10 nejzajímavějších masek chladiče
Úvod
Symbióza funkčnosti a estetiky však není jedinou náplní masky. Je to právě maska chladiče, skrze níž automobil náleží k určitému unifikačnímu programu své značky, čemuž odpovídá její specifické – a pro charakter nejedné značky bytostně důležité – ztvárnění. Mnohdy lze tento útvar označit za umělecké dílo, a to zejména tehdy, je-li mřížka masky chladiče poplatná určitému tvarovému proudu. Jde například o estetický směr s označením streamline, poslední vlnu Art Deco, jež dala vzniknout jednomu z prastarých předků dnešních velkoprostorových vozidel, americkému Stoutu Scarab (1935). Vůz, osazený pohonnou jednotkou Ford V8, sestával z dlouhé aerodynamické karoserie, kterou navrhl letecký designér holandského původu Tom Tjaarda. S uvedenými znaky bezchybně ladila čelní maska i zadní větrací mřížka, dodnes okouzlující svou dekorativností, zcela typickou pro tehdejší tvarové počínání.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Jsou ale i případy, kdy šlo o celek, harmonicky korespondující s designem karoserie – ztělesněním tohoto postupu je NSU Ro 80 z let 1967 až 1977, pod jehož moderními tvary je podepsán Claus Luthe. Aerodynamický model (s koeficientem odporu vzduchu 0,335) s bohatě prosklenou kabinou, krátkým zadní převisem a zádí s neobvykle velkým množstvím hmoty nad svítilnami zaujal pozornost precizní maskou, která svým pojetím plně odpovídá industriálnímu stylu karoserie.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Podívejme se ale na masky, které byly uplatněny ve velkosériové produkci. Každou z nich si představme v kontextu souvislého příběhu, pojednávajícího o jejích počátcích, důležitých milnících ve vývoji a také současné praxi. Vzhledem k tomu, že se zaměříme vždy na určitý trend masek chladiče, který spadá do poměrně jasně vymezitelného období, bude každá z kapitol jinak dlouhá. Je to pochopitelné, neboť budeme-li hovořit o vývoji legendární masky vozidel Mercedes-Benz, zmapujeme časový úsek blížící se jednomu století, kdežto přejdeme-li k analýze kreativního a značně novátorského pásu sdružujícího logo značky a světlomety u Renaultu, vystačíme s podstatně kratším prostorem.
BMW
BMW a jeho ikonické ledviny (od roku 1933)
Dvoudílná maska chladiče, pro níž se vžila přezdívka ledviny, se poprvé vyskytla v roce 1933, kdy byl na autosalonu v Ženevě uveden model s označením 303, dvoudveřový automobil klasického proporčního uspořádání a s možností volby mezi uzavřenou a otevřenou karoserií. Design navržený Rudolfem Schleicherem tvoří prvky, které patří mezi typické náležitosti třicátých let minulého století – jde zejména o samostatné blatníky propojené stupačkami, kruhové (rovněž samostatné) reflektory, ploché čelní sklo, či například strmou příď. Tu však ozvláštnilo osobité rozčlení nasávacího vstupu na dva samostatné vertikální otvory, lemované decentní chromovou linkou a proložené svislými lamelami.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Tímto atraktivním řešením byl definován estetický rys, jenž byl uplatněn téměř na každém dalším BMW. Prvního důkladného rozvinutí se dočkal o tři roky později, kdy byl na berlínském autosalonu představen model 326, navržený Fritzem Fiedlerem, konstruktérem se zkušenostmi z Horchu a spoluautorem vozidel 315/319. Oproti výše uvedenému vozu zaujala nová modelová řada plastičtějšími povrchovými panely, které ladily s měkce klenutými blatníky a svými oblinami ovlivnily také ztvárnění přídě, jež nahradila dřívější plochost skulpturálním klenutím. A právě do něj byly vsazeny chromové rámy štíhlých nasávacích vstupů, jimž po stranách přídě sekundovaly podobně stavěné mřížky.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Podobně řešené ledviny, tentokrát však – vzhledem k přepracování architektury přídě v rámci začlenění blatníků do karoserie – v menším provedení, najdeme na exteriéru mohutného vozu 501 (1951), jedné z obzvlášť pozoruhodných premiér dobového frankfurtského autosalonu. Vůz, pod jehož designem je podepsán Peter Schimanowski, zaujal především absencí stupaček, které uvolnily místo pro elegantně prodloužený přední blatník. Toto řešení – spolu se zaoblenými objemy karoserie, citlivou dekorací a dynamickými, takřka teatrálně roztančenými bočními partiemi – přispělo k zisku přezdívky Barockengel (barokní anděl), neboť automobil svým zevnějškem evokoval podobně emocionální a smyslné umění barokní éry.