Tatra Phoenix: Nejmladší hvězda z Kopřivnice v obrovské galerii

 

Tatra Phoenix odstartovala v roce 2011 další kapitolu v historii severomoravské automobilky. Zcela nový nákladní automobil vznikl ve spolupráci s výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Kopřivnická automobilka Tatra v roce 2011 představila modelovou řadu Phoenix s interním označením 158. Zcela nový nákladní automobil vznikl ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Nová modelová řada vozidel Tatra sice využívá kabiny a pohonné jednotky, jejichž dodavatelem je DAF, ale byla zkonstruována v Kopřivnici a zde také probíhá její výroba. Základem Phoenixu je i nadále konstrukce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Při svém představení byl Phoenix uveden se standardními konfiguracemi náprav 4x4, 6x6, 8x6 a 8x8. Tatra ovšem zmiňovala i speciální provedení 10x10, 10x8 a 10x6 s řiditelnou zadní (pátou nápravou) a 12x12.

Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z Kopřivnice

Na trh vstoupila Tatra Phoenix s kapalinou chlazeným řadovým šestiválcem Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l a výkony od 265 do 375 kW, splňujícím emisní normu Euro 5. Zákazníci měli možnost volby mezi manuální a automatizovanou 16stupňovou převodovkou.

První velký úspěch

Koncem roku 2011 získala Tatra Phoenix mezinárodní uznání. V soutěži Truck of the Year 2012 skončila v celkovém hodnocení druhá s 67 body ze vítězným Mercedesem Actros. Poprvé v historii prestižního titulu byl nominován těžký nákladní automobil ze státu regionu střední Evropy.

Video

Skvělý výsledek Tatry byl znásoben faktem, že vítězný truck se řadil do segmentu silničních tahačů dálkové kamionové dopravy. Tatra Phoenix se tak stala pro rok 2012 nejlépe hodnoceným plněpohonným vozidlem pro nasazení mimo zpevněné vozovky v celé soutěži.

Tatra Phoenix: Technická data, rozšířená galerie a videa

Odbornou porotu soutěže tehdy tvořilo 24 představitelů nejznámějších a zároveň nejúspěšnějších evropských odborných magazínů, reprezentujících souhrnný měsíční náklad svých titulů ve výši cca 600.000 výtisků a minimálně stejný počet odborných čtenářů.

Nové motory

Na konci roku 2014 se Tatra Phoenix představila v provedení Euro 6 s modernizovanou kabinou a především přepracovanou nabídkou pohonných jednotek, doplňující verze s motory MX-13 Euro 3 a 5, které jsou nadále v nabídce pro vybrané trhy.

Tatra 138: Podívejte se, co všechno zvládl legendární dříč i dobrodruh

V provedení Euro 6 nabízí Tatra Trucks pro Phoenix možnost volby jednoho ze dvou typů šestiválcových motorů značky PACCAR. Větší MX-13 se zdvihovým objemem 13 l a maximálními výkony 303 kW (412 k), 340 kW (462 k) a 375 kW (510 k) a menší MX-11 se zdvihovým objemem 11 l a maximálními výkony 271 kW (369 k), 291 kW (396 k) a 320 kW (435 k).

Tatra Phoenix Euro 6 s motory PACCAR MX-11
Typ MotoruMX-11 271MX-11 291MX-11 320
Nejvyšší výkon [kW/min-1]271/1650291/1450-1700320/1450-1700
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]1600/1000-16501900/1000-14502100/1000-1450

Na rozdíl od emisních variant Euro 3 a Euro 5 byl motor MX-13 zcela zásadně přepracován. Poprvé je tak ve vozidlech značky Tatra instalován motor se vstřikovacím systémem typu Common Rail. Další konstrukční změny na motoru zahrnují především integraci systému recirkulace výfukových plynů a novou olejovou vanu motoru.

