Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Born se už začíná vyrábět. Staví ji největší závod na elektromobily v Evropě

David Bureš
Diskuze (19)

Born je sportovně laděný hatchback s elektrickým pohonem o výkonu až 170 kW. Technika vychází z Volkswagenu ID.3, proti němuž se však Born v mnoha ohledech liší.

Cupra vstupuje do nové éry své existence. Začíná vyrábět svůj první sériový elektromobil, model Born. Kompaktní hatchback nebude jediným takovým modelem v nabídce, Cupra již avizovala, že v roce 2024 začne vyrábět velké elektrické SUV vycházející z konceptu Tavascan.

Novinka Cupry se začíná vyrábět v německém závodě Cvikov, který je dnes největší továrnou na elektromobily v Evropě. Denně tu vzniká až 1.400 elektroaut, roční výrobní kapacita tak činí asi 330.000 automobilů. Vedle Bornu v továrně vyrábějící výhradně elektrovozy vznikají ještě Volkswageny ID.3 a ID.4 a Audi Q4 e-tron, včetně odvozené verze Sportback.

Video se připravuje ...

Cupra Born podobně jako tyto modely využívá modulární platformu MEB vyvinutou speciálně pro elektromobily, konkrétně technicky vychází z modelu Volkswagen ID.3. Oproti němu se však v některých ohledech liší, a to nemluvíme jen o svébytném designu.

Nový hatchback je totiž sportovně laděn, a tak mu kvůli zajištění sportovního charakteru nechybí účinnější brzdový systém nebo širší pneumatiky s šířkou běhounu 235 mm u příplatkových 20" kol. K dispozici budou rovněž adaptivní tlumiče se specifickým nastavením Cupra, stejně jako osobitý elektronicky řízený stabilizační systém ESC Sport s vylepšenou charakteristikou ovládání brzdové soustavy. 

Cupra Born bude nabízena ve dvou výkonových variantách, se 110 kW a 150 kW. Pro silnější derivát však bude možné objednat i paket e-Boost, který výkon navýší až na 170 kW.

Born je sice prvním sériovým elektromobilem v nabídce Cupry, rozhodně však nikoliv posledním. Pro rok 2024 je již potvrzeno velké elektrické SUV Tavascan, navíc se mluví o městském elektromobilu, který letos avizoval koncept UrbanRebel. Ten by se mohl vyrábět v domovském závodě Martorell, kde má španělská automobilka ambice vyrábět od roku 2025 až půl milionu elektroaut ročně. Konkrétně má jít o městské modely různých koncernových značek.

David Bureš
Diskuze (19)

Doporučujeme

30. 9. 2021 16:31
Re: Born To Be Wild
No jo no. Ale v tom Holansku jsou vysoké daně na pořízení nového auta + vysoké registrační poplatky a hlavně dotace na EV. Bez toho by tebou udávané nárůsty nebyli. Hlavně si zapomněl na ještě jeden nárůst - prodej ojetin stoupl o cca 80% proti 2020 ;-) To o něčem svědčí…
Avatar - .StenLi.
30. 9. 2021 12:43
Re: Born To Be Wild
Ten trapny moment ked sa tu snazis budit dojem ze "EV vlastne nikto ani nechce" odvolavas sa na jednotku v EV Hate autoforum.cz a ich stary clanok a potom zistis ze predaje zastrckacov v July 2021 v Holandsku oproti minulemu roky vzrastli na rekordny 25% podiel na trhu :D
Avatar - .StenLi.
30. 9. 2021 12:34
Re: Matika :)
Ti ludia co cakaju na svoje EV 6-9 mesiacov kvoli nedostatocnej vyrobe nepokryvajucej dopyt ;-) a kvoli problemu na cerpackach v UK sa ten dopyt este zvysi. Alebo si myslis ze VAG a Toyota robia historicky najvacsie investicie do BEV preto ze ich tuzia vyrabat na sklad lebo o ne nie je zaujem? :-) Trosku viac objektivity, a menej osobneho EV hate-u ;-) V Europe tvoria aktualne zastrckace uz impozantnych 15% z predajov aut, v Norsku cisto elektricke dokonca 72%.
Avatar - .StenLi.
30. 9. 2021 12:31
Re: Matika :)
Joj tak ale uchovajme nejaky standard napriec priemyslom nech sa to da porovnavat :) Zlakol som sa ze z VW je zrazu najvacsi vyrobca EV na svete :)
Avatar - palix
30. 9. 2021 11:32
Re: Born To Be Wild
Mnohí si myslia, že elektro je správna cesta a temné stránky nevidia (nechcú vidieť)... A potom je väčšina, ktorá na to jednoducho neverí...
Ako som písal vyššie o "Nizozemsku / Holandsku" - skončia dotácie, skončí elektro a uplatní sa to, čo ľudia budú naozaj chcieť. Ani politici nie sú vo svojích funkciách večne.

Samozrejme nič proti ekológii - som za čistú Zem... Ale más pár Európanov vo vyspelej časti Európy Zem elektroautami NESPASÍ, keď zvyšok bude ďalej veselo znečisťovať planétu.