Tyhle Škodovky v Česku oficiálně nekoupíte! Bohudík, nebo bohužel?
Čas od času se porozhlédneme po světě, co na vzdálených trzích nabízí mladoboleslavská automobilka Škoda. Za posledních pár let se toho dost změnilo.
Doby, kdy měla tuzemská Škoda v nabídce jediný model, jsou dávno pryč. Jen na českém trhu aktuálně nabízí osm modelových řad – od Fabie po Kodiaq a Enyaq iV. Na zahraničních trzích, především mimo Evropu, se přitom můžeme setkat i s dalšími, specifickými modely. Pojďme si v krátkosti připomenout (převážně) mimoevropské škodovácké snažení.
Rusko: unikátní Rapid
Začněme od nejchoulostivějšího tématu – Ruska. Když se dnes pokusíte navštívit oficiální webové stránky tamního importéra, zobrazí informaci, že mimo území Ruské federace nejsou webovky dostupné. Výroba v továrnách koncernu Volkswagen v Kaluze a Nižném Novgorodu byla už v loňském roce ukončena a zákazníkům byly od té doby dodány jen ty vozy, které již byly vyrobeny.
Přestože Škoda v Rusku již nevyrábí ani neprodává, stále jí vznikají náklady. Společnost totiž prozatím stále plní své zákonné povinnosti, tedy řeší servisní požadavky a vyplácí dle tamních zákonů zaměstnance závodu v Kaluze, kteří přetrvávají v režimu odstávky. Předseda představenstva Škoda Auto, Klaus Zellmer, nedávno uvedl, že budou ruská aktiva prodána: „Jednání jsou v závěrečné fázi, ale detaily nemohu sdělovat, dokud je neodsouhlasí všechny zúčastněné strany.“
Pro automobilku Škoda je ztráta ruského trhu poměrně velkou ranou, protože patřil k jejím největším odbytištím. Dokonce pro něj vyvinula specifický model – liftback Rapid. Zatímco na většině trhů Rapid skončil s první novodobou generací a Rapid Spaceback byl nahrazen modelem Scala, pro Rusko se v roce 2019 představila nová generace, která se vyráběla v závodě v Kaluze, odkud se vyvážel také do Společenství nezávislých států (SNS).
Ruský Rapid mnohé ze svého vzhledu sdílel se Scalou, ovšem vystačila si s jednodušší technikou. Ze začátku pod kapotou pracoval jen atmosférický čtyřválec 1.6 MPI, a to ve výkonových verzích 66 kW a 81 kW. Spojen byl buďto s pětistupňovým manuálem, nebo za příplatek s automatem. Ukončení obchodních aktivit však znamenalo také konec ruského Rapidu. Jeho další budoucnost je přitom nejistá.
Na budoucnost modelu a obecnou budoucnost značky v Rusku jsme se ptali českých zástupců, podle nichž v první řadě záleží na výsledku války na Ukrajině. Ing. Simona Novotná z oddělení externí komunikace Škody Auto nám sdělila: „Nadále doufáme v zastavení vojenských akcí a v návrat k diplomacii. Jsme přesvědčeni, že k udržitelnému řešení konfliktu může dojít pouze na základě mezinárodního práva. S ohledem na stávající situaci proto není možné predikovat jakékoli obnovení výroby vozů Škoda v Rusku.“
Čína: Octavia Pro, Rapid sedan, Kamiq GT
O něco veselejší osud má Rapid v Číně, kde se stále prodává verze před příchodem Scaly, byť průběžně modernizovaná. Stávající podoba vozu byla představena v roce 2020 a zajímavé je, že zatímco u nás jsme Rapid nejprve poznali jako liftback, v Číně se prodává s karoserií sedan (hatchback z nabídky vypadl). Pod přední kapotou navíc pracuje specifický 1,5litrový atmosférický motor MPI o výkonu 82 kW, který spolupracuje s pětistupňovým manuálem nebo šestistupňovým automatem.
Shodná jednotka pohání ve spolupráci s šestistupňovým automatem taktéž další model, jehož jméno známe z našeho trhu, ale podobu nikoliv. Jde o Kamiq, který je v Číně o něco větší než u nás a má svébytný design. Představil se v roce 2018 a o rok později přišla jeho verze GT se stylověji provedenou zádí. Pod kapotou Kamiqu GT může krom 1.5 MPI pracovat rovněž přeplňovaný motor 1.2 TSI, který produkuje 85 kW a spolupracuje se sedmistupňovým automatem.
