Legenda Ford Focus oficiálně končí. Jak to bude v Česku a co místo něj vybrat?
Letos v listopadu ukončí Ford výrobu modelové řady Focus. Zeptali jsme se českého zastoupení na detaily ohledně dostupnosti a připravených alternativ.
Kdysi dávno stál Ford na začátku zrodu hatchbacků, zejména pak jejich ostrých verzí. Jmenujme například Fiestu XR2, Escort a Sierru od Cosworthu a začátkem milénia také Focus RS. Hatchbacky si popularitu získaly díky vysoké variabilitě při příznivé cenové dostupnosti. Dnes se trh mění znovu a tyto ikony pohlcuje historie.
V červenci roku 2023 Ford ukončil výrobu modelu Fiesta a letos v listopadu sjede z výrobní linky poslední Ford Focus. Někoho to možná překvapí. Vždyť dostupnost dvou typů karoserie a výběr ze dvou benzinových a jednoho naftového motoru držely loni tento model na třetím místě v počtu registrací v rámci modelového portfolia Fordu. Jenže v dobách úspor je třeba zvážit investice do vývoje každého modelu, a pokud za něj existuje alternativa, není důvod vyvíjet nástupce.
Focus tedy současným modelovým ročníkem skončí, ale podle automobilky mají zákazníci hned několik alternativ. Těmi jsou prý modely Tourneo Connect, Puma nebo Kuga. Právě poslední dva modely patří mezi nejprodávanější. Proto ve Fordu neočekávají, že vyřazení modelu Focus negativně ovlivní počty registrací. Přesto je otázkou, jestli zákazníci budou akceptovat přechod do jiného segmentu, nebo přejdou ke konkurenci, která stále nabízí výběr mezi hatchbackem a kombi.
Na českém trhu je stále z čeho vybírat. Pětidveřový hatchback s 92kW EcoBoostem začíná na 669.900 Kč, za kombi se připlácí 30.000 Kč. Nabídka začíná linií Titanium, zahrnující například 16palcová kola, automatické přepínání LED světel, dešťový senzor, dvouzónovou klimatizaci, volbu jízdních režimů, tempomat, přední a zadní senzory a 13,2palcový infotainment.
Kia Ceed v podobné specifikaci, tedy ve výbavě TOP (navíc bezdrátové nabíjení telefonu) a se 103kW motorem, vyjde na 579.980 Kč. Kombi SW stojí o 25.000 Kč více. Sesterský Hyundai i30 s mild-hybridem o objemu 1,5 litru a výkonu 103 kW na úrovni Style vyjde na 619.990 Kč. Zde dostanete navíc vyhřívaná přední sedadla a digitální přístrojový panel. Příplatek za praktičtější kombi je 30.000 Kč.
Naopak cenově nepatrně výše je Peugeot 308 s cenovkou základního, avšak dobře vybaveného modelu 670.000 Kč. Výkonově nejslabší hybrid nabízí 100 kW a spojení s automatickou převodovkou. Bonusem je digitální přístrojový štít. Na druhou stranu si za kombi připlatíte 40.000 Kč.
Obdobná situace je i v případě Volkswagenu Golf. Ten s motorem 1.5 TSI o výkonu 85 kW a výbavou Life začíná na 681.900 Kč. Za relativně malý příplatek je vybaven digitálním přístrojovým panelem, adaptivním tempomatem, komfortními sedadly, taktéž dvouzónovou klimatizací a řadou dalších nadstandardních prvků, které lze aktivovat přes palubní systém. Za provedení Variant se připlácí 26.000 Kč.
Abyste u takového Opelu Astra dostali dvouzónovou klimatizaci a sportovní sedadla (řidičovo s AGR), musíte zvolit nejvyšší výbavu GS, a v tu chvíli se dostáváte na částku 719.990 Kč. Ale zase získáte 360stupňový kamerový systém, vyhřívaný volant i sedadla nebo o palec větší kola, takže za více peněz dostanete adekvátně lepší výbavu. Příplatek za kombi je však 50.000 Kč.
Pak tu máme ještě Toyotu Corolla, ale vzhledem ke startovní ceně hatchbacku 747.900 Kč se Fordu Focus vzdaluje. Zde hlavně připlácíte za 103kW hybrid s převodovkou CVT, digitální kokpit, couvací kameru a sofistikovaný infotainment s navigací. Kombi vás vyjde o 30.000 Kč navíc.

Na závěr bereme jako alternativu i Škodu Octavia, ačkoliv místo hatchbacku je dostupný liftback a celkově jde o větší auto. Vedle prostornosti je zajímavá i poměrem ceny a výbavy. Při srovnatelné úrovni Essence (navíc s digitálním štítem) a motorem 1.5 TSI začíná na 569.900 Kč a v případě karoserie kombi na 609.900 Kč.
Je nutné zmínit, že kvůli nestrannosti vycházíme ze základních ceníků. Automobilky ale hojně využívají různých akcí, kde lze dané modely pořídit za výhodnějších podmínek.
Pokud je stále Ford Focus vaším favoritem, s nákupem byste neměli otálet. Verze ST už nelze objednat a vzhledem ke stabilně silnému zájmu půjde vlastní konfigurace zadávat už jen pár nadcházejících týdnů. Poté se budou možnosti postupně omezovat v závislosti na motorizaci a výbavě. Objednávková kniha se uzavře během letních prázdnin. Údajně vysoká poptávka na českém trhu také vyvrací jakékoliv spekulace ohledně akčních cen na poslední kusy. Není třeba se zákazníkům podbízet.