Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejtěžší otázky a správné odpovědi z autoškoly. Dáte nejhorší chytáky?

Jan Faltýsek
Diskuze (8)

Tyhle otázky dávají pořádně zabrat zájemcům o řidičský průkaz skupiny B. Včetně nejtěžších nových otázek.

Co vás v článku čeká


V tomto článku najdete ty nejtěžší otázky z teorie autoškoly na řidičský průkaz skupiny B. Rozděleny jsou tak, jako v ostrých testech, tedy na 8 okruhů. Ty nejtěžší z nejtěžších jsou vždy na začátku kapitoly. Článek průběžně aktualizujeme.

Nejtěžší otázky podle skupin:

  • Nejtěžší otázky z nových otázek
  • Pravidla provozu na pozemních komunikacích
  • Dopravní značky
  • Zásady bezpečné jízdy
  • Dopravní situace
  • Předpisy o podmínkách provozu vozidel
  • Předpisy související s provozem
  • Zdravotnická příprava

Správné odpovědi jsou tučně zvýrazněné.

Video se připravuje ...

Nejtěžší nové otázky


Nejtěžší otázky z nových otázek

1) Řidič nákladního vozidla s největší povolenou hmotností 18.000 kg do úseku komunikace vyznačeného touto dopravní značkou s dodatkovou tabulkou TRANZIT:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Může vjet, pokud je to nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla, provozovny nebo obvyklého bydliště dopravce nebo řidiče.
  • Nesmí v žádném případě vjet.
  • Může vjet, jen pokud se jedná o vozidlo bez nákladu a okamžitá hmotnost vozidla je menší než 12.000 kg.

2) Značka informuje o zákazu vjezdu, který za nejbližší křižovatkou platí v přímém směru pro:

Dopravní značka IS9c: Návěst před křižovatkou s omezením Dopravní značka IS9c: Návěst před křižovatkou s omezením

  • Všechna vozidla s okamžitou hmotností nad 6 t.
  • Nákladní vozidla s největší povolenou hmotností nad 6 t.
  • Všechna vozidla s celkovou hmotností do 6 t.

3) Řidič autobusu za jízdy:

  • Nesmí držet v ruce nebo jiným způsobem mikrofon.
  • Smí držet v ruce nebo jiným způsobem mikrofon a informovat cestující, pokud se jedná o nepravidelnou přepravu osob - zájezd.
  • Smí držet v ruce nebo jiným způsobem mikrofon a informovat cestující, pokud se jedná o zájezd a nejedná se o osádku dvou řidičů.

4) Může řidič řídit vozidlo pokud je jeho schopnost k řízení snížena v důsledku jeho zdravotního stavu?

  • Nemůže.
  • Může.
  • Může, pouze na dojetí k lékaři, nebo svého bydliště za dodržení podmínky zvýšené opatrnosti.

5) Smí řidič autobusu s okamžitou hmotností 14.750 kg projet úsek za touto dopravní značkou?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Ano. Vyobrazené dopravní značení se týká pouze nákladních vozidel.
  • Ne. Všechna vozidla nad 12.000 kg mají do takto označeného úseku zákaz vjezdu.

6) Tato dopravní značka:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Zakazuje vjezd vozidlům přepravujícím ropu nebo ropné materiály nebo jiné látky, které by mohly způsobit ohrožení životního prostředí, zejména znečištění vody.
  • Zakazuje vjezd vozidlům, která přepravují výbušniny, snadno hořlavý nebo jinak nebezpečný náklad.
  • Zakazuje vjezd vozidel nebo jízdních souprav přepravujících sypké materiály, které nemají zakrytý nákladový prostor.

7) Smí řidič při zastavení vozidla před železničním přejezdem za snížené viditelnosti užít potkávací světla?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Ne, pokud by jimi mohl oslnit řidiče v protisměru.
  • Ano, za všech okolností.
  • Ne, je povinen vždy užít dálková světla.

8) Může být přetížení nákladního vozidla při přepravě nákladu nebezpečné?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Ano může, neboť přetížené vozidlo se v důsledku fyzikálních zákonů může stát neovladatelným.
  • Ne, nemůže. Pokud má řidič dostatek zkušeností s jízdou s přetíženým nákladem, tak dokáže všechny problémy s takovýmto vozidlem eliminovat.
  • Ne nemůže, přetížení vozidla není nebezpečné, pokud řidič dodržuje bezpečnostní přestávky a reaguje na povětrnostní podmínky a další podněty v provozu.

9) Smí řidič traktoru přepravovat v kabině děti?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Ne, ve zvláštním motorovém vozidle nesmějí být přepravovány osoby mladší 15 let.
  • Ano, ale dítě do 150 cm výšky a 36 kg váhy musí být přepravováno v dětském zádržném systému.
  • Ano, ale pouze na sedadle povinně vybaveným zádržným bezpečnostním systémem.

10) Smí se s nákladním automobilem s okamžitou hmotností 12.000 kg vléci na tyči nákladní automobil,který má poruchu na brzdovém systému a má okamžitou hmotností 15.000 kg?

  • Nesmí. Nemá-li vlečené vozidlo účinné brzdy, nesmí jeho okamžitá hmotnost být vyšší než okamžitá hmotnost vlečného vozidla.
  • Smí. Okamžité hmotnosti vozidel při vlečení na tyči nerozhodují.
  • Nesmí. Vozidlo s poškozeným brzdovým systémem se nesmí vléci vůbec.

11) Může řidič s řidičským oprávněním skupiny D řídit autobus s přívěsem na přepravu jízdních kol,který má největší povolenou hmotnost 900 kg?

