Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Kona Electric Eco Future vs. JAC iEV7S – Korea vs. Čína

Michal Dokoupil
Diskuze (83)

Píše se rok 2020 a my si musíme zvykat na nové trendy. Třeba na to, že ve srovnávacím testu Světa motorů se setkává ryze čínský elektromobil JAC iEV7S s korejským Hyundaiem Kona, jehož výroba se nově rozběhla i v českých Nošovicích.

Dojem, cena, prostor


Čínské automobilky slibují svůj příchod do Evropy už roky. Je pravda, že na některých trzích se celkem uchytily (Itálie, Británie), v Česku ale měly vždy smůlu. Brzy se však možná i my budeme muset naučit vyslovovat jméno další značky. JAC [džej ej sí] je zkratkou pro Jianghuai Automobile Company a pro Čechy jistě přijatelnějším jménem než originální čínské Jianghuai Qiche [Ťiang-chuaj čchi-čche].

To Hyundai u nás už po dekádách přítomnosti dokonale zdomácněl, a dokonce si tu v Nošovicích postavil továrnu. Korejci nám navíc přestali vnucovat správnou výslovnost svého jména a smířili se s przněním, které pravděpodobně čeká i čínské JAC.

Našince může překvapit, že z této dvojice asijských automobilek má ta čínská delší historii. Vznikla totiž už v roce 1964, tedy tři roky před společností Hyundai Motors, a první léta své existence se zabývala produkcí věrných kopií československého „trambusu“ Škoda 706 RT. Nákladních vozidel se JAC držel až do počátku nového milénia. Tehdy se Číňané rozhodli vrhnout i na osobní auta a jako vzor si vybrali právě Hyundai. Tentokrát už však legálně, JAC totiž některé modely Hyundaie vyráběl v licenci pro čínský trh a následně jeho techniku použil i pro své vozy.

Tradice ovšem není všechno, dnes je JAC ve srovnání s Hyundaiem rozhodně méně vyspělým podnikem, ale o nějaké ořezávátko také nejde. Na domácím trhu nabízí vedle běžných vozů hned sedm modelů elektromobilů a patří mezi jejich největší výrobce v Číně, a tedy i na světě. Do našich končin se zatím dostává ten nejúspěšnější, malý elektrický crossover s nelibozvučným označením iEV7S, který se vyrábí od roku 2018 (spalovací varianta Refine S2 od 2015) a už si jej mohou pořídit i zákazníci v mnoha západoevropských zemích.

Proti němu jsme postavili podobně koncipovaný Hyundai Kona ve výbavě Future. Konkrétně verzi Eco s menší baterií 39,2 kWh a motorem o výkonu 100 kW. Ta je také neobvyklá, v Česku se totiž prodává naprosto minimálně, většina zákazníků dá přednost výkonnější Koně Power s motorem 150 kW a akumulátorem 64 kWh. Svět motorů není výjimkou a tento silný elektromobil aktuálně najdete v naší flotile dlouhodobě testovaných aut.

Konzervativní exot

Při prvním setkání překvapí čínský exot normálností. Design se stylem nejvíce blíží korejským vozům, avšak nikoho vyloženě nekopíruje. Ve srovnání s konou a jejím lehce futuristickým designem působí konzervativně a nutno uznat, že pohledně. Najdeme na něm ovšem i typicky čínské prvky, jako je chromovaná linka pod okny s prohybem na zadních dveřích, masivní chromované ližiny a maska ve tvaru starověké čínské nádoby baoping. Ta je ve skutečnosti pouze naznačena lištami a uprostřed plastové plochy se ukrývají rozměrná dvířka nabíjecího konektoru. Profi l vozu se strmě stoupající linkou oken ani záď s protáhlými světlomety nepůsobí zrovna nápaditě, JAC na našich ulicích přesto přitahuje pozornost tím, že si jej nikdo nedokáže přiřadit ke známé značce. Často jsme se tak setkali s pohledy upřenými na příď, snažícími se rozluštit písmena na oválném logu.

To Hyundai Kona patří k běžně vídaným crossoverům a také nejčastějším elektromobilům, od března se navíc v Česku bateriová verze Power dokonce vyrábí. Její design s rozdělenými světlomety působí i po letech svěže a originálně, nemusí ale padnout do oka každému.