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Kompozici přídě ovlivnilo již zmíněné zakomponování blatníků do karoserie, což utvořilo plochu pro vsazení kruhových reflektorů – které jsou plně zabudovány do karoserie – a ucelilo čelní partie do opticky celistvějšího a organicky propojeného celku. S vertikálními ledvinami elegantně ladí dvě menší mřížky pod světlomety, které mají stejnou texturu a vnější okraj. Ledviny v mírně vyklenutém panelu se objevily i na vozidle 503 (1956) Albrechta von Goertze, mezi jehož klíčová díla patří slovutný roadster 507. V jeho případě se ale ledviny přizpůsobují nízké stavbě přídě, čímž nabývají vertikální polohy a velmi štíhlého tvaru, který se opakuje v ploše za předními koly, kde jej doplňuje logo mnichovské automobilky.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Pro klasické karoserie BMW jsou však nadlouho typické vertikální ledviny, vyskytující se na čelech řady Neue Klasse (Nová třída), včetně jejího průkopníka v podobě kompaktního sedanu 1500 od Wilhelma Hofmeistera, který exteriér tohoto automobilu pojal jako jednoduché schéma pravidelných horizontál oživených negativním sklonem vnitřní hrany zadního sloupku. Výraz ostře zkosených přídí vozidel této řady je spoluutvářen dvojicí nasávacích otvorů doplněných vodorovnými mřížkami, jež zahrnují světlomety – vše uvedené se týká modelových řad 1800 (1964), 1600 (1964) a 2000 (1965), přičemž tutéž orientaci ledvin sdílí kupé 2000 C, 2000 CA a 2000 CS, postavené karosárnou Karmann na technickém a podvozkovém základu vozu 2000.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Pozvolný nárůst rozměrů a modernizace automobilového designu jako takového – včetně plné integrace nárazníků do karoserie a dalších nedílných aspektů soudobé designérské praxe – vedl k přepracování polohy ledvin z dříve vertikální do nově horizontální pozice, která odpovídala použití vodorovných krytů reflektorů. Prvním sériovým BMW s takto upravenými konturami byla třetí generace řady 5 (E34, 1988), jejímž autorem je Claus Luthe. Po ní následovala o třídu nižší řada 3, konkrétně její třetí generační vydání (E36) z roku 1991, a o tři roky později vrcholný model 7 (E38).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
V tomtéž trendu pokračoval Chris Bangle, který stál v čele radikálního přehodnocení dobového tvarového jazyka, jehož prameny lze vysledovat v roce 1999, kdy bylo na frankfurtském autosalonu uvedeno koncepční kupé Z9. Vize, jež zaujala unikátně tvarovaným objemem zavazadlového prostoru a předními reflektory rozdělenými na dvě samostatné dvojice, prezentovala ledviny bez klasického chromového orámování, které bylo nahrazeno štíhlými lištami v horní části nasávacích vstupů. Nové pojetí masky bylo realizováno v roce 2004, kdy jím byla poprvé osazena řada 3 (E90).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Vzhledem k četným kontroverzím, jež extravagantní rukopis amerického designéra vyvolal, automobilka toto moderní řešení opustila a postupně se vrátila k úhledným rámečkům lemovaným kontinuální linkou. Nutno však poukázat na jejich moderní provedení, s nímž před třemi lety přišla aktuální generace řady 3 a které se vyznačuje několikanásobně vyšší mírou plasticity celku. Ta je způsobena napojením krytu reflektoru na chromový rámeček ledvin a odhalením jejich boční části, čímž maska nabývá trojrozměrné podoby.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz a jeho tradiční mohutná maska v masivním rámu (od 20. let minulého století)
Existuje-li nějaký symbol vpravdě konzervativní masky chladiče, jejíž klíčový motiv se dosud nezměnil, pak jde o návrh, jenž souvisí s automobilkou Mercedes-Benz. Tradiční mřížka, lemovaná rámem a proložená velmi jemnou texturou štíhlých lamel, tvoří – v rámci automobilového designu v celé jeho šíři – prastarý symbol konzervativního přístupu k tvarování, který se váže na klasické karoserie osvědčené architektury.