  • Nesmí. Pro řízení této soupravy musí mít řidičské oprávnění skupiny D+E.
  • Ano, může. Okamžitá hmotnost přívěsu nesmí být větší než 750 kg.
  • Ano, může.

Pravidla provozu na pozemních komunikacích


Nejtěžší otázky ze skupiny Pravidla provozu na pozemních komunikacích

1) Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku:

  • Musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
  • Nemusí dávat znamení o změně směru jízdy a může omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
  • Musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

2) Dávat zvukové výstražné znamení k upozornění řidiče předjížděného vozidla:

  • Je zakázáno.
  • Je dovoleno.
  • Je dovoleno pouze mimo obec.

3) Přečnívá-li za snížené viditelnosti náklad vozidlo vpředu nebo vzadu o více než 1 metr, musí být přečnívající konec nákladu:

  • Označen červeným praporkem o rozměrech nejméně 30 x 30 cm a dále vzadu červeným světlem a vpředu neoslňujícím bílým světlem.
  • Označen vzadu červeným světlem a jinou než trojúhelníkovou červenou odrazkou a vpředu neoslňujícím bílým světlem a jinou než trojúhelníkovou bílou odrazkou.
  • Označen vzadu červeným světlem a trojúhelníkovou červenou odrazkou a vpředu neoslňujícím bílým světlem a trojúhelníkovou bílou odrazkou. 

4) Řidič nákladního automobilu při běžném provozu, pokud tomu nebrání lékařským potvrzením doložené objektivní zdravotní důvody, musí být na sedadle vybaveném bezpečnostním pásem:

  • Připoután jen při rychlosti vozidla nad 25 km/hod.
  • Připoután, to neplatí při couvání vozidla.
  • Připoután vždy a bezpodmínečně.

5) Řidič vozidla z výhledu hodlá pokračovat v jízdě vlevo. Přitom:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Musí dát přednost protijedoucímu vozidlu.
  • Musí dát přednost protijedoucímu vozidlu, neboť pokračuje po hlavní pozemní komunikaci.
  • Musí dát přednost protijedoucímu vozidlu, neboť jede na signál "VOLNO".

6) Ustanovení o provozu na dálnici platí:

  • Jen pro dálnice.
  • Pro dálnici a silnici pro motorová vozidla.
  • Pro všechny pozemní komunikace, s výjimkou místních komunikací.

7) Kdy smíte při jízdě s motorovým vozidlem, které je vybaveno světly pro denní svícení, těmito světly svítit? 

  • Pouze při nesnížené viditelnosti, a to bez současného použití obrysových světel.
  • Při nesnížené viditelnosti samostatně a při současném použití obrysových světel i při snížené viditelnosti.
  • Pouze v době od 6.00 hodin do 20.00 hodin a jen při současném použití obrysových světel.

8) Při vlečení motorového vozidla na tyči musí být délka tyče taková, aby vzdálenost mezi vozidly nebyla:

  • Menší než 1 m a větší než 5 m.
  • Menší než 1,5 m a větší než 5 m.
  • Menší než 1 m a větší než 6 m.

9) Přečnívá-li za snížené viditelnosti náklad z boku u motorového vozidla nebo jízdní soupravy vnější okraj obrysových světel o více než 40 cm, musí být přečnívající konec nákladu: 

  • Označen červeným praporkem o rozměrech nejméně 20 x 20 cm a dále vzadu červeným světlem a vpředu neoslňujícím bílým světlem.
  • Označen vzadu červeným světlem a jinou než trojúhelníkovou červenou odrazkou a vpředu neoslňujícím bílým světlem a jinou než trojúhelníkovou bílou odrazkou.
  • Označen vzadu červeným světlem a trojúhelníkovou červenou odrazkou a vpředu neoslňujícím bílým světlem a trojúhelníkovou bílou odrazkou.

10) Při přepravě nákladu nesmějí po straně z vozidla vyčnívat:

  • Předměty, které lze snadno přehlédnout, jako jsou například jednotlivé tyče nebo roury.
  • Žádné předměty.
  • Žádné předměty, které nejsou viditelně označeny červeným praporkem o rozměrech nejméně 30 x 30 cm.

11) Řidič motorového vozidla je povinen podrobit vozidlo technické silniční kontrole největší přípustné hmotnosti na nápravu, největší přípustné hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy nebo technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy na výzvu: 

  • Policisty, strážníka obecní policie nebo celníka.
  • Policisty.
  • Policisty nebo strážníka obecní policie.

12) "Zastavit vozidlo" znamená: 

  • Uvést vozidlo do klidu nad dobu povolenou pro zastavení.
  • Přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče.
  • Uvést vozidlo do klidu pro neprodlené nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob.

13) "Motorové vozidlo":

  • Je pouze vozidlo poháněné vlastním motorem.
  • Je vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou, tramvaj a trolejbus.
  • Je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus.

14) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3.500 kg a autobusu smí jet: 

  • Na silnici pro motorová vozidla a na dálnici rychlostí nejvýše 130 km.h-1.
  • Na silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 110 km.h-1 a na dálnici rychlostí nejvýše 130 km.h-1.
  • Na silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 110 km.h-1 a na dálnici rychlostí nejvýše 130 km.h-1, s výjimkou řidiče autobusu, který na dálnici smí jet rychlostí nejvýše 110 km.h-1.

