznačuje kombinací velkých hladkých ploch, hran a zaoblených rohů. Cube bude v nabídce Nissanu menší (o 10 cm kratší) a netradiční alternativou modelu Note. V nabídce bude benzinový motor 1,6 l o výkonu 81 kW a turbodiesel 1,5 dCi ve verzích 63 a 76 kW.
Nissan 350Z se během krátké doby stal moderní automobilovou legendou a nelehký úkol navázat na něj převezme nástupce 370Z. Nová generace dostala větší motor 3,7 V6 s výkonem 243 kW, zkrácený rozvor a agresivněji střižené tvary. Později se objeví také druhá karosářská verze – Roadster.
Na evropských trzích se začne letos oficiální cestou nabízet nejvýkonnější z Nissanů – GT-R.
Opel |
Opel si svou velkou premiéru odbyl loni s Insignií, která se může pochlubit ziskem titulu Auto roku 2009. V první polovině letošního roku se do prodeje dostane nejprve sedan a liftback, později kombi Insignia Sports Tourer a také výkonná verze Insignia OPC.
Nepřehlédněte |
Opel Insignia: První jízdní dojmy |
Opel Insignia: Nástupce Vectry i Omegy (Představujeme) |
Euro NCAP: Opel Insignia má 5 hvězd – povinnost splněna |
Na konci roku bude mít premiéru nová generace Opelu Astra se zcela novou podvozkovou platformou. Design se ponese ve stylu, který představila Insignia. Mezi motory se objeví maloobjemové přeplňované agregáty s přímým vstřikováním paliva.
Peugeot |
Premiéry u Peugeotu se letos soustředí na nižší střední třídu. Představí se crossover 3008, který přinese vzhled SUV s technikou hatchbacku 308. Pohon všech kol zřejmě v nabídce nebude, ale Peugeot by měl v tomto modelu přinést do nižší střední třídy nové prvky výbavy.
Na frankfurtském autosalonu bude mít premiéru 308 RCZ – malé kupé s výkonnými motory, které má konkurovat například Audi TT.
Do prodeje se letos dostane kupé-kabriolet 308 CC a faceliftovaná verze nejmenšího modelu 107.
Porsche |
Porsche přijde letos hned se dvěma modely, ze kterých tradicionalističtí příznivci značky velkou radost mít nebudou. Dojde ale i na modernizaci sportovních modelových řad.
Na přelomu roku se rozeběhla výroba kontroverzního Cayenne Diesel. První automobil Porsche se vznětovým motorem má pohonnou jednotku 3,0 V6 TDI o výkonu 176 kW, původem od Audi. V Německu se dostane do prodeje v únoru.
Dalším neortodoxním modelem je zcela nová řada Panamera – první sedan/čtyřdveřové kupé značky Porsche, které dospěje až do sériové výroby. I přes splývající záď, která připomíná modely 911 a Cayman, bude mít motor uložený pod přední kapotou. V nabídce budou vidlicové šesti- a osmiválce z řady Cayenne a mimo jiné dvouspojková převodovka PDK. Panamera bude mít premiéru v dubnu na autosalonu v Šanghaji.
Inovace se dotknou jak řad Boxster a Cayman, které podstoupí facelift, dostanou převodovku PDK a nový základní motor 2,9 l, tak modelu 911. Po loňském faceliftu verzí 911 Carrera a 911 Targa dojde letos na modernizaci 911 GT3 a 911 Turbo.
Renault |
Renault na začátku roku zahájí prodej nového Méganu – nejprve pětidveřového hatchbacku, v průběhu jara také třídveřového Mégane Coupé. Na jaře nabídku obohatí nový přeplňovaný motor 1,4 TCe s výkonem 96 kW. Dále Renault už přislíbil příchod motoru 1,6 16V spalujícího LPG a 2,0 16V s bezestupňovou převodovkou CVT.
Postupně se představí ale i nové varianty této modelové řady. Konkrétně se jedná o ostrý Mégane Renault Sport odvozený od Coupé. O to, aby byl nejrychlejší Mégane proti konkurenci dostatečně rychlý, se bude pravděpodobně starat dvakrát přeplňovaný benzinový dvoulitr.
Další karosářskou verzí bude kombi s tradičním názvem Mégane Grandtour.
Nepřehlédněte |
Renault Mégane: První jízdní dojmy |
Renault Mégane - La Golf française (PŘEDSTAVUJEME) |
Renault Mégane Coupé - Sportovnější tvář Mégane (PŘEDSTAVUJEME) |
Příbuzné MPV se představí tradičně ve standardním provedení Scénic a prodloužený Grand Scénic. Větší verze se svojí délkou kolem 4,6 metru přiblíží dalšímu MPV v nabídce Renaultu – Espace. V nabídce budou benzínové motory pokrývající výkonové spektrum 81 až 132 kW a turbodiesely od 81 do 118 kW.