Masku, navrženou dle výše uvedených pravidel, příkladně demonstrují automobily z počátku minulého století, například model Benz 10/30 HP (1921), či mohutné otevřené automobily, které představuje osmiválcový Mercedes-Benz 500 K, nástupce vozidla 380, představený v roce 1934 v Berlíně. Právě v těchto případech obzvlášť vyniká strmá maska, která je vizuálním těžištěm přídě – je tomu tak kvůli jejímu vsazení do štíhlé kapoty, k níž po stranách přiléhají plavné přední blatníky, volně napojené na ty zadní.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Štíhlá maska byla používána i po výrazné modernizační vlně, která automobil zasáhla zhruba v polovině minulého století. Vzhled vozu ovlivnily blatníky zabudované do karoserie a další aerodynamické prvky, jimiž se vyznačuje například model 300, předchůdce dnešní třídy S a jedna z premiér frankfurtského autosalonu roku 1951. Elegantně vyklenuté blatníky jsou nositeli světlometů a vyvažují tak prohlubeň, která vzniká mezi nimi a zmíněnou maskou. Takto stavěná příď působí monumentálním dojmem, na čemž mají podíl nejen rozměry (4 950 milimetrů na délku, 1 840 mm na šířku a 1 640 mm na výšku s rozvorem o délce 3 050 mm), ale především důraz na nedekorovanou hmotu – ta je oživena pouze lokálními doplňky, které mají navíc v mnoha případech ryze funkční přínos (jde především o chromované lišty s vkomponovanými předními směrovkami).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Tentýž poměr mezi maskou chladiče a dalšími komponenty přídě je vlastní typu 300b, který byl k dispozici od března roku 1954 a jehož karoserie přesáhla pětimetrovou hranici (měřil 5 065 milimetrů). Nejinak je tomu v případě modelu 300c (1955) a o dva roky mladšího 300d, jenž upoutal pozornost absencí středních sloupků, prodlouženým rozvorem (3 150 milimetrů) a modernějšími tvary karoserie o délce 5 190 mm, šířce 1 860 mm a výšce 1 620 mm.
Motiv masky chladiče se nemění ani po provedení ještě důslednější modernizace karoserie, jíž bylo uvedení – v rámci značky prvního – vozu s pontonovou karoserií. Šlo o model s označením 180 (1953) o délce 4 485 milimetrů, šířce 1 740 mm a výšce 1 560 mm, stojící na rozvoru o délce 2 650 mm a kombinující uhlazený exteriér s plně začleněnými blatníky do karoserie s konzervativní a principiálně nezměněnou maskou. Tvarosloví vozu, včetně proporčního a dekoračního řešení přídě, převzaly modely 220a a 219, modelové řady s prodlouženým rozvorem (2 820 mm; 2 750 mm) a delší karoserií (4 715 resp. 4 680 mm).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Hovoříme-li o modernizaci, nutno připomenout také přepracování objemů klasického tříprostorového vozu, které spočívalo především v uhlazení vozu a jeho oproštění od nadbytečných dekorací. Řeč je o modelech navržených v době, kdy v designu německé firmy působil francouzský designér Paul Bracq, jehož tvorba pro Mercedes-Benz nese několik jednotících znaků. Jde především o hladké vnější panely, jen zřídka lemované chromovanými lištami, či o prosklenou kabinu, jejíž vizuální křehkost ladí s uhlazeným pontonem. Zajímavým řešením bylo doplnění – stále klasické a ve své podstatě nezměněné – masky chladiče reflektory uskupenými nad sebou, čehož jsme svědky u řady W 114/W115 (1968). Podobné prvky najdeme také na zevnějšku řad 600 (1963) a W108/W109 (1965).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Ani příchod kompaktnější karoserie a rozměrných obdélníkových krytů světlometů neohrozil dosud nenarušený majestát klasické masky chladiče. Naopak – přiléhají-li kryty reflektorů k rámu masky, jak je tomu v případě středně velkého sedanu 190 (1982), dochází k ucelení přídě a nárůstu její proporční vyváženosti. Je-li řeč o tomto voze, připomeňme, že posloužil jako zdroj inspirace při přípravě modelu W 124 (1985), na němž pracovali (společně s Brunem Saccem, autorem řady 190) také Josef Gallitzendörfer a Peter Pfeiffer.