Stejně jako JAC se elektrická varianta kony zbavila tradiční masky ve prospěch plastové výplně s dvířky pro konektor. Díky černému lemování blatníků a větším pneumatikám působí drsněji než JAC, což je samozřejmě jen póza. Terénní ambice nemá ani jeden z nich, natož pak pohon všech kol.

Cítíme rozdíl

Odlišný přístup k designu pokračuje i uvnitř. Číňan je z dvojice usedlejší a jeho palubní deska ničím nepřekvapí. Tedy kromě zápachu směsi plastů a lepidel, což se o čínských autech traduje od prvních pokusů prosadit se v Evropě a my to ani v roce 2020 nemůžeme vyvrátit. A je to škoda, jinak je totiž zpracování interiéru povedené. Díly jsou přesně slícované a nikde nic nevrže, výtku nemáme ani k použitým materiálům. Tvrdý plast na palubní desce, dveřích i na volantu doplňuje kožené čalounění s červeným prošíváním, na středovém tunelu navíc ještě lesklý černý plast. Podivné je jen použití falešného karbonu na výplni dveří, což na nás ale zkoušejí i mnohé zavedenější automobilky.

Kona je opět odvážnější. Volně stojící displej dominuje palubní desce, volič automatu nahradila tlačítka a ve středovém tunelu se nachází obrovský odkládací prostor. Právě displejem se základní verze nejvíce liší od námi dlouhodobě testované kony ve výbavě Ultimate, zde je totiž základní 7“ jednotka bez navigace. A také odlišný design kapličky s levnějšími materiály a jinými tlačítky.

Osmipalcový displej multimediálního systému vozu JAC je zabudován do středové konzoly a grafika se velmi podobá iPhonu, dokonce je zde hudební přehrávač nazvaný iPod. I jemu chybí navigace, jinak ale zobrazuje podobné údaje jako kona včetně historie spotřeby, využití energie či tlaku pneumatik. Prospělo by mu lepší odladění, často je potřeba na displej ťuknout vícekrát, než zareaguje. Číňan nemá podporu Android Auto ani Apple CarPlay, které ale nahrazuje vestavěnou aplikací, kompatibilní s oběma operačními systémy.

Přístrojový štít před řidičem má u obou vozů velmi podobné zpracování, tedy několik menších displejů s neměnnou grafikou. V koně ale může zobrazit podstatně více informací. „Jacek“ sice prominentně ukazuje teplotu baterie, zato nedokáže v přístrojovém štítu zobrazit zbývající dojezd. Ten se nelogicky ukazuje pouze na displeji multimediálního systému.

Přímočará nabídka

Výběr při nákupu jednoho z dvojice testovaných asijských elektromobilů nemůže být jednodušší, na českém trhu se totiž oba dají pořídit v jediném výbavovém stupni. Pro Hyundai Kona Eco je vyhrazena výbava Future, vyšší úroveň Ultimate se nabízí pouze pro výkonnější Konu Power. Omezené jsou i možnosti příplatkových prvků. Kromě barvy karoserie si mohou zájemci doplatit jen 25.000 Kč za multimediální systém s větší obrazovkou (10,25“ místo 7“) a s audiosystémem Krell nebo 65.000 Kč za paket Efficiency, zahrnující světlomety LED, tepelné čerpadlo pro účinnější výhřev interiéru či automatické stěrače. JAC iEV7S se prodává dokonce bez možnosti příplatků, jeho výbava je ale bohatá i tak. Zahrnuje například 360° parkovací kameru, vyhřívané sedačky a zrcátka, automatickou klimatizaci, kožené čalounění nebo bezklíčkové odemykání a startování.

