Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hity devadesátek: V roce 1994 jsme se dočkali Škody Felicia

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 12. 4. 2022 • 21:31
126
6
Zobrazit náhledy (126)
BMW 7 (E38) (1994) BMW 7 (E38) (1994) BMW 7 (E38) (1994) BMW 7 (E38) (1994) BMW 730i (E38) (1994) BMW 730i (E38) (1994) BMW 730i (E38) (1994) BMW 730i (E38) (1994) BMW 730i (E38) (1994) BMW 730i (E38) (1994) BMW 730i (E38) (1994) BMW 730i (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 750iL (E38) (1994) BMW 728i (E38) (1996) BMW 728i (E38) (1996) BMW 728i (E38) (1996) BMW 728i (E38) (1996) BMW 728i (E38) (1996) BMW 728i (E38) (1996) BMW 735i (E38) (1996) BMW 735i (E38) (1996) BMW 735i (E38) (1996) BMW 735i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740i (E38) (1996) BMW 740iL (E38) (1996) BMW 740iL (E38) (1996) BMW 740iL (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) BMW L7 (E38) (1996) Opel Omega (B1) (1994) Opel Omega (B1) (1994) Opel Omega Caravan (B1) (1994) Opel Omega Caravan (B1) (1994) Opel Omega CD (B1) (1994) Opel Omega CD (B1) (1994) Opel Omega CD Caravan (B1) (1994) Opel Omega CD Caravan (B1) (1994) Opel Omega CD Reflection (B1) (1995) Opel Omega CD Reflection (B1) (1995) Opel Omega CD Reflection (B1) (1995) Opel Omega CD Reflection (B1) (1995) Opel Omega CD Reflection (B1) (1995) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia (1994) Škoda Felicia Combi (1995) Škoda Felicia Combi (1995) Škoda Felicia Combi (1995) Škoda Felicia Combi (1995) Škoda Felicia Combi (1995) Škoda Felicia Combi (1995) Škoda Felicia Combi (1995) Volkswagen Polo 3D (1994) Volkswagen Polo 3D (1994) Volkswagen Polo (1994) Volkswagen Polo (1994) Volkswagen Polo (1994) Volkswagen Polo (1994) Volkswagen Polo (1994) Volkswagen Polo (1994) Volkswagen Polo 3D (1995) Volkswagen Polo 3D (1995) Volkswagen Polo 3D (1995) Volkswagen Polo 3D (1995) Volkswagen Polo Open Air (1995) Volkswagen Polo Open Air (1995) Volkswagen Polo Open Air (1995) Volkswagen Polo Open Air (1995) Volkswagen Polo Open Air (1995) Volkswagen Polo Open Air (1995) Volkswagen Polo Open Air (1995) Volkswagen Polo (1995) Volkswagen Polo (1995) Volkswagen Polo (1995) Volkswagen Polo (1995) Volkswagen Polo (1995) Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Derby (1995) Volkswagen Polo Classic (1995)

Novinky roku 1994 reprezentovaly nejen velké a luxusní vozy, ale i ty menší, které zahýbaly prodejními statistikami. Včetně důležité domácí, co na tom, že základ si vzala z předchůdce...

Letopočet 1994 byl na automobilové novinky opravdu bohatý. Pochopitelně hlavně na ty, které se dotkly našeho trhu. Doslova smršť s připravilo Audi. V únoru 1994 se představila velká limuzína A8, sériová podoba hliníkového konceptu ASF. A6 a její sportovní verze S6 byly pouze výraznou modernizací předchozí „stovky“. V říjnu ale debutovala první generace A4. V Mnichově nespali a v dubnu představili řadu 7 série E38. Znepříjemnit život se německým luxusním soupeřům pokusil Jaguar s nové generací XJ X300. Maserati Quattroporte, toho jména čtvrté, sice měřilo jen 4,55 m, ale pod kapotou mělo výhradně osmiválce se dvěma turby.

Říkalo se mu Pony i Excel, ale v Evropě se jmenoval Accent. Hyundai pokračoval ve frontálním útoku na trhy starého kontinentu a nabídl jim přerostlý malý vůz. Generace X3 byla sympaticky oblá a proslula výraznými barvami. Existovala však jen coby třídveřový hatchback a sedan. Obstarožní Volkswagen Polo druhé generace, byť na podzim 1990 modernizovaný, se konečně dočkal nástupce. No a Češi byli nejvíce zvědavi na premiéru zaobleného Favoritu od Škody, který nakonec dostal taktéž historické jméno Felicia.