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Devadesátá léta byla u stuttgartské firmy dekádou experimentů, jejichž prostřednictvím byly přehodnoceny tvary luxusních vozidel. Místo reprezentativního konzervatismu hledali designéři nové formy, ať už šlo o samotné karoserie (zejména kompaktní třída A), nebo jen dílčí prvky, například světlomety (klasické obdélníkové byly nahrazeny kryty abstraktních zaoblených tvarů). Tehdy poprvé došlo k výraznějšímu omlazení masky, a to na všech produkovaných sedanech – třídě C, E i S. Například poslední uvedený model, na jehož navrhování dohlížel Steve Mattin, pracuje s maskou, jež byla oproti předchozí řadě S (W140 z let 1991 až 1998) zmenšena a zakulacena.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
V tomto období na sebe strhávají pozornost originální přední světlomety, zatímco význam masky jako by byl upozaděn. Situace se však obrací s příchodem minulé třídy C (2007), jejíž světla se vrátila k osvědčeným velkým krytům. Od té doby maska opět nabývá dominantního postavení na přídi – její pečlivě cizelovaný tvar neohrozil ani nekonformní návrh 125! (2011), vize pro rok 2025, která tradiční mřížku nahradila šesticí štěrbin.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Volvo
Volvo a jeho dekorační diagonála (od roku 1927)
Volvo je jednou z mála značek, jejíž logo bylo navrženo na samém počátku výroby a během následujících dekád se jeho podstata nezměnila – již první automobil značky, otevřený model ÖV4 z roku 1927, byl osazen diagonální linkou protínající kruh. Vůz s modrou karoserií pracoval s mohutnou maskou chladiče, která se u švédské značky stala zvykem – na rozdíl od jiných výrobců, kteří tento konzervativní útvar nahradili alternativními motivy, Volvo do dnešních dnů rozvíjí tradiční centrovanou masku, jež během uplynulých desetiletí nabyla rozličných podob a způsobů zpracování.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
V nejednom případě také reagovala na dobové trendy. Designéři v takových případech dokázali klasický tvar umně přizpůsobit požadavkům kladeným módními vlivy, aniž by došlo k devalvaci masky jakožto ryze funkčního dílu. Typickým příkladem takového počínání je nasávací mřížka modelu PV36 z let 1935 až 1938, známého též pod názvem Carioca, jehož ocelová karoserie byla navržena dle pravidel tehdy velice vlivného proudu, pro nějž se vžilo označení streamline – hlavním úkolem konstruktérů bylo navrhnout automobil s plynulým obtékáním vzduchu po karoserii. Tomu byla přizpůsobena maska, která je v tomto případě malým uměleckým dílem – tvoří ji řada vertikálních lamel (obepnutých elegantním lesklým rámem), které jsou rozděleny na dvě samostatné zóny. Atypické členění si vyžádalo asymetrické umístění loga, které bylo situováno do levé poloviny masky.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
V roce 1944 byla zahájena nová etapa designu masky, vyznačující se obdélníkovou nasávací plochou proloženou mřížkou sestavenou z několika kovových lišt. Průkopníkem tohoto řešení je model PV444, automobil, který na další léta definoval zcela nový a svébytný karosářský styl. Základem tohoto moderního vozu, na jehož vývoji pracoval Helmer Pettersson (později působící v čele projektu kupé P1800), je samonosná karoserie, při jejímž navrhování se tvůrci inspirovali charakteristickými rysy designu dobových amerických vozidel. Vůz je osazen výraznou maskou chladiče s členitou mřížkou, s níž po obou stranách sousedí kruhové reflektory zapuštěné do panelu karoserie. Evolučním článkem vývoje takto stavěné masky je model PV544, modernizovaná řada PV444 osazená maskou s velmi pečlivým prokladem.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Nově definovaný tvar masky se ukázal být velmi flexibilním, neboť jej šlo použít na mnoho dalších karoserií různorodého zaměření. V roce 1960 bylo na autosalonu v Ženevě uvedeno Volvo P1800, jedno z nejzdařilejších dobových kupé s designem, pod kterým je podepsán Pelle Pettersson – syn výše uvedeného Helmera Petterssona a tvůrce, jenž tehdy působil v karosárně Frua. Maska zde nabývá jednoduché oválné formy, jež koresponduje s kruhovými reflektory a svým chromováním odpovídá přiměřené dekorativnosti celku, která je nejvýrazněji znát v boční části. Zde je zastoupena křivkou, jež pramení u kliky dveří a zastavuje se těsně před předními světlomety.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