Řada Clio podstoupí facelift. Premiéra je naplánovaná na březnový autosalon v Ženevě, necelé čtyři roky od prvního představení třetí generace Clia. Přední část dostane design podobný Laguně a Méganu, čímž se sjednotí vzhled tří hlavních modelů Renaultu. K novému Méganu se příblíží také vzhled přepracované zádě. Omlazení vzhledu by se mělo týkat i předchozí generace, stále vyráběné pod názvem Clio Storia/Campus.
Neobvyklým spojením malé dodávky a stylového auta bude třídveřové Kangoo BeBop. Zkrácená třídveřová verze Kangoo nabídne místo pro čtyři cestující, celková délka přitom nepřesáhne 3,9 metru. Pod kapotou by měl být buď benzinový 1,6 l nebo turbodiesel 1,5 dCi.
V druhé polovině roku se představí nová generace užitkového automobilu Trafic.
Rolls Royce |
Nabídku značky Rolls Royce dnes tvoří jediný model Phantom. Velká limuzína, která od 20. let minulého století stojí (nyní v sedmé generaci) na vrcholu modelového portfolia, se představila v roce 2003. Od té doby v nabídce Rolls Royce chybí menší model.
Po sedmi letech naváže na Silver Seraph limuzína interně označovaná RR4. Design bude příbuzný s větším Phantomem, technika zase společná s novým BMW řady 7. Premiéra je naplánovaná na březnový autosalon v Ženevě, do prodeje se nový Rolls dostane příští rok.
Saab |
Pro Saab bylo v posledních letech typické, že po zajímavých konceptech následoval v nejlepším případě odvozený facelift stávajících modelů. Tuto praxi by měly zvrátit až čtyři novinky.
S příchodem prvního SUV vlastní konstrukce 9-4X nakonec Saab vyčká asi až do podzimu. Auto bude technicky spřízněné s Cadillacem SRX, ale nabídne benzinové turbomotory vlastní konstrukce, včetně dvoulitru o výkonu 180 kW.
Ještě dříve by se měl představit allroad 9-3X, který bude zvýšenou a oplastovanou verzí 9-3 SportCombi. Model, který vznikne podobným postupem jako Alfa Romeo Crosswagon nebo Audi Allroad, nepřímo naváže na první podobný pokus Saabu – neúspěšné „Saabaru“, Saab 9-2X.
Nejisté je načasování premiéry dalších dvou nových modelů – malého 9-1 a nové generace 9-5. Nejčastěji se odhaduje představení obou v závěru roku, tento termín ale ohrožují potíže mateřského koncernu General Motors i velká náročnost na kapacity automobilky při uvedení takového množství novinek v krátké době. Nejistotu dodávají také úvahy GM o prodeji Saabu.
Nová řada 9-1 má posunout Saab do nižší střední třídy, proti domácímu konkurentovi Volvu C30 nebo například Audi A3. Design bude inspirovaný posledními koncepty Saabu, platforma bude společná s připravovaným Opelem Astra.
U současné generace modelu 9-5 se navzdory dvěma faceliftům projevuje jeho „stáří“ – premiéru měla na podzim roku 1997. Nové provedení bude sdílet technický základ s Opelem Insignia a přijde s dynamičtějším designem, zřejmě včetně boční siluety připomínající kupé.
SEAT |
SEAT oživí předchozí generaci Audi A4 v podobě modelu Exeo. Na jaře se začne prodávat sedan, na podzim se připojí kombi. SEAT zvolil tuto možnost jako cestu k prosazení se ve střední třídě. V nabídce budou jen čtyřválcové motory a pohon předních kol, na silnější motorizace a pohon quattro známé z Audi mohou zákazníci SEATu (alespoň v době představení) zapomenout.
K zákazníkům se dostanou také již oznámené modely Ibiza Cupra a úsporná Ibiza Ecomotive. Pod nejvýkonnější Cupru se zařadí ještě Ibiza FR.
V polovině roku se představí faceliftovaný Léon.
Subaru |
Subaru loni začalo nabízet dlouho slibovaný turbodiesel s protiběžnými písty – nejprve v Legacy, později ve Foresteru. Letos se přidá poslední z klasických modelů Subaru, a to Impreza.
Nejprve v USA a později v Evropě bude mít letos premiéru nová generace dvojice modelů Legacy a Outback.
Suzuki |
SUV Suzuki Grand Vitara podstoupilo loni lehkou omlazovací kůru a v rámci ní dva nové benzinové motory (2,4 l a 3,2 l V6). Na počátku letošního roku se v modernizovaném provedení na českém trhu začnou prodávat také už známé motory 2,0 l a 1,9 DDiS a třídveřová verze.