V březnu 1994 začala v továrně Sevel Nord výroba velkých „eurovanů“. Čtyřčata vzešlá ze spolupráce Fiatu a PSA se jmenovala Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta a Peugeot 806. V Turíně představila Alfa Romeo třídveřový hatchback 145, který o rok později následoval sedan 146. V Paříži se objevila Lancia Kappa, čtyřdveřovou klasiku doplnily v následujících letech neméně stylové kombi a kupé.

Mazda uvedla na podzim 1994 do Evropy novou generaci řady 323 s kódem BA. Klasický sedan a zajímavé třídveřové kupé doplnil pětidveřový hatchback 323F s bezrámovými okny. Jako jediný mohl být poháněn unikátním dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem. Výchozí japonský Lantis měl premiéru už o rok dříve. V setóně 1997 řadu uzavřel třídveřový hatchback.

Opel začal v lednu 1994 vyrábět velkou Omegu B a z malé Corsy B odvodil fešácké kupé Tigra. Prototyp byl k vidění už na IAA 1993, ale na tamtéž představenou otevřenou verzi v sérii nedošlo. V květnu debutovala první Toyota RAV4 v krátké třídveřové verzi. Existovala i s plátěnou střechou, pětidveřová uzavřená (1995) měla prodloužený rozvor. Na své si přišli rovněž příznivci luxusních off-roadů, po 24 letech se v září objevil nový Range Rover druhé generace. Čtveřice tehdejších premiér si zaslouží podrobnější ohlédnutí.

Český trh

Na českém trhu se v roce 1994 prodalo 90.765 nových osobních aut. Podíl domácí Škody klesl na necelých 65 procent, zákazníci si jich koupili celkem 58.717. Druhé místo mezi značkami obsadil Volkswagen (4.596) a třetí skončil Opel (3.973 aut). V závěsu za ním se umístil Seat (3.805). Mezi čtvrtým Fordem (2.470), pátým Renaultem (2.459) a šestou Mazdou (2.371) to řádně vřelo. Sedmé místo patřilo Peugeotu (1.678), osmé Hondě (1.307) a první desítku uzavíraly společně Daewoo a Lada (1.177).

BMW řady 7 E38

V dubnu 1994 nahradila série E38 starší E32 v roli mnichovské vlajkové lodi. Prodávala se od června. Boyke Boyer odvedl naprosto excelentní práci, sedmička i přes svou velikost vypadala neuvěřitelně sportovně. Krátká verze přitom měla na délku jen těsně pod pět metrů, prodloužená 5,12 m a pozdější superluxusní L7 dokonce přes 5.37 m.

Základní rozvory byly dva: 2,93 a 3.07 m. Podvozek měl vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové závěsy s rameny podélnými, příčnými a šikmými. Náležitý komfort dostaly na povel vinuté pružiny a teleskopické tlumiče, luxusním sedanům nesměla chybět ani elektronická regulace, dostupná podle modelu na přání, popřípadě sériově.

V pořadí třetí generace řady 7 se zpočátku nabízela se zážehovými vidlicovými osmiválci ve verzích 730i/iL a 740i/iL. Vrcholný dvanáctiválec 5,38 l 750i/iL přišel na řadu na podzim 1994, v polovině devadesátých let debutoval první turbodiesel v řadě 7 vůbec, dvouapůllitrový řadový šestiválec 725tds. I když sedmičky nebyly nikdy levné, část klientely prostě chtěla, aby její auta jezdila za méně. S benzinovými motory jste se na průměrných 7,5 na sto prostě neměli šanci dostat. Portfolio zážehových agregátů bylo také rozšířeno směrem dolů: o šestiválce 2,79 l 728i/iL, opět s pro BMW typickým řadovým uspořádáním.

