Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (3. díl, Mini až Volvo)

Diskuze (126)
Mini Cabrio, Nissany Cube, 370Z a GT-R, nový Opel Meriva a Astra, Renault Scénic, Saab 9-4X, Škoda Yeti a Superb Combi, Toyota Prius, Volkswagen Polo nebo Volvo S60 – nejen na tyto modely se zaměříme v posledním dílu přehledu novinek pro rok 2009.

V posledním dílu přehledu automobilových novinek v roce 2009 patří největší prostor Nissanu, Renaultu, Škodě a Volkswagenu. Modelovou ofenzivu ve stylu značek Audi a Mercedes-Benz žádná další automobilka nechystá, přesto ani v této části přehledu není nouze o velké množství novinek. Například Renault představí další modely odvozené od nového Méganu, Volkswagen dokončí modernizaci svých modelů na platformě Golfu a představí nové Polo, Škoda chystá dva modely – malý crossover Yeti a Superb s karoserií kombi a Saab slibuje hned čtyři novinky.

Doporučujeme
Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (Alfa Romeo až Ferrari)
Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (2. díl, Fiat až Mercedes-Benz)
Mini

Nová generace Mini Cabrio si konečně najde cestu do showroomů Mini. Změna vzhledu ve srovnání s předchůdcem je stejně nenápadná jako u hatchbacku. K hlavním změnám specifickým pro tuto karosářskou verzi patří nahrazení pevných ochranných oblouků vystřelovacím rámem a snížení hmotnosti o 10 kg (navzdory větší tuhosti karoserie). Výstavní premiéra se uskuteční v lednu na autosalonu v Detroitu.

Dalšího pokračování se dočká projekt elektromobilu Mini E. V současnosti je zájemcům ve vybraných státech USA nabízeno k pronájmu celkem 500 kusů

Nissan

Do segmentu malých aut přivede Nissan hned dva nové modely. Menším z nich bude miniauto Pixo, které vzniklo ve spolupráci se Suzuki. Pětidveřový hatchback se v nabídce zařadí pod Micru. Od sesterského modelu se liší jen v drobnostech – tvarem obou nárazníků, maskou chladiče, designem světel a jiným volantem.

Do Evropy dorazí také malé stylové MPV Cube. V Japonsku se prodává už třetí generace, pro Evropy, ale i USA je určená až ta současná. Design se vyznačuje kombinací velkých hladkých ploch, hran a zaoblených rohů. Cube bude v nabídce Nissanu menší (o 10 cm kratší) a netradiční alternativou modelu Note. V nabídce bude benzinový motor 1,6 l o výkonu 81 kW a turbodiesel 1,5 dCi ve verzích 63 a 76 kW.

Nissan 350Z se během krátké doby stal moderní automobilovou legendou a nelehký úkol navázat na něj převezme nástupce 370Z. Nová generace dostala větší motor 3,7 V6 s výkonem 243 kW, zkrácený rozvor a agresivněji střižené tvary. Později se objeví také druhá karosářská verze – Roadster.

Na evropských trzích se začne letos oficiální cestou nabízet nejvýkonnější z Nissanů – GT-R.

Opel

Opel si svou velkou premiéru odbyl loni s Insignií, která se může pochlubit ziskem titulu Auto roku 2009. V první polovině letošního roku se do prodeje dostane nejprve sedan a liftback, později kombi Insignia Sports Tourer a také výkonná verze Insignia OPC.

Nepřehlédněte
Opel Insignia: První jízdní dojmy
Opel Insignia: Nástupce Vectry i Omegy (Představujeme)
Euro NCAP: Opel Insignia má 5 hvězd – povinnost splněna

Na konci roku bude mít premiéru nová generace Opelu Astra se zcela novou podvozkovou platformou. Design se ponese ve stylu, který představila Insignia. Mezi motory se objeví maloobjemové přeplňované agregáty s přímým vstřikováním paliva.

Peugeot

Premiéry u Peugeotu se letos soustředí na nižší střední třídu. Představí se crossover 3008, který přinese vzhled SUV s technikou hatchbacku 308. Pohon všech kol zřejmě v nabídce nebude, ale Peugeot by měl v tomto modelu přinést do nižší střední třídy nové prvky výbavy.

Na frankfurtském autosalonu bude mít premiéru 308 RCZ – malé kupé s výkonnými motory, které má konkurovat například Audi TT.

Do prodeje se letos dostane kupé-kabriolet 308 CC a faceliftovaná verze nejmenšího modelu 107.