Tatra Phoenix Euro 6 s motory PACCAR MX-13
Typ MotoruMX-13 303MX-13 340MX-13 375
Nejvyšší výkon [kW/min-1]303/1425-1750340/1425-1750375/1425-1750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]2000/1000-14252300/1000-14252500/1000-1425

Oba dva motory využívají k optimalizaci emisí škodlivých sloučenin ve výfukových plynech dle norem Euro 6 osvědčenou kombinaci systémů recirkulace výfukových plynů, EGR, a katalytické redukce, SCR, se kterými má DAF jako výrobce těchto motorů bohaté dlouholeté zkušenosti z výroby pro americké značky Kenworth a Peterbilt, jež splňují podobné požadavky v rámci severoamerické legislativy dle EPA 10.

Celá kombinace je doplněna o filtr pevných částic, tzv. DPF. V rámci implementace systému EGR došlo na zvětšení vlastního chladiče vozidla, ale též mezichladiče, což se odrazilo v konstrukci nového rámu vozidla, který se v prostoru za přední nápravou směrem kupředu rozšiřuje do tvaru V.

Tatra 148: Hvězda stavenišť i pískovišť ve velké galerii

Zařízení pro čištění výfukových plynů dle Euro 6 je prostorově náročnější než to, které vyhovovalo předchozí normě. Tato skutečnost si vyžádala celkovou rekonfiguraci příslušenství montovaného na rám vozidla.

Pro modely s motory Euro 6 jsou používány dvě základní kombinace výfukových traktů. Pro vozy s podvozky 4x4 a 6x6 se jedná o provedení ležaté, kdy jsou DPF filtr a katalyzátor řazeny za sebou v jednom bloku na pravé straně rámu vozidla.

Druhou možností, standardně používanou pro vozidla s podvozky 8x8 je provedení stojaté. Filtr DPF je umístěn vpravo na rámu v rozvoru 1. a 2. přední nápravy a katalyzátor válcového provedení je nad ním těsně za kabinou s vývodem výfukových plynů směrem nahoru. Stojaté provedení bude možno na přání zákazníka montovat na vozidla v provedení 4x4 a 6x6.

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Elektronický systém motoru, výfukového traktu a ostatních systémů doplňuje poprvé v historii výroby vozidel Tatra, elektronický management vzduchové soustavy EAC.

Standardem jsou šestnáctistupňové převodovky ZF, a to jak s manuálním řazením, tak s automatizovaným řazením AS-Tronic. Obě dvě varianty mohou být doplněny intardéry. Alternativou jsou plně automatické šestistupňové a sedmistupňové převodovky Allison, u kterých je klasická spojka nahrazena hydrodynamickým měniče.

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Standardem je nabídka jednostupňových přídavných převodovek vlastní konstrukce Tatra (ve třech druzích provedení převodování) a dvoustupňových přídavných převodovek Tatra (ve dvou variantách převodování).

Přepracovaná kabina

Vedle nových motorů se nejviditelnější a nejzásadnější změnou verze Euro 6 oproti dosavadnímu provedení Phoenixu stalo použití nové kabiny. Ta sice i nadále vychází ze stavebního provedení kabin vozů DAF CF, ale je především v podlahové části zcela překonstruována a to včetně rozšířeného předního uložení na rám. V rámci rozšíření nabídky motorů o vznětový řadový šestiválec MX-11 se též změnila poloha kabiny na rámu.

Tatra 163 Jamal: Expert na práci, Dakar i závody na okruzích

V případě exteriéru kabiny zaujme maska s nepřehlédnutelným znakem kopřivnické automobilky. Pro provedení Euro 6 byly nově navrženy nástavce blatníků kabiny, do nich jsou integrovány světelné ukazatele změny směru jízdy.

Přepracován byl i tvar předního nárazníku a hlavních světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená, kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě, na tři části. I s novou kabinou, nárazníkem a přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5.

Tatra a její výjimečná řada Tactic. Čím jde ve stopách legendární Pragy V3S?

V současnosti nabízí Tatra Trucks pro vozidla modelové řady dvě provedení dvoudveřové kabiny, jimiž jsou krátké denní a prodloužené s možností instalace lůžka za sedadlem řidiče a spolujezdce. Vedle nich jsou k dispozici i dlouhé čtyřdveřové kabiny, které jsou využívány především při stavbě vozidel pro potřeby hasičských sborů.