Sedmičky měly navigační systém Carin vyvinutý spolu s Philipsem, kontrolu trakce, xenonové výbojky v předních světlech, multifunkční volant, elektricky nastavitelné řidičovo sedadlo a sloupek volantu, dešťový senzor, elektrické střešní okno, dvouzónovou klimatizaci, postupně se dočkaly bočních a hlavových airbagů vpředu i vzadu. K dispozici byla i dvojitá boční okna pro verze s lehčím či těžším pancéřováním nebo sportovní balíček. Kdo chtěl ještě více výkonu, obrátil se na Alpinu, která použila tuto „sedmu“ coby základ modelu B12.

V březnu 1996 nahradil benzinové třílitrové V8 nový tříapůllitr. Osmiválci sice zůstalo obchodní označení 740, už však nebyl takřka čtyřlitrový, posílil na 4,4 l. Podzim 1998 viděla doplnění nabídky turbodieselů o řadový šestiválec 2,93 l 730d se vstřikováním common-rail. A také důkladnou revizi stávajících zážehových pohonných jednotek a drobné vzhledové změny. V létě 1999 přišel naftový vidlicový osmiválec 3,9 l 740d. Na začátku tohoto století se objevila malá série sedmiček s motory V12 na vodík (750hL), nebyla však určena k prodeji.

Zmíněná L7 měla třeba elektricky nastavitelné i zadní sedačky, ledničku, televizi, video a fax a skleněnou přepážku mezi řidičem a prostorem pro cestující. Prostě limuzína... V červenci 2001 byla výroba v Dingolfingu zastavena. Zrodilo se takřka 327,6 tisíce vozů. Krásnou sedmičku nahradila ošklivá E65/66 Chrise Bangla a Adriana van Hooydonka.

Opel Omega B

Oblá Omega B vystřídal počátkem roku 1994 první generaci A, která proslula svou dokonalou aerodynamikou. 4,82 m dlouhé sedany a kombi Caravan nabídly modernější tvary a ještě více prostoru a pohodlí. Zůstal také tradiční zadní pohon. Obě nápravy od sebe dělilo 2,73 m. Vpředu měl podvozek tradiční vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu se spoléhal na moderní víceprvkovou nápravu s rameny rozvidlenými. Zadní teleskopické tlumiče byly také umístěny vně vinutých pružin a nikoli obvykle uvnitř jako ty přední.

Zážehové motory zastupoval základní čtyřválcový dvoulitr ve dvou- i čtyřventilové verzi, větší jednotky objemu 2,5 a 2,96 l byly vidlicové šestiválce. Dvouapůllitrové turbodiesely kupoval Opel od BMW. Na podzim 1997 je doplnil přímovstřikový 2.0 DTI. V srpnu 1999 následovala modernizace (Omega B2). Doba oblin už odezněla, ale implantace hranatějšího designu na kulaté auto nedopadla úplně nejlépe. Obzvláště čtvercové koncové reflektory sedanu vypadaly prapodivně. Interiér prokoukl, ale z množství tlačítek na středovém panelu palubní desky se někomu mohla zatočit hlava, i když to tenkrát byla ještě móda. Z nabídky vypadly benzinové dvoulitry, které nahradil nový čtyřválec 2,2 l.

Omegu s vidlicovým osmiválcem GM LS-1 5,67 l si zákazníci bohužel nakonec koupit nemohli, problémy s přenosem výkonu na kola, potažmo silnici vyústily ve stopku těsně před plánovaným zahájením sériové produkce, vzniklo jen 32 kusů. Australské Holdeny vzešlé z jejího základu (série VT, VX, VY a VZ se vyráběly v letech 1997-2007) je přitom měly.

V Rüsselsheimu vyráběný Cadillac Catera pro USA se zase spoléhal jen na V6 a měl v základu výbavu, za kterou se v Evropě připlácelo. Britská varianta Omegy s logem Vauxhallu se mimochodem rovněž vyráběla v Německu, názvy modelů byly sjednoceny, už se nejmenovala Carlton. Původně australské kupé Monaro se v Albionu nabízelo jako v jediné evropské zemi.