O šest let později, v roce 1966, byla spuštěna výroba modelové řady s třímístným číselným označením, jehož první číslovka znamenala sérii, druhá informovala o počtu válců a třetí o počtu dveří. Automobily 142, 144 a 145 spojovala moderní karoserie jednoduchých a účelných tvarů, navržených Janem Wilsgaardem, které vzešly – za přispění dobových trendů – z dosavadních zkušeností značky. Součástí moderního a racionálního tvarosloví byla velkoplošná maska, jíž dominovala masivní mřížka sdružující kryty reflektorů a nasávací otvory do jedné plochy. V tomtéž stylu pokračuje modelová řada 200, uvedená na podzim roku 1974.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Řada 700, jež se obdivovatelům designu vryla do paměti svými žiletkově ostrými hranami a velmi ostrým úhlem svírajícím zadní sloupek a víko zavazadlového prostoru, opustila širokou masku chladiče a vytyčila zcela nový směr, jehož ústředním tématem je centrovaná maska s masivním chromovým rámem. Návrh odpovídá poněkud amerikanizujícímu stylu karoserie, jenž byl mnoha lidmi – mezi nimiž figuroval například designér Gordon Murray – kritizován.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Návrh se ale dočkal mnoha přepracování. I přes výrazně odlišné proporce byla jeho analogie použita na karoserie limuzíny S80, navržené pod vedením Douga Frashera, jež opustila krabicové tvary ve prospěch plastických proporcí s elegantně klenutými vnějšími panely. K výrazné modifikaci masky dochází v roce 2007 – dva roky po nástupu Steva Mattina do užšího vedení designu automobilky – kdy byla představena kreace XC60. Ta nahradila dosavadní obdélník se zaoblenými rohy šestiúhelníkem, který se úspěšně ujal na přídi studie S60 (a jeho realizace), či například modernizovaného kompaktního hatchbacku C30.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Současný designérský směr, jehož základem je purismus, redukuje tvaroslovné výrazové prostředky designu na minimum a umožňuje vyniknout formě, která se tak stává nositelem veškeré vnější estetiky vozu. Nejinak je tomu v případě masky, která opouští šestiúhelníkový rám a vrací se k obdélníku se zaoblenými rohy, čímž částečně pokračuje v myšlence koncepčních kreací Concept Universe a You. Aktuální trend, založený loňským modelem Concept Coupe a rozvinutý letošními studiemi Concept Estate a Concept XC Coupe, vrací na scénu tradiční masku opírající se o jednoduché tvarové principy.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Alfa Romeo
Alfa Romeo a její kultovní trojúhelník (od 30. let minulého století)
Trojúhelník s horizontálním prokladem se stal neodmyslitelnou součástí identity značky Alfa Romeo. Dokonce by se chtělo říci, že spolu s ledvinami BMW jde o nejosobitější a zároveň tvarově nejtrvanlivější masku, která kdy byla navržena. Byly však doby, kdy italské vozy zdobila klasická mřížka vsazená do rámu. Jedná se například o koncepční vizi A.L.F.A 40-60 HP Aerodinamica prototype (1914), třídveřový automobil pro hraběte Marca Ricottiho od karosárny Castagna, sestávající z avantgardní kapkovité karoserie, jehož maska je zahloubena v hranatém výřezu. Ten proniká do kabiny, v níž je zakončen strohou přístrojovou deskou. V sériové výrobě šlo o řadu vozidel, mezi něž patří 20/30 HP (1921), pod jehož sportovními tvary je podepsán Giuseppe Merosi, nebo modely G1 a G2 od téhož konstruktéra.