Dopravní značky


Nejtěžší otázky ze skupiny Dopravní značky

1) Řidič soupravy nákladního automobilu o nejvyšší povolené hmotnosti vozidla 15.000 kg, okamžité hmotnosti 8.000 kg a přívěsu o nejvyšší povolené hmotnosti 7.500 kg a okamžité hmotnosti 4.000 kg:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Nesmí do takto označeného úseku vjet, součet okamžitých hmotností vozidel soupravy je vyšší než povoluje zákazová značka.
  • Nesmí do takto označeného úseku vjet, vzhledem k nejvyšší povolené hmotnosti tažného vozidla.
  • Smí pokračovat dál v jízdě, okamžitá hmotnost ani jednoho z vozidel soupravy nepřekračuje uvedené hodnoty.

2) Na takto označené pozemní komunikace je zakázán vjezd:

Dopravní značka B4: Zákaz vjezdu nákladních automobilů Dopravní značka B4: Zákaz vjezdu nákladních automobilů

  • Nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům; značka neplatí pro obytné automobily.
  • Nákladním automobilům s nejvyšší dovolenou hmotností nepřevyšující 3.500 kg; značka neplatí pro obytné automobily.
  • Nákladním automobilům s nejvyšší dovolenou hmotností převyšující 3.500 kg; značka neplatí pro obytné automobily.

3) Do úseku pozemní komunikace za touto dopravní značkou:

Dopravní značka B3: Zákaz vjezdu všech motorových vozidel s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku Dopravní značka B3: Zákaz vjezdu všech motorových vozidel s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku

  • Je zakázán vjezd osobním automobilům.
  • Je zakázán vjezd všem motorovým vozidlům s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku.
  • Je zakázán vjezd všem motorovým vozidlům.

4) Řidič osobního automobilu na nejbližší křižovatce:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Nesmí odbočit vpravo.
  • Může odbočit vpravo.
  • Musí odbočit vpravo.

5) Lze za nejbližší dopravní značkou zastavit za účelem neprodleného vystoupení přepravovaných osob?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Ano.
  • Ne.

6) Tato dopravní značka:

Dopravní značka A32a: Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný Dopravní značka A32a: Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný

  • Upozorňuje na jednokolejný železniční přejezd. Je-li řidič povinen před železničním přejezdem zastavit vozidlo, zastaví před touto značkou.
  • Upozorňuje na jednokolejný železniční přejezd. Je-li řidič povinen před železničním přejezdem zastavit vozidlo, zastaví na místě, odkud má na železniční trať náležitý rozhled.
  • Upozorňuje na vícekolejný železniční přejezd, kde je potřeba dbát zvýšené opatrnosti pro případ současného průjezdu vlaků z obou směrů.

7) V úseku pozemní komunikace označeném touto dopravní značkou:

Dopravní značka B21a: Zákaz předjíždění Dopravní značka B21a: Zákaz předjíždění

  • Je řidiči zakázáno předjíždět motorové vozidlo vlevo s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku.
  • Je řidiči nákladního automobilu o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující 3500 kg zakázáno předjíždět motorové vozidlo vlevo.
  • Je řidiči zakázáno předjíždět motorové i nemotorové vozidlo vlevo.

8) Tato značka upozorňuje na:

Dopravní značka A27: Nehoda Dopravní značka A27: Nehoda

  • Místo, kde často dochází k dopravním nehodám.
  • Místo dopravní nehody.
  • Úsek pozemní komunikace směřující na nechráněné nábřeží nebo břeh vodní plochy.

9) Tato značka:

Dopravní značka B27: Povinnost zastavit vozidlo Dopravní značka B27: Povinnost zastavit vozidlo

  • Zakazuje řidiči pokračovat v jízdě bez zastavení vozidla v prostoru u značky.
  • Zakazuje řidiči pokračovat v jízdě bez zastavení vozidla v prostoru státní hranice a současně označuje státní hranici.
  • Upozorňuje řidiče na stanici technické kontroly a měření emisí.

10) Do úseku pozemní komunikace označeného touto dopravní značkou je dovoleno vjet:

Dopravní značka B3: Zákaz vjezdu všech motorových vozidel s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku Dopravní značka B3: Zákaz vjezdu všech motorových vozidel s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku

  • Jen nemotorovým vozidlům a motocyklům bez postranního vozíku.
  • Jen vozidlům určeným k přepravě osob, jejichž celková hmotnost nepřesahuje 3.500 kg.
  • Jen nemotorovým vozidlům.

11) Která z vyobrazených dodatkových tabulek vyznačuje směr k místu, ke kterému se vztahuje dopravní značka, pod kterou je tato tabulka umístěna:

Ilustrační foto Ilustrační foto

  • Obrázek 1
  • Obrázek 2
  • Obrázek 3

12) Vyobrazenou dopravní značkou může být ukončena platnost:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Dopravní značky "Zákaz zastavení".
  • Dopravní značky "Nejvyšší dovolená rychlost".
  • Všech dopravních značek.

13) Platnost přenosné dopravní značky "Nejvyšší dovolená rychlost" umístěná na vozidle, které označuje pohyblivé pracoviště tvořené pomalu se pohybujícím vozidlem nebo skupinou vozidel, končí:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Pouze svislou přenosnou dopravní značkou Konec nejvyšší dovolené rychlosti, nebo Konec všech zákazů nebo křižovatkou.
  • 300 m ve směru jízdy za tímto vozidlem nebo za posledním vozidlem skupiny, jedná-li se o skupinu vozidel.
  • 100 m ve směru jízdy za tímto vozidlem nebo za posledním vozidlem skupiny, jedná-li se o skupinu vozidel.

