Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf VW se opět opřel do vodíkových aut, zdůraznil bateriové elektromobily

Ondřej Mára
Diskuze (61)

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, je sice velkým propagátorem elektromobility, ovšem pouze bateriové.

Současná elektrifikace automobilového průmyslu má sice několik podob, čistě elektrické modely však prozatím sází pouze na dva zdroje energie. Současným mainstreamem jsou bateriové elektromobily, zatímco menší část výrobců experimentuje s vodíkem a palivovými články. Podle některých názorů je to ale ztráta času.

K nejvýraznějším kritikům vodíkových elektromobilů přitom patří právě Herbert Diess, šéf koncernu VW, v rámci kterého sází automobilky výhradně na baterie. A podle názorů Diesse tomu tak zřejmě bude i do budoucna, protože Diess zkrátka vodíku nevěří. Ba naopak, neustále upozorňuje na jeho nedostatky.

Nedávno například na svém twitterovém profilu sdílel odkaz na článek německého magazínu Handelsblatt s titulkem „Výzkum: Auta s vodíkovým pohonem zpočátku škodí klimatu“. K odkazu přitom dopsal: „Je prokázáno, že vodíkové auto NENÍ řešením klimatu. Elektrifikace se již osvědčila v provozu. Falešné debaty jsou ztrátou času. Prosím, naslouchejte vědě.

V prvním odstavci textu, který se věnuje výzkumu z Postupimského Institutu Změn klimatu, přitom vyplývá, že vodík může hrát zásadní roli v restrukturalizaci průmyslového odvětví směrem ke klimatické neutralitě. Studie pouze uvádí, že v současném a možná střednědobém období, nebude vhodné využívat vozy využívající vodík či syntetická paliva z něj odvozená.

Studie sice skutečně upřednostňuje využití bateriových elektromobilů v osobní dopravě, a to přinejmenším v následujících letech, vodík ovšem nehodnotí pouze jako zdroj energie pro vodíkové elektromobily, ale také jako základ pro syntetická paliva. Díky nim by přitom spalovací motory mohly přežít déle, což nás sice těší, jenže pro ekologii to prý není dobře.

Podle některých společností, které se nedávno na spalování vodíku v běžných motorech zaměřily, by ale znečištění vzduchu motory spalujícími vodík mělo být naprosto minimální. V případě vodíkových elektromobilů se pak bavíme o opačném efektu – tento typ vozů totiž může vzduch naopak čistit.

Pravdou ovšem zůstává, jak článek upozorňuje, že největším negativem vodíku zůstává na energii náročná výroba, která není nejefektivnější. Náročné je také vodík přepravovat a skladovat, což platí zejména při parametrech pro vozy s palivovými články. Chybějící infrastruktura je pak jen další z bolestí vodíku.

Navzdory současným úskalím už ale i v Česku můžete pořídit vodíkovou Toyotu Mirai, kterou by brzy mělo doplnit vodíkové SUV Hyundai Nexo. Brzy se také dočkáme odhalení vodíkového BMW X5 a s vodíkem počítá i skupina Renault. Stále větší popularitu navíc vodík získává ve světě výrobců užitkových a nákladních vozidel, jako je i Daimler a Volvo, kteří zahájili spolupráci na vývoji vodíkových strojů a pro které může být vodík obzvlášť důležitý.

Vodík tak ještě rozhodně neřekl poslední slovo. S rostoucím zájmem ze strany výrobců i veřejnosti se totiž jistě dočkáme i rychlejšího růstu infrastruktury a především dalšího vývoje, který může učinit vodíkovou budoucnost přístupnější. Mnozí navíc upozorňují, že nemusí být rozumné sázet vše na jednu kartu.

Ondřej Mára
Diskuze (61)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
26. 5. 2021 16:06
Re: EV musí
Uniká? Nejseš si už sám sobě trapnej?
Zrovna tohle není základní ale VYSOKÁ :-)

Takže ted už chápeš = že to celou dobu POPÍRÁŠ jak idiot? ;-)
Protože dál popírat dotovaní nafty = to bys nebyl idiot ale retard

Stejně = multi miliardy ZVÝHODNĚNÍ nafty. Která je výrobně dražší + jízdou na naftu je VĚTŠÍ spotřeba ropy = totální debilita jí masově cpát do osobních aut

Už ti to konečně DOŠLO = jen se z toho že jen v Německu je to jen sníženou daní 9 a půl mld ročně = snažíš FAKT TRAPNĚ vykroutit :yes: :-!

To VĚTŠÍ (vícenásobné) zdanění elektřiny = ti už taky došlo? Nebo viz tady diskuze :-! :D :-[]
26. 5. 2021 15:02
Re: EV musí
Hele ty základní školo, když už nechápeš souvislosti, tak aspoň čti ty svoje odkazy celý nejen nadpisy.

https://csve.cz/…ionu-usd-mmf/509

Takže dotace na fosilní paliva činí v rámci světa obrovský číslo. Nicméně co ti uniká je to:

A) je to částka v rámci celýho světa ne v Evropě
B) když se na číslo blíže podíváš, tak zjistíš, že to není problém v Evropě ale mimo EU ve zbytku světa. Čili to není nic co bychom měli řešit my, viz odkaz nahoře, který používáš jako argument. Cituji:

Ve vyspělých ekonomikách nepřipadá v současnosti na fosilní paliva mnoho přímých dotací – ačkoli stále existují, Německo například vynakládá 0,07 % svého HDP na podporu uhelného průmyslu, zatímco USA vynakládají 0,05 % HDP na naftu. Fosilní paliva však v těchto ekonomikách nadále profitují z dotací ve formě nižších úrovní zdanění.

C) jedná se zejména o uhlí ne dotování benzínu, nafty a paliv do osobních aut.

Takže ty svoje představy prezentuješ trochu tendenčně.
Avatar - Hammunasakra
26. 5. 2021 09:56
Re: EV musí
Odkazy mají samozřejmě pravdu = chce to být skutečně hodně mimo realitu = furt je dokola popírat

https://zoommagazin.iprima.cz/…pergeruv-syndrom :*)

Možná je ztráta času = vysvětlovat jen trošičku složitější věci = lidem jako ty?

Chápat fakta JINAK než ty to je ZÁKLAD ;-)
26. 5. 2021 09:31
Re: EV musí
Bavit se s tímhle mago-rem je vyloženě ztráta času. Má svůj autistickej svět a svoji pravdu, takže bohužel fakta vnímá trošku jinak ;-)
Avatar - Hammunasakra
26. 5. 2021 07:59
Re: Baterkáč umí vyrobit každý
To asi nekrachne (úspornější méně poruchová výrobně levnější) auta na (3x účinnější) elektromotor s lepším těžištěm https://www.automobilrevue.cz/…ousky_47564.html dávají smysl. A něčím tu ropu nahradit musíš = proč ne https://www.lucidmotors.com/

Ale že VW silně zaostalo a pak honem VWsadili bilion(y) na EV to je (smutný) fakt

Taky zcela změnili letité priority a ofiko vyhlásili že VW už nejde o to být nejprodávanější https://www.autoforum.cz/…i-klicovy-model/ ale tuhle nahonem bilionovou investici co jim vyšla jako nej možnost řešení zaostání ve VWývoji (nějak) přežít