A teď konečně to hlavní – ceny. Pohled na ně může vyvolávat závratě, elektromobily bez dotací vídaných v zahraničí jsou totiž stále kategorie sama pro sebe. Čínský JAC iEV7S vyjde na 809.490 Kč, jihokorejský Hyundai Kona na 899.990 Kč. Bohatou výbavou se testované elektromobily snaží kompenzovat vysokou cenu, více než dvojnásobnou ve srovnání se spalovacími verzemi obou modelů. V kategorii malých elektrických SUV je zatím konkurence minimální, takže i drahý JAC je nejlevnější na českém trhu. Kromě něj a Hyundaie podobné vozy nabízejí už jen Kia a koncern PSA. Jak e-Niro, tak e-Soul, oba sdílející techniku s Konou Eco, však začínají na ceně 1.149.980 Kč. Největší konkurencí pro oba asijské hráče tak bude elektrický Peugeot e-2008, který disponuje větší baterií (50 kWh) a přijde na 840.000 Kč v základní výbavě. Pod milion se kromě něj vejde ještě stylový DS3 Crossback E-Tense, sdílející s peugeotem techniku.

Výhodou JAC může být odlišný přístup Číňanů k modernizacím. Na rozdíl od zavedených automobilek totiž své vozy lehce upravují klidně pro každý modelový rok. JAC iEV7S je tak v době testu už i na českém trhu nahrazen lehce inovovanou verzí, nazvanou e-S2, která přichází například s vylepšeným rádiem a softwarem a rychlejším dobíjením, cenu si ale nechává stejnou.

Pořizovací náklady JAC iEV7S 85 kW (etalon Hyundai Kona Electric Eco 100 kW
Základní cena 809 490 Kč 899 990 Kč (Future)
Cena verze Světa motorů 809 490 Kč 899 990 Kč (Future)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY
Automatická klimatizace Ano Ano
Bixenony/světlomety LED Ne/Ne Ne/65 000 Kč (paket Efficiency)
Vyhřívání předních/zadních sedadel Ano/Ne Ano/Ne
Zadní/přední parkovací senzory Ano/Ano Ano/Ne
Litá kola Ano Ano
Navigace Ne 25 000 Kč
Tempomat Ano Ano
Bezklíčkové ovládání Ano Ano
Metalíza Ne Ano (šedá Galactic)
Rezerva dojezdová/plnohodnotná Ne/Ne Ne/Ne
Porovnání cen 809 490 Kč (etalon) 899 990 Kč (o 11 % horší)
Známka* 1,00 1,50
POŘADÍ 1. 2.
*Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

Dva přístupy

Odlišný postup zvolily automobilky i pro celkovou filozofii interiérů. Zatímco hyundai se řidiče snaží obklopit materiálem, JAC mu dopřává mnohem více volnosti. Nejvíce je to zřetelné na středovém tunelu, který u korejského vozu stoupá až nad kolena a šířkou je omezuje, zatímco u čínského se drží u podlahy a nechává nohám více prostoru. Také palubní deska je u JAC štíhlejší, což dodává interiéru mnohem větší pocit vzdušnosti. Bohužel čínský model neumožňuje podélné nastavení volantu, což může vyšším postavám činit problémy při hledání vhodné pozice za volantem. V našem případě musel být redaktor s výškou 187 cm zbytečně nalepený na palubní desce a tím trpěl i nedostatkem místa nad hlavou.

Také díky tomuto přístupu mají více místa cestující vzadu, stejnému figurantovi zde na kolena zůstává větší rezerva centimetrů než v koně. Na hlavu máme vzadu místa dostatek v obou vozech, hyundai zvládne bez omezení usadit ještě o něco vyšší postavy než JAC.

Údaje o testovaných vozidlech JAC iEV7S Hyundai Kona El. Eco
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 172/17 166/6
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 94/90 96/94
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 3/3 8/5
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 143/142 151/146
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 125/126 131/127
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 51x51/47x64 51x51/50x64
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64x55 59x51
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 69x103 88x107
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 83/184 69/184

Motor, jízda


Lepší, než o nich říkají

Stejně jako kona vychází i iEV7S z dříve představeného spalovacího modelu. Po technické stránce jsou si vozy velmi podobné. Tedy vpředu umístěný synchronní elektromotor s permanentním magnetem a baterie pod podlahou. Hyundai využívá články LG Chem o celkové kapacitě 39,2 kWh, JAC spoléhá na Samsung SDI s kapacitou rovných 40 kWh. V obou případech jsou akumulátory vodou chlazené.