14) Tato dopravní značka zakazuje vjezd:

Dopravní značka B11: Zákaz vjezdu všech motorových vozidel Dopravní značka B11: Zákaz vjezdu všech motorových vozidel

  • Osobních vozidel a motocyklů.
  • Všech motorových vozidel.
  • Všech motorových i nemotorových vozidel.

Zásady bezpečné jízdy


Nejtěžší otázky ze skupiny Zásady bezpečné jízdy

1) Motocykl s postranním vozíkem:

  • Se nesmí vléci, smí se však užít jako vlečné vozidlo.
  • Se smí vléci, nesmí se však užít jako vlečné vozidlo.
  • Se smí vléci i užít jako vlečné vozidlo.

2) Jaká je častá příčina vzniku nebezpečí pádu motocyklu v zatáčkách?

  • Snížená krajnice vozovky.
  • Vodorovné dopravní značení.
  • Zvýšený okraj na vnější straně vozovky.

3) Co se rozumí pasivní bezpečností vozidla?

  • Souhrn vlastností vozidla minimalizujících škody v průběhu dopravní nehody.
  • Souhrn vlastností vozidla minimalizujících příčiny vzniku dopravní nehody.
  • Souhrn vlastností vozidla vylučujících následky dopravní nehody.

4) U parkovací brzdy vzduchotlakých brzd s pružinovým brzdovým válcem zajišťuje odbrzdění:

  • Vypuštění tlakového vzduchu z válce. 
  • Tlakový vzduch v brzdovém válci.
  • Pružina v brzdovém válci.

5) Za okružní jízdu se považuje: 

  • Mezinárodní příležitostná přeprava osob na objednávku po předem vyhrazené okružní trase, a je přepravovaná stejná skupina cestujících stejným vozidlem.
  • Jízda s cestovní kanceláří s poznávacím cílem.
  • Přeprava osob na lince osobní dopravy městy a obcemi, kdy výchozí a konečné místo cesty je stejné.

6) Přetáčivý smyk u vozidla s pohonem zadních kol a manuální převodovkou budete řešit: 

  • Sešlápnutím spojkového pedálu a natočením volantu směrem, kterým se pohybuje zadní část vozidla.
  • Sešlápnutím brzdového pedálu a natočením volantu směrem, kterým se pohybuje zadní část vozidla.
  • Sešlápnutím pedálu akcelerátoru a natočením volantu směrem, kterým se pohybuje zadní část vozidla.

7) Přetáčivý smyk u vozidla s pohonem předních kol budete řešit: 

  • Sešlápnutím spojkového pedálu a natočením volantu směrem, kterým se pohybuje zadní část vozidla.
  • Sešlápnutím brzdového pedálu a natočením volantu směrem, kterým se pohybuje zadní část vozidla.
  • Citlivým sešlápnutím pedálu akcelerátoru a natočením volantu směrem, kterým se pohybuje zadní část vozidla.

8) Brzdná dráha jízdní soupravy s brzděným přívěsem je v porovnání s brzdnou drahou soupravy s nebrzděným přívěsem o stejné hmotnosti: 

  • Kratší.
  • Delší.
  • Stejná.

9) Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří:

  • Účinný brzdový systém.
  • Zádržné systémy.
  • Aerodynamická stabilita.

10) Protiblokovací brzdový systém (ABS): 

  • Vždy zkracuje brzdnou dráhu vozidla.
  • Zajišťuje ovladatelnost vozidla při brzdění.
  • Nemění brzdnou dráhu, zvyšuje pouze ovladatelnost vozidla při brzdění

11) Jakou metodou lze v případě krizové situace minimalizovat brzdnou dráhu na většině povrchů vozovky s vozidlem, které je vybaveno ABS?

  • Přerušovaným brzděním.
  • Prudkým a silným sešlápnutím brzdového pedálu společně se sešlápnutím spojkového pedálu až k podlaze vozidla.
  • Citlivým zabrzděním, zejména na kluzkých površích, a podřazováním na nižší převodové stupně.

12) Při průjezdu levotočivé zatáčky na motocyklu by dráha jízdy měla vést: 

  • Co nejblíže při pravém okraji vozovky.
  • Co nejblíže ke středové dělící čáře.
  • Podle uvážení řidiče a jízdních vlastností motocyklu.

13) Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří:

  • Airbag.
  • Deformovatelná příď.
  • Dobrý výhled z vozidla.

14) Řidič vozidla z výhledu:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Nesmí objíždět autobus; zastaví za ním a vyčká jeho odjezdu ze zastávky.
  • Porušuje předpisy tím, že objíždí autobus po tramvajovém pásu.
  • Autobus v zastávce objede.

15) Motocykl bez postranního vozíku: 

  • Se nesmí vléci, smí se však užít jako vlečné vozidlo.
  • Se smí vléci, nesmí se však užít jako vlečné vozidlo.
  • Se nesmí vléci ani užít jako vlečné vozidlo.

Dopravní situace


Nejtěžší otázky ze skupiny Dopravní situace

1) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou:

Video se připravuje ...

  • Může motocyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy.
  • Může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy.
  • Může motocyklista tato vozidla předjíždět nebo objíždět, pokud je mezi vozidly dostatek místa.

2) Řidič vozidla z výhledu ve vyobrazené křižovatce s kruhovým objezdem:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Se musí na tomto kruhovém objezdu pouze otočit a jet zpět.
  • Musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu.
  • Má přednost v jízdě před vozidly jedoucími po kruhovém objezdu.