Zaměřme se však na trojúhelník a jeho vývoj, jenž pramení ve třicátých letech minulého století. S trojúhelníkem se setkáváme na přídi kupé 6C 2500 (1938), kde je vsazen do plastického čela velmi skulpturálních předních partií, osazených dvěma dvojicemi reflektorů. Základ, z něhož byl geometricky čistší trojúhelník vykrystalizován, se však objevuje již o tři roky dříve, a sice v souvislosti s modelem 8C 2900.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Typ 1900, představený v roce 1950 na autosalonu v Paříži, byl prvním vozem značky se samonosnou karoserií. Čtyřválcový sedan pontonového stylu a elegantních proporcí doplnil trojúhelníkovou masku dvěma postraními nasávacími otvory, čímž vznikla pozoruhodná kompozice doplněná kruhovými reflektory a citlivě dekorovaná vodorovnými chromovanými lištami. Potvrdilo se, že originální tvar masky lze použít také na moderní karoserii, v tomto případě na velkosériovém automobilu navrženém pod vedením Giuseppe Luraghiho a Orazia Satty a produkovaném s ohledem na nevlídné ekonomické poměry poválečné Itálie.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Podobný způsob seskupení nasávacích otvorů na přídi, sestávají z ústřední trojúhelníkové masky a k ní přiléhajících vodorovných vstupů, se ujal také během navrhování Bertoneho sportovního kupé Giulietta Sprint (1954), na nějž zanedlouho po uvedení navázal sedan s přídomkem Berlina. Kompozice masky se nezměnila ani s příchodem elegantního otevřeného vozu Giulietta Sprint Spider, navrženého Battistou Farinou a produkovaného do roku 1962.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Podobně jako u BMW v období příchodu řady Neue Klasse, také u Alfy Romeo se ikonické provedení masky stalo na nějakou dobu spíše symbolickým doplňkem velkoplošné mřížky, který měl čistě estetické, nikoli funkční opodstatnění. Děje se tak na karoserii sedanu Giulia (1962), pod nímž je podepsán Giuseppe Scarnati. Dvě dvojice reflektorů byly vsazeny do velkoplošné masky s vodorovnou mřížkou, jíž doplňoval centrovaný trojúhelník. Tehdy již plně etablovaný symbol značky tak souzněl s velmi moderní karoserií, sestavenou ze tří krabicových prostorů a intenzivně testovanou v aerodynamickém tunelu, což vyústilo v dosažení koeficientu odporu vzduchu 0,34.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Plné včlenění trojúhelníku do relativně klasické mřížky se na nějakou dobu stalo běžnou designérskou praxí. Promítá se například do vnějšího tvarosloví sedanu 90 z let 1984 až 1987, který je dílem Marcella Gandiniho, tehdy působícího u společnosti Bertone. Ačkoliv, v tomto případě je spíše na místě hovořit o osobitém pětiúhelníku, než trojúhelníku – příď sedanu je totiž osazena štítem s ostrým zkosením ve své horní části, což ladilo s hranatými plochami zevnějšku, jež představují Gandiniho rukopis.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Postupem času ale dochází k opětovnému osamostatnění trojúhelníku, který je součástí vyvýšeného reliéfu na kapotě, což je zřetelné zejména na přídi klínovitého sedanu 164 (1987), projektu týmu vedeného Enricem Fumiou. Úplného vyčlenění z vodorovné masky se tradiční štít dočkal na konci minulého století, kdy jej prezentuje hatchback 145 (1994), jeho nástupce 147 (2000), či o tři roky mladší sedan 156. Od té doby je samostatný trojúhelník plnohodnotnou součástí masek vozidel Alfa Romeo, včetně subkompaktního modelu MiTo či o třídu vyšší Giulietty.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Lancia
Lancia a její erbovní maska (od 30. let minulého století)
Maska automobilky Lancia může působit méně kreativním a originálním dojmem, než ta, která zdobí přídě Alfy Romeo. Nedáme-li však na povrchnost prvního dojmu a budeme-li masku této značky – a její vztah s logem – pečlivěji zkoumat, zjistíme, že jde o mnohem důmyslnější celek, který je navíc daleko proměnlivější. Vznikl v celé řadě variací, které reflektovaly jak proporční řešení přídě, tak vazbu mezi mřížkou a logem.