Místo V8 se klientela Opelu dočkala na podzim 2000 zážehového šestiválce 2,6 l coby náhrady staršího dvouapůllitru a turbodieselu DTI 2,2 l. Na jaře 2001 pak třílitrový V6 vystřídal nový agregát s vyššími 3,2 l. V létě téhož roku přišel první common-railový turbodiesel – řadový šestiválec 2,5 l, opět od BMW. Omega B skončila v červnu 2003 s konečným účtem 797 tisíc vyrobených exemplářů. A bez přímého nástupce, s bleskem už nikdy žádný model vyšší střední třídy s klasickou koncepcí pohonu nevznikl a nevznikne.

Škoda Felicia

Radikálně modernizovaný Favorit ze září 1994 se povedl, i když se pochopitelně objevila spousta kritiky. Oproti předchůdci byl pětidveřový hatchback jen o 4 centimetry delší (3855 versus 3815 mm). Designem zaujala hlavně palubní deska. Podvozek měl rozvor 2,45 m, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu klikovou nápravu s rameny vlečenými a zkrutnou příčkou, na všech kolech vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.

Felicia debutovala se zážehovými škodováckými čtyřválci 1,29 l, existovaly verze s jednobodovým vstřikováním, ale i s karburátory, ty se však vyvážely na méně náročné trhy. Základní cenovka 209.900 Kč dlouho nevydržela, záhy se zdražovalo o deset tisíc. Nabídku pohonných jednotek doplnila benzinová šestnáctistovka a těžký diesel 1,9 l od Volkswagenu. V červnu 1995 mělo na autosalonu v Brně premiéru o 35 centimetrů delší kombi, které si získalo mimořádnou oblibu. Objevily se také užitkové verze: Pickup (bez pomlčky a u nás vždy bez jména Felicia) a Vanplus, kombi s laminátovou nástavbou. Pickup se v některých zemích prodával i se znakem VW coby Caddy (série 9U).

Z Pickupu byl odvozen dnes vyhledávaný Fun pro volný čas se zadní lavicí v nákladovém prostoru. Užitkové verze s korbou se staly základem závodních okruhových speciálů pro pohár Freestyle (stejně jako u předchůdců). Soutěžní Felicie Kit Car 1300, 1500 a 1600 byly velmi úspěšné v MS rallye.

V létě 1996 přešly zážehové třináctistovky na vícebodové vstřikování. Karoserie byla zesílena a vyztužena, připravená pro montáž airbagů. Na přání bylo k dispozici ABS. Pokračovaly i oblíbené akční modely, kterých existovalo nepočítaně, a to nejen na českém trhu, ale i v zahraničí (třeba unikátní Blue Sky se shrnovací střechou). Laureta u pikapů prodlužovala rozvory. U MTX se ladily hatchbacky, stavěly užitkové verze i z běžných kombi a vrcholem byl čtyřdveřový kabriolet.

V únoru 1998 se objevila „Felicia s novou tváří“, chromovanou maskou chladiče ve stylu první generace Octavie. Užitkových verzí se tato změna nedotkla. Nárazníky osobních provedení už byly výhradně lakované v barvě karoserie a auta se decentně prodloužila, o necelé tři centimetry. První Fabia Felicii na podzim 1999 zcela nenahradila, byla sice mnohem modernější a také těžší, ale měla ale kupříkladu menší zavazadelník. Produkce „oblého Favoritu“ skončila definitivně až v červnu 2001, celková včetně užitkových verzí překonala těsně hranici 1,4 milionu. Felicie potkáváme i po více než dvou dekádách od ukončení produkce na silnicích stále.

Video se připravuje ...

Volkswagen Polo 6N

Volkswagen v závěru srpna 1994 představil nástupce „veterána“ ve svém tehdejším portfoliu. Druhou generaci Pola z počátku 80. let vystřídala třetí (Typ 6N). 3715 mm dlouhé tří- a pětidveřové hatchbacky vynikaly úhlednými tvary. Podvozek s rozvorem rovného 2,4 metru měl vpředu příčná trojúhelníková ramena a vzpěry McPherson, vzadu klikovou nápravu s rameny vlečenými a zkrutnou příčkou. O komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.

Třetí Polo začínalo s benzinovými motory 1,04, 1,27 a 1,6 l. Na atmosférické diesely 1.9 D a přímovstřikový SDI si ale muselo počkat až do závěru roku 1995. To už se od léta montovala zážehová čtrnáctistovka místo třináctistovky. V roce 1996 přišla na trh ve čtyřventilové verzi a následoval ji nový litrový čtyřválec, který nahradil předchozí těžký litinový „přeslitr“.