Porsche

Porsche přijde letos hned se dvěma modely, ze kterých tradicionalističtí příznivci značky velkou radost mít nebudou. Dojde ale i na modernizaci sportovních modelových řad.

Na přelomu roku se rozeběhla výroba kontroverzního Cayenne Diesel. První automobil Porsche se vznětovým motorem má pohonnou jednotku 3,0 V6 TDI o výkonu 176 kW, původem od Audi. V Německu se dostane do prodeje v únoru.

Dalším neortodoxním modelem je zcela nová řada Panamera – první sedan/čtyřdveřové kupé značky Porsche, které dospěje až do sériové výroby. I přes splývající záď, která připomíná modely 911 a Cayman, bude mít motor uložený pod přední kapotou. V nabídce budou vidlicové šesti- a osmiválce z řady Cayenne a mimo jiné dvouspojková převodovka PDK. Panamera bude mít premiéru v dubnu na autosalonu v Šanghaji.

Inovace se dotknou jak řad Boxster a Cayman, které podstoupí facelift, dostanou převodovku PDK a nový základní motor 2,9 l, tak modelu 911. Po loňském faceliftu verzí 911 Carrera a 911 Targa dojde letos na modernizaci 911 GT3 a 911 Turbo.

Renault

Renault na začátku roku zahájí prodej nového Méganu – nejprve pětidveřového hatchbacku, v průběhu jara také třídveřového Mégane Coupé. Na jaře nabídku obohatí nový přeplňovaný motor 1,4 TCe s výkonem 96 kW. Dále Renault už přislíbil příchod motoru 1,6 16V spalujícího LPG a 2,0 16V s bezestupňovou převodovkou CVT.

Postupně se představí ale i nové varianty této modelové řady. Konkrétně se jedná o ostrý Mégane Renault Sport odvozený od Coupé. O to, aby byl nejrychlejší Mégane proti konkurenci dostatečně rychlý, se bude pravděpodobně starat dvakrát přeplňovaný benzinový dvoulitr.

Další karosářskou verzí bude kombi s tradičním názvem Mégane Grandtour.

Nepřehlédněte
Renault Mégane: První jízdní dojmy
Renault Mégane - La Golf française (PŘEDSTAVUJEME)
Renault Mégane Coupé - Sportovnější tvář Mégane (PŘEDSTAVUJEME)

Příbuzné MPV se představí tradičně ve standardním provedení Scénic a prodloužený Grand Scénic. Větší verze se svojí délkou kolem 4,6 metru přiblíží dalšímu MPV v nabídce Renaultu – Espace. V nabídce budou benzínové motory pokrývající výkonové spektrum 81 až 132 kW a turbodiesely od 81 do 118 kW.

Řada Clio podstoupí facelift. Premiéra je naplánovaná na březnový autosalon v Ženevě, necelé čtyři roky od prvního představení třetí generace Clia. Přední část dostane design podobný Laguně a Méganu, čímž se sjednotí vzhled tří hlavních modelů Renaultu. K novému Méganu se příblíží také vzhled přepracované zádě. Omlazení vzhledu by se mělo týkat i předchozí generace, stále vyráběné pod názvem Clio Storia/Campus.

Neobvyklým spojením malé dodávky a stylového auta bude třídveřové Kangoo BeBop. Zkrácená třídveřová verze Kangoo nabídne místo pro čtyři cestující, celková délka přitom nepřesáhne 3,9 metru. Pod kapotou by měl být buď benzinový 1,6 l nebo turbodiesel 1,5 dCi.

V druhé polovině roku se představí nová generace užitkového automobilu Trafic.

Rolls Royce

Nabídku značky Rolls Royce dnes tvoří jediný model Phantom. Velká limuzína, která od 20. let minulého století stojí (nyní v sedmé generaci) na vrcholu modelového portfolia, se představila v roce 2003. Od té doby v nabídce Rolls Royce chybí menší model.

Po sedmi letech naváže na Silver Seraph limuzína interně označovaná RR4. Design bude příbuzný s větším Phantomem, technika zase společná s novým BMW řady 7. Premiéra je naplánovaná na březnový autosalon v Ženevě, do prodeje se nový Rolls dostane příští rok.

Saab

Pro Saab bylo v posledních letech typické, že po zajímavých konceptech následoval v nejlepším případě odvozený facelift stávajících modelů. Tuto praxi by měly zvrátit až čtyři novinky.

S příchodem prvního SUV vlastní konstrukce 9-4X nakonec Saab vyčká asi až do podzimu. Auto bude technicky spřízněné s Cadillacem SRX, ale nabídne benzinové turbomotory vlastní konstrukce, včetně dvoulitru o výkonu 180 kW.