3) Řidič vozidla z výhledu se chystá odbočit vlevo. Musí dát přednost v jízdě tramvaji?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Ano
  • Ne

4) Vyhodnoťte nejzávažnější riziko v animaci:

Video se připravuje ...

  • Dodávka na vedlejší pozemní komunikaci
  • Přecházející chodkyně
  • Cyklista

5) Jak se zachováte na následující křižovatce jako řidič vozidla z výhledu, který odbočuje vlevo?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Dám přednost v jízdě vozidlům na hlavní pozemní komunikaci a poté odbočím vlevo před protijedoucím modrým vozidlem.
  • Křižovatkou projedu jako poslední.
  • Dám přednost v jízdě vozidlům na hlavní pozemní komunikaci a modrému protijedoucímu vozidlu.

6) Na vyobrazené dopravní situaci řidič osobního automobilu jedoucí v přímém směru:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Jede současně s tramvají.
  • Má přednost v jízdě před tramvají. 
  • Musí dát přednost v jízdě tramvaji. 

7) Řidič červeného vozidla jedoucí po kruhovém objezdu:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Má přednost v jízdě na kruhovém objezdu. 
  • Musí dát přednost v jízdě vozidlům vjíždějícím na kruhový objezd. 
  • Musí zastavit a dát přednost v jízdě vozidlům vjíždějícím na kruhový objezd.

8) Ve vyobrazené dopravní situaci řidič kamionu při odbočování vpravo:

Video se připravuje ...

  • Vjel neoprávněně do protisměru a tím ohrozil protijedoucí vozidlo z výhledu.
  • Mohl vybočit ze směru své jízdy vlevo s ohledem na rozměry vozidla.
  • Nedal přednost v jízdě řidiči vozidla z výhledu, který jel po hlavní pozemní komunikaci.

9) Jako poslední projede křižovatkou:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Vozidlo z výhledu.
  • Modré nákladní vozidlo.
  • Žluté vozidlo.

10) Řidič vozidla z výhledu:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Musí dát přednost v jízdě vozidlům pohybujícím se po kruhovém objezdu.
  • Má přednost v jízdě před vozidly jedoucími po kruhovém objezdu.

11) Vozidlo z výhledu projede křižovatkou:

Dopravní situace Dopravní situace

  • Jako druhé.
  • Jako první. 
  • Jako poslední.

12) Jste řidičem vozidla z výhledu. V jakém pořadí projedou vozidla touto křižovatkou?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Červené nákladní vozidlo, 2. Vaše vozidlo společně s protijedoucím modrým vozidlem.
  • Vaše vozidlo společně s protijedoucím modrým vozidlem, 2. červené nákladní vozidlo.
  • Vaše vozidlo, 2. červené nákladní vozidlo, 3. protijedoucí modré vozidlo.

13) Jste řidičem vozidla z výhledu. V jakém pořadí projedou vozidla touto křižovatkou?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Jako první červené vozidlo, jako druhé zelené vozidlo, jako poslední modré vozidlo společně s Vaším vozidlem.
  • Jako první červené vozidlo společně se zeleným vozidlem, následně modré vozidlo společně s Vaším vozidlem.
  • Jako první zelené vozidlo, jako druhé červené vozidlo, jako poslední modré vozidlo společně s Vaším vozidlem.

14) Řidič nákladního vozidla ve vyobrazené dopravní situaci při odbočování vpravo s ohledem na rozměry vozidla musel nejdříve vybočit ze směru své jízdy vlevo a přitom:

Video se připravuje ...

  • Musel dát nejdříve znamení o změně směru jízdy vlevo a poté vpravo.
  • Musel dávat pouze znamení o změně směru jízdy vpravo.
  • Nemusel dávat znamení o změně směru jízdy.

15) Jakou rychlostí je možno přejíždět přes tento železniční přejezd?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Nejvýše 30 km/h.
  • Nejvýše 40 km/h.
  • Nejvýše 50 km/h.

Předpisy o podmínkách provozu vozidel


Nejtěžší otázky ze skupiny Předpisy o podmínkách provozu vozidel

1) Pokud je na silničním vozidle shledána vážná závada, je vozidlo:

  • Technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích ode dne vyznačení zápisu výsledku technické prohlídky silničního vozidla. 
  • Technicky způsobilé k provozu pouze na dobu 30 dnů ode dne vyznačení zápisu výsledku technické prohlídky silničního vozidla. 
  • Technicky nezpůsobilé k provozu po dobu nutnou k odstranění závady ode dne vyznačení zápisu výsledku technické prohlídky silničního vozidla.Pokud je na silničním vozidle shledána vážná závada, je vozidlo:

2) Nebrzděný přívěs, jehož přípustná hmotnost nepřevyšuje 750 kg a který nebyl dříve registrován v zahraničí, přistaví jeho provozovatel k technické prohlídce nejpozději ve lhůtě:

  • 2 let po zaregistrování tohoto přívěsu a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách 2 let.
  • 6 let po zaregistrování tohoto přívěsu a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách 4 let. 
  • 4 let po zaregistrování tohoto přívěsu a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách 4 let.

3) Silniční vozidlo je technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud:

  • Technickou prohlídkou silničního vozidla, jeho ústrojí a částí byly zjištěny jen závady, které neohrožují bezprostředně bezpečnost jízdy. 
  • Technickou prohlídkou silničního vozidla, jeho ústrojí a částí nebyly zjištěny žádné závady.
  • Technickou prohlídkou silničního vozidla, jeho ústrojí a částí nebyly zjištěny žádné závady nebo jen lehké závady.