Pohled na čínskou verzi Škody Karoq Evropana nejspíš hned nezarazí, krom toho, že je stále nabízena verze před faceliftem, i když i tady se dá najít dost rozdílů. Tím hlavním je prodloužený rozvor, a tím pádem celková délka vozu, o 50 milimetrů. Zajímavý je rovněž případu modelu Kodiaq, který v Číně dostal verzi GT se svažující se střechou. Zatímco evropský Kodiaq nedávno prošel modernizací, GT z větší části zůstává u původního exteriéru, ale dočkala se dílčích změn, například sedadel z evropské verze RS, nový displej infotainmentu a nový systém konektivity. O pohon Kodiaqu GT se stará přeplňovaný dvoulitr TSI ve dvou výkonových verzích se 137 kW a 162 kW.
Dalším specifikem nabídky Škoda na čínském trhu je Octavia Pro. Oproti evropské Octavii je o 64 mm delší, což má na svědomí prodloužený rozvor, a z evropského provedení RS, které v Číně není k dostání, si půjčila některé interiérové a exteriérové prvky. Vůz pohání jednotka 1.4 TSI (110 kW) spolupracující se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Krom toho je v Číně dostupná také předchozí generace Octavie, ovšem se standardním rozvorem. Pod její kapotou pracuje 1,5litrový motor (83 kW) ve spojení s pětistupňovým manuálem nebo šestistupňovým automatem Tiptronic. Superb je pak z větší části podobný evropské verzi.
Už nějakou dobu se však mluví o tom, že značka Škoda nemá v Číně tak silnou pozici, jako ještě před několika lety. To může být jedním z důvodů, proč dává přednost průběžným modernizacím před velkými facelifty nebo generačními obměnami. Na přímý dotaz nám k tomu ing. Novotná ze společnosti Škoda Auto sdělila: „…vedeme pravidelnou konstruktivní diskuzi s naším joint venture partnerem SAIC Volkswagen, abychom vyhodnotili, jak nejlépe umístit značku na čínském trhu na pozadí transformace Číny směrem k elektromobilitě. O tom, zda bude nutné strategii pro čínský trh upravit, zatím rozhodnuto nebylo. S tím souvisí i budoucí podoba modelového portfolia značky.“
Indie: Kusgaq, Slavia
Na indickém trhu Škoda nabízí nám Evropanům známé modely Superb a Kodiaq, které doplňuje dvojice specifických aut – Kushaq a Slavia. Indie má potenciál stát se jedním z důležitých trhů mladoboleslavské automobilky, proto jí teď věnuje hodně pozornosti. Dokonce nás i pozvala na návštěvu a dala nám možnost se oběma modely projet.
Nová Slavia v nabídce značky na indickém trhu nahradila model Rapid, který na rozdíl od evropského, ruského i čínského byl v podstatě Volkswagenem Polo s karoserií sedan a s upravenou přídí. Pod kapotou mohou Indové najít tříválec 1.0 TSI (85 kW) spojený s manuální či automatickou převodovkou (obě šestistupňové) nebo čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) doplněný šestistupňovým manuálem či sedmistupňovým DSG.
Totožné motorizace jsou k dispozici pro model Kushaq, a to včetně provedení Monte Carlo. To je navíc spíše kombinací vizuálních prvků a výbavy, na techniku se nesahalo. Čerstvou novinkou je edice Onyx, která používá pouze základní tříválec 1.0 TSI (85 kW) v kombinaci s manuálem. Kushaq Onix je v portfoliu zařazen mezi výbavové stupně Active a Ambition, přičemž nabízí více výbavy za méně peněz a specifické polepy na bocích.
Vietnam: Kusgaq, Slavia
Jako zajímavost na závěr ještě připomeňme, že automobilka Škoda míří do Vietnamu, kde první dealerství otevře v polovině letošního roku. Prostřednictvím lokálního partnera budou nejprve prodávány modely Karoq a Kodiaq dovážené z Evropy. V příštím roce je doplní modely Octavia a Superb, rovněž dovážené z Evropy. Koncem roku 2024 se pak rozběhne montáž modelů Slavia a Kushaq, které se budou kompletně rozložené dovážet z Indie. Výrobní linka je podle zástupců značky momentálně ve výstavbě.