Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Force 12x8 „Streicher“ 2017 jako základna pro vrtnou soupravu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Kopřivnická automobilka představuje další unikátní vozidlo. Tentokrát se jedná o zástupce modelové řady Force se šesti nápravami.

Společnost Tatra Trucks v současnosti nabízí vedle klasické sériové produkce i výrobu jednotlivých vozidel pro speciální využití. Nejnovější přírůstek do této rodiny výjimečných strojů značky Tatra, představuje podvozek obchodní řady Force s konfigurací náprav 12x8, který je určen k dostavbě vrtnou soupravou společnosti Streicher.

Podvozek Tatra Force 12x8 (T 815-7C1R73 63 328 12x8.2R/37A) s modrou kabinou s integrovaným systémem ROPS určený pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 80 německé společnosti Streicher je osazen stejným hnacím traktem jako jeho starší dvojče z roku 2016.

K pohonu slouží vznětový motor Caterpillar C-13 s maximálním výkonem 328 kW při 1200 min-1 a točivým momentem 2014 N.m při 1400 min-1, splňující potřebnou legislativu na úrovni emisních předpisů Tier 4, Stage 4. Chladicí systém je rovněž od firmy Caterpillar.

O přenos výkonu a točivého momentu na kola prvních čtyř ze šesti náprav s redukcemi v nábojích kol (2,714 x 2,333) se stará šestistupňová automatická převodovka Caterpillar CX-31 (4 x PTO) a jednostupňová přídavná (sestupná) převodovka Tatra. Na horním konci přídavné převodovky je umístěn výstup pro pohon nástavby pro přenos plného výkonu motoru.

Řízený jsou celkem čtyři nápravy, z nichž první dvě standardně mechanicky a poslední dvě elektro-hydraulicky systémem VSE s vazbou na natočení předních náprav.

První, druhá, pátá a šestá náprava jsou odpruženy pneumaticky a doplněny zkrutnými stabilizátory, prostřední třetí a čtvrtá náprava jsou odpruženy systémem kombinovaného pružení King Frame v lehké verzi (vinuté pružiny instalované uvnitř vzduchových vlnovců) a rovněž jsou doplněny zkrutnými stabilizátory. Vozidlo je osazeno pneumatikami rozměru 385/65 R22,5‘‘ a 315/80 R22,5‘‘.

Při celkové hmotnosti vozidla, která činí 63 t (2 x 10 t + 2 x 11,5 t + 2 x 10 t) je maximální rychlost 62 km/h. Jednotlivé rozvory náprav jsou 2150 mm + 3660 mm + 1850 mm + 2200 mm + 1850 mm. Obrysový poloměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 15,1 +/- 1 m.

Oproti, již zmíněnému, dvojčeti byly na vozidle provedeny jen drobné změny týkající se přemístění dvojitého čerpadla servořízení z motoru na převodovku, elektrického sklápění kabiny a změny měrky oleje. Největší změnou je prodloužení rámu nástavby o cca 500 mm dle požadavků zákazníka.

Po dostavbě podvozku provedla zkušebna kopřivnické automobilky jeho základní ověření včetně měření vnějšího hluku a základních hmotnostních a rozměrových parametrů, nutných k registraci vozidla. Předpokládaná kompletace celého vozu s nástavbou pro koncového zákazníka proběhne do konce května.

Prvním představeným vozem upraveným podle specifických požadavků budoucích majitelů a uživatelů byl čtyřnápravový speciál pro zemědělce a následně černý sklápěč pro klienta z Norska. Obě tato vozidla vycházela z modelové řady Phoenix, uvedené koncem roku 2014 v modernizované podobě s motory Euro 6.

V dalším pokračování svého seriálu představila kopřivnická automobilka speciál na bázi řady T 815-7, který byl vyvinut a vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy. Následoval další zástupce řady T 815-7 v hasičském provedení, který byl koncem roku 2014 expedován do Austrálie a vznikl na základě požadavku tamního dealera ve spolupráci společností Tatra Trucks a THT Polička.

Léto roku 2015 přineslo odhalení nejdelšího a nejtěžšího stroje v historii kopřivnické automobilky v podobě speciálu s kabinou Tatra Force v kombinaci s osminápravovým podvozkem.

Začátkem září roku 2015 pak byl představen nový hasičský speciál Tatra Force 6x6.1 pro Austrálii a krátce po něm podvozek typu 790R74 12x6.2, který slouží k převozu až osmnácti metrových trub v areálu německého výrobního podniku.

V loňském roce pak kopřivnická automobilka představila zástupce modelové řady Force se šesti a sedmi nápravovými podvozky pro mobilní vrtné soupravy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Avatar - Barrichello
11. 5. 2017 09:29
Tatra se správným motorem
:yes: :yes: :yes:
11. 5. 2017 08:24
Re: Tatra
Hmm, pěkně ji naložili chudince, pod takovým nánosem vypadá ten podvozek až subtilně.
11. 5. 2017 07:57
Tatra
tady už je něco podobného komplet...

[odkaz]