V počátcích jsme se ale mohli setkat s tradičními maskami, jež reprezentuje například model Lambda (1922), jehož karoserie sestávala ze samonosného rámu, sloužící jako nosná kostra pro povrchové díly. Klasické čelo, které svým hranatým vzhledem plně zapadalo do racionálně vyhlížející konstrukce přesné, matematické estetiky, bylo kolmé ke kapotě a svíraly jej elegantně klenuté blatníky klasické stavby.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Již ve třicátých letech začíná vznikat základní motiv masky složené z erbovního obrysu a vyplněné vertikální lištou, jež symetricky dělí mřížku na dvě poloviny. Nositelem tohoto řešení je kupříkladu model Aprilia, uvedený v roce 1936 a navržený dle poznatků dobového výzkumu aerodynamiky (což vyústilo v koeficient odporu vzduchu 0,47). Nový styl čelního štítu se v mnoha variacích uplatnil také na alternativních návrzích a osobitých verzích, postavených na základech modelu Aprilia – do roku 1949 vzniklo několik zajímavých variant s designem od Bertoneho, Michellotiho či Zagata.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Pomineme-li některé kreace italských karosáren – například vizi PF200 (1953) od Pininfariny, jejíž čelo tvoří oválná maska výrazného chromování a řídkého prokladu – nutno říci, že estetické řešení masky z třicátých let bylo průběžně zdokonalováno a broušeno do dynamičtější podoby. Významným příspěvkem Lancie do procesu utváření masky – coby nepřehlédnutelného rysu identity značky – byla Aurelia B24 Spider, navržená a vyráběná (v letech 1954 až 1955) Pininfarinou, která se vyznačovala sportovní siluetou s křivkou, jejíž plynulý průběh dynamicky narušily vyklenuté zadní blatníky.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Podobně jako u Alfy Romeo a BMW, také v případě Lancie došlo k redukce masky na spíše symbolický motiv, jímž se ten který automobil hlásil k identitě svého výrobce. Jedná se především o kupé Fulvia (1963) s designem, který navrhl Piero Castagnero ve firemním designérském středisku. Masku zde tvoří oválná mřížka integrující kruhové reflektory a erbovní obrys s logem značky. Podobná situace nastala v případě provedení Coupé, navrženého tímtéž designérem a vyráběného od roku 1965, či modelu Beta, první Lancie, která vzešla ze spolupráce s Fiatem.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Takto laděná maska byla velmi dobře uplatněna v sedmdesátých letech, jejichž módu diktovaly hranaté tvary kubických objemů a jasně čitelného dělení jednotlivých karosářských prostorů, což vyzařuje z designu Giugiarovy studie Megagamma (1978).
K určitému zlomu dochází koncem sedmdesátých let, konkrétně roku 1979, kdy byla na autosalonu ve Frankfurtu představena kompaktní Delta, navržená Giorgettem Giugiarem a osazená maskou s výraznou lištou s ostrým výběžkem směrem dolů. Provedení přídě se ujalo a uplatnilo při navrhování dalších Lancií, například sedanu Thema (1984), a dočkalo se neméně atraktivních koncepčních variací, zejména v podobě velkoplošné mřížky na čele Bertoneho studie Kayak, jedné z obzvlášť originálních premiér ženevského autosalonu roku 1995 a vozu, který je inspirován italskými vozy z padesátých a šedesátých let minulého století.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Masky posledních vozidel firmy, včetně městského modelu Ypsilon či kompaktního hatchbacku Delta, vycházejí z řešení prezentovaného turínskou vizí Dialogos, která představuje unikátní syntézu historických odkazů (zde v podobě originálního vykrojení kapoty s vyvýšeným reliéfem) a progresivních rysů, provedených však s ohledem na použití v praxi (a následně uplatněných na karoserii sériového vozu Thesis).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Pomineme-li některé tvarové experimenty – například pařížskou studii Nea z roku 2000 s absencí klasické masky, která je pouze naznačena jemným reliéfem – můžeme říci, že další studie i sériové modely značky Lancia sdílí z hlediska uspořádání masky tentýž typologický rámec. Ať už hovoříme o přiměřeně dekorativním koncepčním kupé Fulvia (2003), nebo o moderním provedení hatchbacku Delta (2008), pokaždé jde o nezaměnitelný celek složený z obdobných znaků.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Audi
Audi a single frame (od roku 2003)