JAC má o 15 kW menší výkon motoru, což se projevuje o trochu horší dynamikou, než nabízí Hyundai s rovnými 100 kW. Z nuly na 50 km/h se Číňan dostane za 3,8 sekundy a na 100 za 10,8 s, zatímco Korejec to zvládá za 3,4 a 9,1 sekundy. Pocitově je však rozdíl minimální, reakce obou vozů na sešlápnutí plynu je okamžitá. Kupředu vystřelí dřív, než ostatní auta na semaforu vůbec zařadí jedničku. Naměřené hodnoty jsou navíc v obou případech dokonce lepší, než udává výrobce, jak se můžete přesvědčit v tabulce.

Rozdíly se prohlubují při cestě mimo město, ve vyšších rychlostech začne JAC trochu ztrácet dech. Tempa 130 km/h dosáhne za 20 sekund, zatímco koně to trvá jen 15 s. Především ale omezovač další zrychlování iEV7S ukončí na tachometrové hodnotě 138 km/h, kona přitom dokáže upalovat až 166 km/h.

Výhodou asijské dvojice je malá spotřeba jak ve městě, tak na dálnici. Při jízdě rychlostí 130 km/h se spotřeba kony ustálila na 18,5 kWh/100 km, JAC to zvládal za podobných podmínek kolem 18 kWh. Oběma vozům to zaručuje dojezd kolem 200 kilometrů, přičemž v létě se o kousek zlepší. V zimě si totiž část energie vezme topení, které zejména v JAC snížilo akční rádius tak o 20 km.

Oba modely ale samozřejmě patří především do města, kde se naopak dá počítat s dojezdem ještě větším, než udává výrobce – hlavně díky nižším rychlostem a častějšímu využití rekuperace. V té má podstatnou výhodu korejský vůz, který umožňuje jednoduše měnit intenzitu dobíjení pádly pod volantem, při přidržení levého ji úplně zastaví a plachtí. JAC rekuperuje jednou přednastavenou a nepříliš silnou mírou, kterou lze pouze zapnout a vypnout v menu multimediálního systému, což není zrovna praktické.

Údaje o testovaných vozidlech JAC iEV7S Hyundai Kona Electric Eco (2020)
Elektromotor Synchronní s permanentním magnetem
Největší výkon (kW) 85 100
Největší točivý moment (Nm) 270 395
Kapacita baterie (kWh) 40 39,2
Dojezd (km) 301 (NEDC) 289 (WLTP)
Délka x šířka x výška (mm) 4135 x 1750 x 1560 4180 x 1800 x 1555
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2490, -/- 2600, 1564/1575
Standardní pneumatiky 205/55 R16 215/55 R17
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1460/375 1610/410
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 0/0 0/0
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 430/- 332/1114
Nejvyšší rychlost (km/h) 130 155
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12 9,7
Spotřeba energie (kWh/100 km) 13,2 15,0
Palubní nabíječka/rychlonabíjení (kW) 6,6/50 11/50
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost 60-100 km/h; 80-120 km/h (s) 6,0; 8,2 4,8; 6,4
Zrychlení 0-50 km/h; 0-100 km/h (s) 3,8; 10,8 3,4; 9,1
Maximální rychlost (km/h) 134 161
Brzdná dráha z rychlosti při tachometrových 100 km/h (m) 48,4 42,8
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47,2/86,3/125,0 45,1/85,7/125,9
Naměřená kombinovaná spotřeba energie (kWh/100 km) 15,0 15,5

Městský ideál

Malá městská SUV nejsou všeobecně řidičsky požitkářským náčiním, což platí i pro dynamičtější elektrické verze. Na semaforech si efektně zahrabou a následně upalují vpřed jako střelená, horší to už je v zatáčkách, kde se jim nedaří zatajit přidanou váhu velkých baterií. Testované exempláře mají tendence k nedotáčivosti, řízení je v obou případech velmi lehké a není v něm moc citu, což platí obzvlášť pro čínský stroj. Okamžité reakce elektromotoru jsou výhodou zejména v městském provozu, kde se dokážou pohybovat mrštněji než spalovací konkurence. Po zvolení režimu Eco se u obou aut podstatně zpomalí reakce na plynový pedál, což znamená reálně nižší spotřebu při opakovaných rozjezdech.