Volkswagen nikdy neplánoval rozšíření karosářské nabídky a vehementně to popíral. Nakonec se představily, ale čtyřdveřový sedan a kombi byly variantami Seatů Córdoba a užitkový Caddy 9K zase přeznačkovaná Inca. Sedan Polo Classic se od Córdoby lišil i hranatější zádí. Seaty měly ovšem odlišnou platformu. Zajímavostí bylo jihoafrické Polo Playa, Ibiza s jinou maskou a znaky.

V roce 1997 se začal montovat naftový čtyřválec 1.9 TDI, ovšem pouze do přeznačkovaných španělských vozů, záhy i atmosférický 1.7 SDI a počínaje březnem 1998 si milovníci hot-hatchů mohli pořídit ostré Polo GTI se šestnáctistovkou. Už v létě '97 se taká změnila palubní deska a elektroinstalace. Tradiční motor 1,78 l se v Evropě nenabízel, zůstal vyhrazen Latinské Americe. Z armády limitovaných sérií byl nejzajímavější Harlekin s různobarevnými panely karoserie. Volkswagen v tomto ohledu předběhl Fiat s Puntem, zákazníkům jej ale nenabídl. První Pola třetí generace neměla ani airbagy, bezpečnostní výbava však byla postupně doplňována.

V říjnu 1999 přišel na řadu facelift (6N2), který se projevil nejen zvenčí, ale i uvnitř. V Interiéru auta prokoukla, ale původní provedení exteriéru, zejména pak přídě bylo zdařilejší. Největší novinku mezi motory, potažmo diesely představoval tříválec 1.4 TDI, slavná devatenáctistovka přišla o jeden válec. Výroba byla zastavena při premiéře čtvrté „okaté“ řady 9N v říjnu 2001. Polo Classic v Argentině vznikalo až do roku 2009, o rok dříve vyběhl Caddy.

Zdroje: Wikipedia, Svět motorů, archiv auto.cz, Auto World Press

Foto: BMW AG, archiv Adam Opel AG, Škoda Auto, Volkswagen

Související články

Témata
Avatar - lamal
13. 4. 2022 12:55
Predaje
Zavan nostalgie, predaje Opelu boli neuveritelne, slusne si viedla aj Honda. Boli to doby, kedy kazda znacka mala nieco svoje...

Zaujimave boli 1.4 8V v grupke, sice len 44kW/60k v póle, ibize/cordobe to bolo zive, hlavne kvoli kratkym prevodom, plynulemu priebehu krutiaceho momentu a dobrej reakcii na plyn.
Avatar - lamal
13. 4. 2022 12:51
Re: Omega
Aj 2.5 V6 mala podobny raz, priebeh krutiaceho momentu dolu a silny stred, nad 5500ot to uz nic neprinieslo, ale nicomu to nevadilo. K Omege to pasuje.
13. 4. 2022 09:25
Re: Omega
Ona byla i s 3,2 litrem. Nebyl to žádný závoďák, ale příjemný motor na dlouhé cestování s velkou loďkou. V8 podle mé zkušenosti žádný velký posun v dynamice nepřináší, ale soudím jen ze svého osobního porovnání mezi Mercedesem E s benzínovou 320 a 500. V Omegách jsem jezdil se vším (benzínovým), díky služebním autům od této značky. Jak osobně vůbec nemusím naftové motory, musím uznat, že jejich nasazení (třeba 320 CDI) ve velkých autech dává smysl, jak z hlediska dynamiky, tak hlavně ekonomiky provozu.
Avatar - Beefcake
13. 4. 2022 09:18
Omega
S "Místo V8 se klientela Opelu dočkala na podzim 2000 zážehového šestiválce 2,6 l" chodila vyborne. Hladky zvuk motora s velmi slusnym tahom.
13. 4. 2022 07:09
Filcka
A Pochcavka. Dvě auta, která z nás v našem vidění udělala hrdé Čechy, kteří již směle konkurují Západu, u Octavie jej dokonce překonávají. Skodovka již nebyla vysmivanou značkou, ale tvrdým konkurentem západní automobilové produkce.