Ještě dříve by se měl představit allroad 9-3X, který bude zvýšenou a oplastovanou verzí 9-3 SportCombi. Model, který vznikne podobným postupem jako Alfa Romeo Crosswagon nebo Audi Allroad, nepřímo naváže na první podobný pokus Saabu – neúspěšné „Saabaru“, Saab 9-2X.

Nejisté je načasování premiéry dalších dvou nových modelů – malého 9-1 a nové generace 9-5. Nejčastěji se odhaduje představení obou v závěru roku, tento termín ale ohrožují potíže mateřského koncernu General Motors i velká náročnost na kapacity automobilky při uvedení takového množství novinek v krátké době. Nejistotu dodávají také úvahy GM o prodeji Saabu.

Nová řada 9-1 má posunout Saab do nižší střední třídy, proti domácímu konkurentovi Volvu C30 nebo například Audi A3. Design bude inspirovaný posledními koncepty Saabu, platforma bude společná s připravovaným Opelem Astra.

U současné generace modelu 9-5 se navzdory dvěma faceliftům projevuje jeho „stáří“ – premiéru měla na podzim roku 1997. Nové provedení bude sdílet technický základ s Opelem Insignia a přijde s dynamičtějším designem, zřejmě včetně boční siluety připomínající kupé.

SEAT

SEAT oživí předchozí generaci Audi A4 v podobě modelu Exeo. Na jaře se začne prodávat sedan, na podzim se připojí kombi. SEAT zvolil tuto možnost jako cestu k prosazení se ve střední třídě. V nabídce budou jen čtyřválcové motory a pohon předních kol, na silnější motorizace a pohon quattro známé z Audi mohou zákazníci SEATu (alespoň v době představení) zapomenout.

K zákazníkům se dostanou také již oznámené modely Ibiza Cupra a úsporná Ibiza Ecomotive. Pod nejvýkonnější Cupru se zařadí ještě Ibiza FR.

V polovině roku se představí faceliftovaný Léon.

Subaru

Subaru loni začalo nabízet dlouho slibovaný turbodiesel s protiběžnými písty – nejprve v Legacy, později ve Foresteru. Letos se přidá poslední z klasických modelů Subaru, a to Impreza.

Nejprve v USA a později v Evropě bude mít letos premiéru nová generace dvojice modelů Legacy a Outback.

Suzuki

SUV Suzuki Grand Vitara podstoupilo loni lehkou omlazovací kůru a v rámci ní dva nové benzinové motory (2,4 l a 3,2 l V6). Na počátku letošního roku se v modernizovaném provedení na českém trhu začnou prodávat také už známé motory 2,0 l a 1,9 DDiS a třídveřová verze.

Do prodeje se dostane nejmenší model Alto, který se představil na loňském autosalonu v Paříži. Stejně jako sesterský model Nissan Pixo se bude vyrábět v Indii.

V závěru roku by mohlo Suzuki také představit sériovou verzi chystaného zástupce ve střední třídě. Jeho podobu naznačila série konceptů završená Kizashi 3.

Škoda

I v letošní roce bude Škoda držet stabilní tempo novinek ve své nabídce. Letos se představí novou modelovou řadu Yeti, druhou karosářskou verzi Superbu a dokončí modelovou obměnu Octavie.

Octavia ve faceliftované verzi se představila v září na pařížském autosalonu a na českém trhu se užprodává, na většině evropských trzích se k zákazníkům dostane ale až letos. Podobné omlazení vzhledu jako standardní provedení letos podstoupí také Octavia RS a nabídku obohatí úspornější verze Octavia Greenline.

Nepřehlédněte
Škoda Octavia po faceliftu: Přehled nových cen a výbav
Škoda Octavia Combi 1,4 TSI (90 kW): První jízdní dojmy
Škoda Octavia Combi 1,4 TSI – Nová střední cesta

Do rodícího se podsegmentu malých aut s terénním vzhledem vyšle mladoboleslavská automobilka nový model Yeti. To, že čtyři roky stará studie dostane do sériové výroby, Škoda Auto potvrdila už v roce 2006, a tento okamžik by měl nastat letos v květnu. Yeti bude mít společný technický základ s Fabií a Roomsterem, v nabídce bude pohon přední nápravy i všech kol typu Haldex.

Prodeje Škody ve střední třídě má výrazně oživit Superb Combi. Výroba začne v listopadu, bližší informace o autu zatím nejsou k dispozici.