Podvozky jsou i přes přidanou váhu naladěny komfortně, nerovnosti a rozbité cesty zvládají bez větších rázů. JAC si nevede o moc hůř než kona, ačkoliv vzadu spoléhá na jednodušší, vlečenou nápravu, zatímco inženýři Hyundaie si dali práci s víceprvkovým zavěšením. Díky nízkému těžišti se ani jedno z aut příliš nenaklání v zatáčkách, při rychlejším průletu přes nerovnost ale mají tendenci odskočit do strany.

Konu už nějaký čas známe a vždy jsme jí vyčítali vyšší hlučnosti při rychlostech nad 110 km/h. Pro JAC platí stejná připomínka. Aerodynamický svist zejména kolem předních sloupků, ale i hukot od podvozku vnímáme víc než u aut se spalovacím motorem. Naopak v nízkých rychlostech jsou soupeři velmi tišší. JAC ještě nedisponuje ani umělým zvukem upozorňujícím chodce, který už je pro nově homologované elektromobily v EU povinný.

Závěr


Závěr

I přes mnohé odlišnosti plní oba vozy velmi podobně svou základní funkci, tedy tichý a ekologický přesun z místa A do místa B. Korejský koník je agilnější a stylovější, zatímco čínský jak nabídne více prostoru v konzervativnějším balení. JAC iEV7S působí trochu jako starší čínské smartphony. Má dobré technologie, výbavu i zpracování, chybí mu ale precizní finální doladění všech detailů. S těmi si Korejci naopak vyhráli a Hyundai Kona je celkově propracovanějším autem. Samozřejmě si ale za to nechá připlatit, daň za vypiplanější detaily činí v tomto případě přes 90.000 Kč. Čínský bojovník na konu komplexně zatím nestačí, ale cenou, neokoukaným zjevem a exotičností si rozhodně může získat fanoušky.

Hodnocení (za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) JAC iEV7S Hyundai Kona Electric Eco
DOJEM
Design 2,00 1,50
Dílenské zpracování 2,50 2,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,00 2,00
Sedadla 1,50 1,50
Zavazadelník a variabilita 2,00 2,00
Ovládací prvky 3,00 1,50
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,00 1,50
Pružnost 2,00 1,50
Spotřeba 1,50 1,50
JÍZDA
Rekuperace 3,00 1,00
Řízení 2,50 2,50
Brzdy 2,00 1,50
Ovladatelnost 1,50 1,00
Jízdní komfort 2,00 2,00
CELKEM
Výsledná známka 2,11 1,68
Závěrečné pořadí 2. 1.
Pořadí 1. Hyundai Kona Electric Eco 2. JAC iEV7S

PLUSY Pohledný design Volnějši interiér
  Nízká spotřeba Nízká spotřeba
  Propracované ovládací prvky Bohatá výbava
MINUSY Řazení tlačítky Nepraktické ovládací prvky
  Malý kufr Pomalý infotainment
    Chybí podélné nastavení volantu
PRŮMĚR CELKEM 1,68 2,11

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším kompaktním SUV s s elektrickým motorem a s výbavu dle Světa motorů je JAC iEV7S za 809.490 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 849.965 Kč. Za cenu od 849.966 Kč do 930.914 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Zobrazit celý článek
Michal Dokoupil
Diskuze (83)

Doporučujeme

11. 5. 2020 15:41
Re: 900 tisíc
A já znám paní co jezdí autobusem. A po městě. No a co?
11. 5. 2020 15:39
Re: 900 tisíc
Hodinová sazba mě moc netrápí pokud do toho servisu vůbec nemusím.
11. 5. 2020 15:38
Re: 900 tisíc
Mám si koupit americký auto protože v USA je levný servis?
11. 5. 2020 15:28
Re: neskutocne hebeda
Ty cenu plynu za třetinu máš kde? Srovnáváš to s nejdražší pumpou na dálnici?
Obvyklá cena plynu je 12,5, to jest 2Kč/km. Jak jsi došel k 0,8?
Avatar - rohYpnol
21. 4. 2020 20:17
Re: 900 tisíc
Ne. To je naprosto omezené vidění a chápání.

Kolik do EU "vložíme" a kolik z ní "vybereme" je jedna věc a jedna otázka.

Ale EU hospodaří s vybranými penězi NÁS VŠECH a všichni bychom proto měli mít zájem, aby je EU neprodrbávala v černých dírách. Resp. v zelených dírách.