4) Pokud je technickou prohlídkou vozidlo shledáno technicky nezpůsobilé:

  • Předá protokol o zjištěné závadě na motorovém vozidle Policii ČR.
  • Předá protokol o zjištěné závadě na motorovém vozidle provozovateli vozidla, který je povinen tuto závadu odstranit do 30 dnů.
  • Stanice technické kontroly provede zápis do technického průkazu a odstraní ze zadní tabulky registrační značky kontrolní nálepku.

5) Pro provoz vozidla, jehož motor je konstruován pro použití olovnatých motorových benzinů, musí být u čerpací stanice v prodeji:

  • Bezolovnatý motorový benzín s aditivačními přísadami, které umožní spolehlivý provoz těchto motorů, nebo aditivační přísady samotné.
  • Olovnatý motorový benzín, který umožní spolehlivý, hospodárný a k životnímu prostředí příznivý provoz těchto motorů.
  • Olovnatý motorový benzín s aditivačními přísadami, který umožní spolehlivý, hospodárný a k životnímu prostředí příznivý provoz těchto motorů.

6) Pneumatika náhradního kola, s výjimkou kola pro nouzové dojetí:

  • Musí být nahuštěna nejméně na tlak odpovídající nejvyššímu předepsanému huštění pneumatik na vozidle.
  • Musí být nahuštěna na tlak odpovídající nejnižšímu předepsanému huštění pneumatik na vozidle.
  • Může být nahuštěna i na nižší tlak, než je předepsáno pro pneumatiky na vozidle.

7) Historické vozidlo:

  • Nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby.
  • Nesmí být bez povolení Policie ČR provozováno na pozemních komunikacích.
  • Lze na pozemních komunikacích provozovat bez jakéhokoli omezení.

8) Pokud je vozidlo vybaveno indikací defektu a soupravou pro bezdemontážní opravu pneumatiky:

  • Musí být automobil povinně vybaven náhradním kolem.
  • Nemusí být automobil povinně vybaven náhradním kolem.
  • Musí být automobil povinně vybaven náhradním kolem pouze při provozu na dálnici.

9) Zjistí-li se při pravidelné technické prohlídce jedna "vážná závada" (stupně "B"), je vozidlo:

  • Nezpůsobilé k provozu.
  • Způsobilé k provozu na dobu 3 měsíců.
  • Způsobilé k provozu na dobu 30 dnů ode dne vyznačení zápisu výsledku technické prohlídky silničního vozidla v technickém průkazu vozidla.

10) Provozovatel motocyklu přistaví tento motocykl k technické prohlídce nejpozději:

  • Ve lhůtě 6 let po jeho prvním zaregistrování a potom pravidelně ve lhůtách 4 let.
  • Ve lhůtě 4 let po jeho prvním zaregistrování a potom pravidelně ve lhůtách 2 let.
  • Ve lhůtě 2 let po jeho prvním zaregistrování a potom pravidelně ve lhůtách 2 let.

11) Provozovatel osobního automobilu, který nebyl dříve registrován v zahraničí, přistaví tento automobil k technické prohlídce nejpozději ve lhůtě:

  • 4 let po prvním zaregistrování tohoto automobilu a potom pravidelně ve lhůtách 2 let.
  • 4 let po prvním zaregistrování tohoto automobilu a potom pravidelně ve lhůtách 4 let.
  • 2 let po prvním zaregistrování tohoto automobilu a potom pravidelně ve lhůtách 4 let.

12) Za přestavbu silničního vozidla se považuje:

  • Výměna podstatné části mechanizmu nebo konstrukce silničního vozidla za náhradní díl k vozidlu.
  • Nahrazení nebo doplnění vozidla součástí nebo výbavou, která splňuje podmínky stanovené zákonem.
  • Změna nebo úprava podstatných částí mechanismu nebo konstrukce provozovaného silničního vozidla.

13) Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a v celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek:

  • U všech vozidel nejméně 1,0 mm.
  • U osobních vozidel 1,5 mm a u nákladních vozidel 2,0 mm.
  • U mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm.

14) Používání pneumatik s protiskluzovými hroty:

  • Je zakázáno pro všechna vozidla, s výjimkou vozidel záchranné služby.
  • Je povoleno pouze v zimním období.
  • Je povoleno pouze v zimním období a jen v horských oblastech.

15) Stanice technické kontroly může při pravidelné technické prohlídce:

  • Seřizovat řídící funkce motoru u motorů s řízeným emisním systémem.
  • Seřizovat světlomety, pokud se jedná o jednoduché seřízení.
  • Seřizovat brzdovou soustavu, řízení a nápravu.

Předpisy související s provozem


Nejtěžší otázky ze skupiny Předpisy související s provozem

1) Řidičský průkaz je neplatný, jestliže:

  • Údaje o řidičském oprávnění v něm uvedené neodpovídají skutečnosti.
  • Kterýkoli z údajů v něm zapsaných neodpovídá skutečnosti.
  • V něm není uveden údaj o nejbližším termínu pravidelné lékařské prohlídky.

2) Řidič, který dosáhl 12 bodů a pozbyl řidičské oprávnění, je oprávněn požádat o vrácení řidičského oprávnění nejdříve po uplynutí:

  • Půl roku ode dne pozbytí řidičského oprávnění.
  • 1 roku ode dne pozbytí řidičského oprávnění.
  • 1 roku ode dne právní moci rozhodnutí o zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení všech motorových vozidel.