Široké možnosti využití

Vlajková loď kopřivnické automobilky pro civilní trh v podobě modelové řady Phoenix dosáhla na jaře roku 2017 významného milníku ve své krátké, ale úspěšné historii, když byl zákazníkovi dodán tisící vyrobený kus této modelové řady.

Společnost Tatra Trucks tehdy uvedla, že z více než tisícovky vyrobených vozidel modelové řady Phoenix bylo dodáno nejvíce vozů s podvozkem v konfiguraci 6x6, jichž bylo 743 exemplářů, následovala vozidla v konfiguraci 8x8, jichž bylo 360 kusů a provedení v konfiguraci 4x4 bylo předáno 86 vozidel.

V souvislosti s předáním tisícího vozidla řady Phoenix pak bylo uvedeno, že tato modelová řada si našla cestu již do 28 zemí světa. Největší trh pro tato vozidla tradičně představuje Česko, více než sedm stovek jich jezdí u domácích uživatelů. Následuje slovenský a ruský trh. Nejexotičtějšími teritorii, kam byly phoenixy vyvezeny, jsou tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.

Tatra Force není jen armádní speciál. Prohlédněte si její extrémní verze!

Tatra Phoenix může být vybavena nejrůznějšími konstrukčními skupinami a prvky, které jsou přizpůsobeny potřebám jednotlivých uživatelů. Podvozky jsou v provedeních 4x4, 6x6, 8x8, 10x8 či 10x10.

Doposud nejvíce vozidel zamířilo do služeb stavebních organizací, v jejichž službách je využívána čtvrtina vyrobených vozidel. Druhá nejpočetnější skupina uživatelů se rekrutuje z oblasti lesnictví, následují zemědělské společnosti a dopravní organizace. Desítky zástupců řady Phoenix byly dodány i těžařům nebo například technickým a komunálním službám. Zapomenout nelze ani na využití jako nosiče jeřábů, kdy si velkou pozornost získal osmikolový exemplář se všemi řiditelnými koly, který byl připraven pro švýcarského zákazníka.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Samostatnou kapitolu v prozatím krátké historii modelové řady Phoenix představuje výroční limitovaná edice vozidel se specifickou výbavou a označením Präsident. V tomto provedení má vzniknout jen 120 automobilů a společnost Tatra Trucks jejich prostřednictvím oslavila 120 let od zahájení výroby vozidel se spalovacími motory.

Vedle čistě užitkového nasazení se pak Tatra Phoenix prosadila i v motoristickém sportu. Tým Tatra Buggyra Racing, který je oficiálním partnerem kopřivnické automobilky od roku 2014, startoval na slavné Rallye Dakar se speciálem vycházejícím z modelu Phoenix poprvé v roce 2016.

Svezli jsme se Tatrou Phoenix pro Dakar 2016: Tenhle sport bolí! (+videa)

Pro 40. ročník Rallye Dakar, který startuje 6. ledna roku 2018, si tým Tatra Buggyra Racing připravil dva speciály Tatra Phoenix, které jsou vybaveny motorem GYRTECH Race Power MK16-3EC. Tento přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 12,5 litru disponuje nejvyšším výkonem 699 kW (950 k) a točivý momentem 4200 N.m. Tyto hodnoty míří na kola obou náprav prostřednictvím šestnáctistupňové manuální převodovky.

Cílem Tatra Buggyra Racing je se speciály Tatra Phoenix na jubilejním ročníku slavné dakarské soutěže bojovat o sošku beduína, kterou dostává nejlepší trojice v každé kategorii.

Foto: Tatra Trucks a.s., Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně

Poslanec Pirátské strany Tomáš Vymazal, který loni těžil…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Video Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Včera

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že tohle není obyčejný vlk

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že…

Nad objevem neznámého druhu šelmy připomínající vlka si lámou hlavu experti z amerického státu Montana. Tvora…

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku Kříváně přespali jen ve spacáku v -20 °C

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku…

Trojice slovenských kamarádů v čele s fotografem Peterem Lengyelem (29) snila o tom, že stráví noc na vrcholku…

 

iSport.cz

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale měla bych být šťastná, ne?

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale…

Na začátku loňského roku se zdálo, že Petra Kvitová bude muset s tenisem skončit, ale v tomto roce už má na…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…