Šéf VW se opět opřel do vodíkových aut, zdůraznil bateriové elektromobily
Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, je sice velkým propagátorem elektromobility, ovšem pouze bateriové.
Současná elektrifikace automobilového průmyslu má sice několik podob, čistě elektrické modely však prozatím sází pouze na dva zdroje energie. Současným mainstreamem jsou bateriové elektromobily, zatímco menší část výrobců experimentuje s vodíkem a palivovými články. Podle některých názorů je to ale ztráta času.
K nejvýraznějším kritikům vodíkových elektromobilů přitom patří právě Herbert Diess, šéf koncernu VW, v rámci kterého sází automobilky výhradně na baterie. A podle názorů Diesse tomu tak zřejmě bude i do budoucna, protože Diess zkrátka vodíku nevěří. Ba naopak, neustále upozorňuje na jeho nedostatky.
Nedávno například na svém twitterovém profilu sdílel odkaz na článek německého magazínu Handelsblatt s titulkem „Výzkum: Auta s vodíkovým pohonem zpočátku škodí klimatu“. K odkazu přitom dopsal: „Je prokázáno, že vodíkové auto NENÍ řešením klimatu. Elektrifikace se již osvědčila v provozu. Falešné debaty jsou ztrátou času. Prosím, naslouchejte vědě.“
V prvním odstavci textu, který se věnuje výzkumu z Postupimského Institutu Změn klimatu, přitom vyplývá, že vodík může hrát zásadní roli v restrukturalizaci průmyslového odvětví směrem ke klimatické neutralitě. Studie pouze uvádí, že v současném a možná střednědobém období, nebude vhodné využívat vozy využívající vodík či syntetická paliva z něj odvozená.
Studie sice skutečně upřednostňuje využití bateriových elektromobilů v osobní dopravě, a to přinejmenším v následujících letech, vodík ovšem nehodnotí pouze jako zdroj energie pro vodíkové elektromobily, ale také jako základ pro syntetická paliva. Díky nim by přitom spalovací motory mohly přežít déle, což nás sice těší, jenže pro ekologii to prý není dobře.
Podle některých společností, které se nedávno na spalování vodíku v běžných motorech zaměřily, by ale znečištění vzduchu motory spalujícími vodík mělo být naprosto minimální. V případě vodíkových elektromobilů se pak bavíme o opačném efektu – tento typ vozů totiž může vzduch naopak čistit.
Pravdou ovšem zůstává, jak článek upozorňuje, že největším negativem vodíku zůstává na energii náročná výroba, která není nejefektivnější. Náročné je také vodík přepravovat a skladovat, což platí zejména při parametrech pro vozy s palivovými články. Chybějící infrastruktura je pak jen další z bolestí vodíku.
Navzdory současným úskalím už ale i v Česku můžete pořídit vodíkovou Toyotu Mirai, kterou by brzy mělo doplnit vodíkové SUV Hyundai Nexo. Brzy se také dočkáme odhalení vodíkového BMW X5 a s vodíkem počítá i skupina Renault. Stále větší popularitu navíc vodík získává ve světě výrobců užitkových a nákladních vozidel, jako je i Daimler a Volvo, kteří zahájili spolupráci na vývoji vodíkových strojů a pro které může být vodík obzvlášť důležitý.
Vodík tak ještě rozhodně neřekl poslední slovo. S rostoucím zájmem ze strany výrobců i veřejnosti se totiž jistě dočkáme i rychlejšího růstu infrastruktury a především dalšího vývoje, který může učinit vodíkovou budoucnost přístupnější. Mnozí navíc upozorňují, že nemusí být rozumné sázet vše na jednu kartu.