Do prodeje se dostane nejmenší model Alto, který se představil na loňském autosalonu v Paříži. Stejně jako sesterský model Nissan Pixo se bude vyrábět v Indii.
V závěru roku by mohlo Suzuki také představit sériovou verzi chystaného zástupce ve střední třídě. Jeho podobu naznačila série konceptů završená Kizashi 3.
Škoda |
I v letošní roce bude Škoda držet stabilní tempo novinek ve své nabídce. Letos se představí novou modelovou řadu Yeti, druhou karosářskou verzi Superbu a dokončí modelovou obměnu Octavie.
Octavia ve faceliftované verzi se představila v září na pařížském autosalonu a na českém trhu se užprodává, na většině evropských trzích se k zákazníkům dostane ale až letos. Podobné omlazení vzhledu jako standardní provedení letos podstoupí také Octavia RS a nabídku obohatí úspornější verze Octavia Greenline.
Nepřehlédněte |
Škoda Octavia po faceliftu: Přehled nových cen a výbav |
Škoda Octavia Combi 1,4 TSI (90 kW): První jízdní dojmy |
Škoda Octavia Combi 1,4 TSI – Nová střední cesta |
Do rodícího se podsegmentu malých aut s terénním vzhledem vyšle mladoboleslavská automobilka nový model Yeti. To, že čtyři roky stará studie dostane do sériové výroby, Škoda Auto potvrdila už v roce 2006, a tento okamžik by měl nastat letos v květnu. Yeti bude mít společný technický základ s Fabií a Roomsterem, v nabídce bude pohon přední nápravy i všech kol typu Haldex.
Prodeje Škody ve střední třídě má výrazně oživit Superb Combi. Výroba začne v listopadu, bližší informace o autu zatím nejsou k dispozici.
Toyota |
Největší japonská automobilka uvede do prodeje hned tři modely, které se představily v loňském roce – sedan a kombi střední třídy Avensis, malý městský crossover Urban Cruiser, mikroauto iQ, které se stane prvním konkurentem Smartu a facelift SUV RAV4.
Tím ale aktivity Toyoty pro letošní rok nekončí. Už na detroitském bude mít premiéru nová generace hybridního sedanu Prius. Nový design sníží aerodynamický odpor a přiblíží vzhled Priusu modelu Auris. Standardní provedení bude mít emise CO2 méně než 100 g/km, později se má představit i plug-in verze s možností nabíjení z elektrické rozvodné sítě.
Ke konci roku je očekávána nová generace off-roadu Land Cruiser.
Volkswagen |
Rok 2009 bude u Volkswagenu rokem Golfu. Loni na pařížském autosalonu se představila šestá generace úspěšného hatchbacku nižší střední třídy a letos přijdou od ní odvozené verze. Představí se zatím nejvýkonnější veze Golf GTI a také sériové provedení Golf BlueMotion, které má být s kombinovanou spotřebou 3,8 l/100 km jedním z nejúspornějších aut na trhu.
Nepřehlédněte |
Nový VW Golf od 359.900,- Kč, turbodiesel zatím od 461.700,-Kč |
Volkswagen Golf: První jízdní dojmy |
Volkswagen Golf: Golf-Klasse pošesté (PŘEDSTAVUJEME) |
Prodávat se začne po vzoru Golfu VI faceliftované provedení modelu Golf Plus a později kombi Golf Variant. Již druhý facelift v závěru roku podstoupí kompaktní MPV Touran.
V segmentu malých aut se na ženevském autosalonu představí nové Polo, v pořadí pátá generace. Vzhled bude čerpat inspiraci z většího Golfu. Po technické stránce bude v malém Volkswagenu novinkou přeplňovaný motor TSI a dvouspojková převodovka DSG. Podobně jako sesterský model SEAT Ibiza bude mít nové Polo v třídveřové verzi výraznější a dynamičtější tvary. Chybět nebude ani úsporná dieselová verze BlueMotion s kombinovanou spotřebou kolem 3,5 l/100 km.
Volvo |
Poslední značkou našeho přehledu je Volvo, které se v současnosti potýká s nejistotou ohledně svého budoucího majitele. Na přísun novinek ze Švédska to ale nemá zatím žádný vliv.
Lednový autosalon v Detroitu přinese S60 Concept, který ukáže budoucí podobu sedanu střední třídy. Sériové provedení, ochuzené o některé inovativní speciality, se představí ještě do konce roku.
Loňská novinka XC60 se začne prodávat také s pohonem předních kol. Volvo tak chce oslovit zájemce o SUV, kteří nevyžadují pohon všech kol, a zároveň snížit svoje průměrné emise CO2.
Do řady letošních faceliftů se přidají nejmenší a největší model značky – C30 a S80.
|
Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (Alfa Romeo až Ferrari) |
Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (2. díl, Fiat až Mercedes-Benz) |