3) Provozovatel motorového vozidla odpovídá:

  • Za škodu vyvolanou zvláštní povahou provozu motorového vozidla.
  • Pouze za škodu, která byla vyvolána porušením jeho právních povinností.
  • Pouze za škodu, která byla vyvolána porušením povinností řidiče tohoto vozidla.

4) Mezinárodní řidičský průkaz vydaný Českou republikou:

  • Neopravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky.
  • Opravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky pouze v případě, že držitel nahlásil odcizení, zničení nebo ztrátu svého řidičského průkazu a doposud mu nebyl vydán nový.
  • Opravňuje k řízení motorových vozidel na území České republiky.

5) Na výzvu policisty je řidič povinen podrobit vozidlo kontrole technického stavu vozidla. Zjistí-li se při této kontrole vážná nebo nebezpečná závada.

  • Náklady na provedení kontroly je povinen uhradit policii řidič vozidla.
  • Náklady na provedení kontroly hradí pojišťovna, u které je vozidlo pojištěno.
  • Náklady na provedení kontroly hradí provozovatel vozidla.

6) V případě vzniku újmy způsobené provozem vozidla bez platného pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla (tzn. vozidlem bez tzv. povinného ručení) poškozený:

  • Uplatní svůj nárok na plnění za způsobenou újmu u obecního úřadu obce s rozšířenou působností příslušného podle místa vzniku škodné události.
  • Uplatní svůj nárok na plnění za způsobenou újmu u České kanceláře pojistitelů.
  • Nemá právo uplatnit nárok na plnění za způsobenou újmu.

7) Od řidiče motorového vozidla podezřelého ze spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, u kterého je důvodné podezření, že se bude vyhýbat přestupkovému řízení, je oprávněn vybrat kauci:

  • Policista.
  • Policista a strážník obecní policie.
  • Policista, strážník obecní policie a celník ve stejnokroji.

8) Údaje z registru řidičů lze poskytnout:

  • Fyzickým osobám, pokud jde o údaje o nich vedené.
  • Všem fyzickým i právnickým osobám, které o to požádají, a to v rozsahu jejich žádosti.
  • Všem držitelům řidičského oprávnění, kteří o to požádají, a to v rozsahu jejich žádosti.

9) Potvrzení o oznámení ztráty, odcizení, poškození nebo zničení řidičského průkazu:

  • Platí pouze na území České republiky.
  • Platí na území České republiky a ostatních členských států Evropských společenství.
  • Platí ve všech státech, ve kterých je uznáván český řidičský průkaz.

10) Policista může zabránit v jízdě motorovému vozidlu použitím technického prostředku (tzv. botičky) nebo odtažením vozidla, jestliže:

  • Je důvodné podezření, že vozidlo bylo odcizeno.
  • Na vozidle není umístěna státní poznávací značka.
  • Řidič při kontrole nepředloží osvědčení o registraci vozidla a doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

11) Pro řízení soupravy traktoru s přípojným vozidlem je potřeba řidičské oprávnění:

  • T.
  • D+E.
  • T+E.

12) Které z následujících motorových vozidel smíte řídit na základě řidičského oprávnění skupiny C?

  • Motorové vozidlo se šesti místy k sezení, jehož maximální přípustná hmotnost je 8.200 kg.
  • Motorové vozidlo s patnácti místy k sezení, jehož maximální přípustná hmotnost je 8.200 kg.
  • Motorové vozidlo s maximální přípustnou hmotností 4.500 kg, k němuž je připojeno přípojné vozidlo, jehož maximální přípustná hmotnost je 1.000 kg.

13) Které z následujících motorových vozidel smíte řídit s řidičským oprávněním skupiny B:

  • Motorové vozidlo určené pro přepravu osob, s šesti místy k sezení, jehož maximální přípustná hmotnost je 2.200 kg.
  • Motocykl o objemu válců 50 cm3 a o výkonu 5 kW.
  • Motocykl o objemu válců 125 cm3, jehož konstrukční rychlost je 90 km/h.

14) Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se vztahuje na:

  • Každou osobu, která odpovídá za škodu způsobenou provozem vozidla uvedeného v pojistné smlouvě.
  • Vlastníka vozidla, který odpovídá za škodu způsobenou provozem vozidla. Na ostatní uživatele vozidla se toto pojištění nevztahuje.
  • Vlastníka vozidla při účasti na organizovaném motoristickém závodu, kde řidič není povinen dodržovat pravidla o provozu na pozemních komunikacích.

15) Jakého řidičského oprávnění musí být řidič držitelem při řízení soupravy osobního automobilu s přípojným vozidlem, když největší povolená hmotnost osobního automobilu je 2.500 kg a největší povolená hmotnost přívěsu je 1.800 kg?

Dopravní situace Dopravní situace

  • Musí být držitelem nejméně řidičského oprávnění skupiny B+E.
  • Stačí řidičské oprávnění skupiny B s harmonizovaným kódem 96."
  • Může mít řidičské oprávnění skupiny B, nebo skupiny C.

Zdravotnická příprava


Nejtěžší otázky ze skupiny Zdravotnická příprava

1) Při umělém dýchání z plic do plic u dospělého:

  • Dýchám frekvencí alespoň 20 vdechů/min a vždy se snažím o co největší vdech.
  • Dýchám úplně normálně frekvencí 6-8 vdechů/min, bez extrémního nádechu a vdechu do poraněného.
  • Vdechuji do plic poraněného jen obsah vzduchu ve svých ústech.

2) Jak budete postupovat, jste-li sami a opakovaně se Vám nedaří zajistit dýchací cesty:

  • Budu pokračovat v opakovaných pokusech, dokud se mi to nepodaří.
  • Přeruším snažení po 3-4 pokusech a zahájím zevní srdeční masáž.
  • Vzdám se jakékoliv další aktivity.