Toyota

Největší japonská automobilka uvede do prodeje hned tři modely, které se představily v loňském roce – sedan a kombi střední třídy Avensis, malý městský crossover Urban Cruiser, mikroauto iQ, které se stane prvním konkurentem Smartu a facelift SUV RAV4.

Tím ale aktivity Toyoty pro letošní rok nekončí. Už na detroitském bude mít premiéru nová generace hybridního sedanu Prius. Nový design sníží aerodynamický odpor a přiblíží vzhled Priusu modelu Auris. Standardní provedení bude mít emise CO2 méně než 100 g/km, později se má představit i plug-in verze s možností nabíjení z elektrické rozvodné sítě.

Ke konci roku je očekávána nová generace off-roadu Land Cruiser.

Volkswagen

Rok 2009 bude u Volkswagenu rokem Golfu. Loni na pařížském autosalonu se představila šestá generace úspěšného hatchbacku nižší střední třídy a letos přijdou od ní odvozené verze. Představí se zatím nejvýkonnější veze Golf GTI a také sériové provedení Golf BlueMotion, které má být s kombinovanou spotřebou 3,8 l/100 km jedním z nejúspornějších aut na trhu.

Nepřehlédněte
Nový VW Golf od 359.900,- Kč, turbodiesel zatím od 461.700,-Kč
Volkswagen Golf: První jízdní dojmy
Volkswagen Golf: Golf-Klasse pošesté (PŘEDSTAVUJEME)

Prodávat se začne po vzoru Golfu VI faceliftované provedení modelu Golf Plus a později kombi Golf Variant. Již druhý facelift v závěru roku podstoupí kompaktní MPV Touran.

V segmentu malých aut se na ženevském autosalonu představí nové Polo, v pořadí pátá generace. Vzhled bude čerpat inspiraci z většího Golfu. Po technické stránce bude v malém Volkswagenu novinkou přeplňovaný motor TSI a dvouspojková převodovka DSG. Podobně jako sesterský model SEAT Ibiza bude mít nové Polo v třídveřové verzi výraznější a dynamičtější tvary. Chybět nebude ani úsporná dieselová verze BlueMotion s kombinovanou spotřebou kolem 3,5 l/100 km.

Volvo

Poslední značkou našeho přehledu je Volvo, které se v současnosti potýká s nejistotou ohledně svého budoucího majitele. Na přísun novinek ze Švédska to ale nemá zatím žádný vliv.

Lednový autosalon v Detroitu přinese S60 Concept, který ukáže budoucí podobu sedanu střední třídy. Sériové provedení, ochuzené o některé inovativní speciality, se představí ještě do konce roku.

Loňská novinka XC60 se začne prodávat také s pohonem předních kol. Volvo tak chce oslovit zájemce o SUV, kteří nevyžadují pohon všech kol, a zároveň snížit svoje průměrné emise CO2.

Do řady letošních faceliftů se přidají nejmenší a největší model značky – C30 a S80.

Doporučujeme
Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (Alfa Romeo až Ferrari)
Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (2. díl, Fiat až Mercedes-Benz)
Diskuze (126)
12. 1. 2009 01:49
Re: 100 octan(ů) sice ...
Že vám občas něco nedojde, nemusí být jen chyba České pošty... jinak nový 16V bude "lepší" jen v jednom - bude výrobně levnější, tak asi tak...
Avatar - Hammunasakra
11. 1. 2009 01:30
Re: 100 octan(ů) sice ...
Tak vw "odejde" od tříválce? SUPER! :yes:
PS: A jak je to s těmi ventily?
Avatar - Hammunasakra
11. 1. 2009 01:28
Re: 100 octan(ů) sice ...
.. stále používám, ale vás nějak NEchápu. Copak by asi udělal HTP, kdyby 100octanový pokrm dostal?
Proč "blábolem" tak "pregnatní" popis geneze a konstrukce 1.2 HTP, jaký nemá rád vw napsal, nazýváte? CO tam, dle vás, "nesedí"? Povězte ..
A že staré HTP skončí? No sláva tomu! A nový bude "lepší"? No to DOUFÁM!
10. 1. 2009 14:03
Re: Klobouk dolů
Jak hluboce se všichni zasvěcení vašemu blábolu o tom, že víte jak to bylo s vývojem HTP smějou. :yes: Btw uvidíme za pár týdnů, až budou uvedeny věci o kterých jsem psal kdo má pravdu... pak se vám budou smát všichni, nejen ti zasvěcení... >:-[]
10. 1. 2009 14:01
Re: 100 octan(ů) sice ...
No předpokládám, že umíš číst a je ti jasné, že jsem mluvil o R4 a ne R3 motoru. ;-)