3) Pří zevní srdeční masáži:

  • Zahájím nepřímou srdeční masáž i v nevýhodné poloze (např. v sedu při zaklínění ve voze), pokud nelze poraněného rychle vyprostit.
  • Pokud není poraněný na pevné podložce, srdeční masáž nezahájím.
  • Vždy poraněného přesunu na pevnou podložku

4) Jak budete postupovat u zraněného v bezvědomí, který nedýchá a opakovaně se Vám nedaří uvolnit jeho dýchací cesty:

  • Budu pokračovat v opakovaných pokusech, dokud se mi to nepodaří.
  • Přeruším snažení po 3-4 pokusech a zahájím zevní srdeční masáž.
  • Vzdám se jakékoliv další aktivity.

5) Kdy zahájíte zevní srdeční masáž:

  • Jen pokud u poraněného nehmatám pulz.
  • Pokud je poraněný v hlubokém bezvědomí a nedýchá.
  • Pokud masivně krvácí.

6) Po zahájení resuscitace je nejdůležitější:

  • Resuscitovat v přesně daném poměru 30:2.
  • Resuscitaci nepřerušovat do příjezdu ZS, obnovení dýchání nebo vlastního vyčerpání.
  • Pravidelně kontrolovat puls a dech poraněného

7) U poraněného s podezřením na úraz páteře:

  • S poraněným v žádném případě nehýbu.
  • Smím s poraněným manipulovat bez omezení.
  • Manipuluji s poraněným co nejméně, pouze v souvislosti se zajištěním životních funkcí.

8) Správná frekvence stlačení hrudní kosti při srdeční masáži je u dospělého:

  • Přibližně 60 stlačení za minutu.
  • Přibližně 100 stlačení za minutu.
  • Přibližně 160 stlačení za minutu.

9) U poraněného v hlubokém bezvědomí a bezdeší nastávají nezvratné změny mozkové tkáně do:

  • 5 min.
  • 10 min.
  • 20 min.

10) Jak se zachováte při kolapsovém stavu, kdy postižený upadne a ztrácí vědomí?

  • Ihned zahájím resuscitaci.
  • Zvednu nohy postiženého a zajistím volné dýchací cesty.
  • Postiženého posadím a zavolám záchranou službu.

11) Při poranění motorkáře, který je v bezvědomí a nedýchá:

  • Nikdy nesundávám přilbu.
  • Je nejlepší vyproštění hlavy ve dvou zachráncích, kdy jeden pevně svírá hlavu poraněného a druhý opatrně sejme přilbu.
  • Mohu sejmout přilbu jakýmkoliv způsobem.

12) Při úrazu hlavy nejvíce poraněného ohrožuje:

  • Viditelné krvácení.
  • Následné bezvědomí.
  • Zlomeniny kostí lebky.

13) Při úrazu hlavy s drobnějším viditelným krvácením nejvíce poraněného ohrožuje:

  • Krvácení.
  • Následné bezvědomí při poranění mozkové tkáně.
  • Zlomeniny kostí lebky.
Zobrazit celý článek
Jan Faltýsek
Diskuze (8)

Doporučujeme

9. 5. 2023 15:06
Re: Otázka č.7
Aha, tak tohle jsem od autoškoly upřímně úplně zapomněl..asi, že jsem nikdy nikoho neviděl to tak dělat :'-(
Stejně to tak nejspíš dělat nebudu, protože při starším autě s manuálním přepínáním světel je to nepohodlný nesmysl, ale děkuju za osvětlení :-)
9. 5. 2023 14:40
Buďte radi.
Buďte radi, že máte testy aspoň také ako sú. Na Slovensku si vraj vzali príklad z českých testov, ale dokurvili to ešte viac. Slovenský priemer je vraj okolo 80% správnych odpovedí, aby ťa pustili k skúšobnej jazde, musíš dať aspoň 90%. A že je tam chytákov a zbytočných volovín požehnane. Niektoré otázky ani nemusí každý pochopiť rovnako.
Avatar - Stejsn
9. 5. 2023 14:09
Re: Otázka č.7
Ano, na přejezdu máš přepnout na parkovačky.
9. 5. 2023 11:34
Re: Tyhle otázky dávají pořádně zabrat zájemcům o ... sk. B
Autoškola je k ničemu, jenom vytahuje lidem prachy z kapsy. Nenaučí nic. Lidi by se měli učit řídit sami. Vzhledem k tomu, co se dnes na silnicích děje, bych pustil do provozu klidně každého samostatně. Stačilo by prokázat, že pozná červenou, zelenou, hlavní a vedlejší a ví, že se jezdí vpravo. Když se zbytek pravidel nedoučí, tak se vlastně nic nestane, protože dnes je stejně nikdo nerespektuje.
9. 5. 2023 10:56
Re: Tyhle otázky dávají pořádně zabrat zájemcům o ... sk. B
Nerušit, ale dělat pořádně. Když jsem dělal řidičák, byl výběr dobrá autoškola a pohodová. Hádej, kdo měl první zaplněnou kapacitu. Tu dobrou vedl známý, instruktor do nás dostal reflex jak Pavlov do čoklů - zrcátka, koukat dal než na čumák auta, přemýšlení než/když něco poděláš. Schumachera ze mě neudělala, ale podle mě to bylo postaveno dobře - dostat do člověka základy ať není nebezpečný okolí a zbytek je stejně na každém.