Maska chladiče s označením single frame patří mezi nejpozoruhodnější příklady tvorby moderní identity značky, navržené bez jakýchkoli vazeb na historii a opírající se o ryze funkční a vesměs klasické uspořádání přídě. Myšlenka dvoudílné masky s nasávacími otvory propojenými souvislým chromovým rámem, jež byla poprvé představena formou koncepční studie Nuvolari (2003), se bezproblémově ujala v sériové výrobě, kde představuje hlavní identifikační – a zároveň silně unifikační – znak ingolstadtských vozidel produkovaných v uplynulém desetiletí.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Prvním modelem, jenž byl takto navrženou maskou osazen, je minulá generace sedanu A6 (2004), která od vize Nuvolari přebírá také uspořádání přístrojové desky – které se ujme na řadu dalších let – a uhlazenost pontonu. Díky single frame nalezla automobilka po letech experimentování prvek, který se stal neodmyslitelnou součástí vnější estetiky vozidel. Jakmile se tak stalo, byl nový tvarový styl přídě použit i na ostatních řadách – buď šlo o harmonicky provedené modernizace již vyráběných vozidel (například druhé generace hatchbacku A3, k jehož omlazení došlo v roce 2005) nebo o zcela nové automobily, kupříkladu SUV Q7 z roku 2007, které je realizací konceptu Pikes Peak (2003). Postupem let se rovněž ukázalo, že single frame je velmi flexibilní – lze jej zpracovat na mnoho způsobů, mezi něž patří i jednoduché provedení masky s tenkým okrajem (což je typické pro R8).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Skutečnost, že každé nové Audi spoluutváří rozměrná maska a podobné uskupení nasávacích otvorů v nárazníku, vedla k pocitům přehnané unifikace, neřkuli nedostatku kreativity a zevšednění – a to i přes to, že každý nový model značky představuje originální návrh. Přizpůsobení všech modelových řad – od subkompaktní A1 až po supersportovní R8 – byl však nutností pro vybudování nezaměnitelného stylu, který se úspěšně etabloval. Jakmile se tak stalo, nastaly podmínky pro posílení osobitosti každé vyráběné řady.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Souběžně s tím se maska dočkala modernizace – při jejím navrhování designéři opustili tvar čtyřúhelníku se zaoblenými rohy a formou zalomených horních partií masky přiostřili její chromový okraj. Tomu odpovídá změna polohy světlometů, zejména pak provedení jejich části zasahují do čela vozu – namísto jednoduchých krytů, jako tomu bylo u předchozích Audi, začali tvůrci navrhovat komplikovanější celky se subtilními výběžky směrem k masce. Provedené úpravy mají podíl na atraktivitě exteriéru konceptů Sportback (2009), A2 Concept (2011) či aktuální generace sériové A6 (2011).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Diferenciace designu probíhá nejen prostřednictvím různých provedení masek, ale také světelné optiky. Typickým příkladem toho, jak může uskupení diod přispět nezaměnitelnosti v rámci modelové palety výrobce, je limuzína A8 – ostře zalomený pás bodově rozmístěných diod zaručuje sedanu svébytnost, jíž umocňuje horní okraj masky, který přesahuje linii krytů světlometů.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Zatím posledním konceptem, který poodhaluje budoucnost designu vozidel Audi – a tedy i masek chladiče single frame – je model Prologue, jehož tvůrci vtiskli designu nasávací mřížky dekorativnost a značnou míru sofistiky. Vnitřní pole nasávací plochy je proloženo šesticí vodorovných lamel, které na obou koncích oživuje rafinované rozštěpení.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Škoda
Škoda a proměny její tradicionalistické masky (od roku 1996)
Hatchback Favorit, stran uspořádání karoserie první moderní Škoda, byl navržen s maskou chladiče, jíž tvořilo hladké čelo doplněné dvěma úzkými štěrbinami. Tento prvek převzala Felicia, evoluční článek Bertoneho modelu a automobil, který ztělesnil překlenovací období mezi dobou absence charakteristické tváře značky a rokem 1996, kdy byla uvedena první generace moderní Octavie. Prostřednictvím díla belgického designéra Dirka van Braeckela byla oprášena tradiční maska chladiče, jež se na karoseriích českých vozidel objevovala v období mezi světovými válkami.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Moderní návrh rozvíjí její klíčové znaky, mezi něž patří souvislý chromový rám, v jehož horních partiích je vyhrazeno místo pro logo výrobce. Vnitřek masky je proložen vertikálními žebry, která vyvažují příď s dominujícími horizontálními linkami. Okamžité přijetí veřejností bylo způsobeno tvarovou srozumitelností masky, jež se nepodbízela, nýbrž prezentovala – podobně jako Mercedes-Benz, o němž byla řeč – zcela konvenční a osvědčené schéma prvků. Nepřekvapí tedy, že se objevila na dalším návrhu, v jehož čele stál Dirk van Braeckel, a sice subkompaktní Fabii, jejíž příď tvoří rám proložený dvaceti devíti vertikálními žebry a lemovaný chromovým pásem. Ten propůjčuje čelu důstojný vzhled, na jehož dospělosti má klíčový podíl absence samoúčelných dekorací a zdůraznění funkčnosti jednotlivých prvků.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Přelomovým obdobím byl rok 2003, kdy byl ve Frankfurtu prezentován nový koncept masky bez souvislého orámování a mohutnou lištou v horní části. V sériové výrobě byla takto navržená maska poprvé uvedena v roce 2006, kdy ji představil model Roomster. Čelní partie tohoto vozu jsou opatřeny maskou, která postrádá souvislé orámování známé z výše uvedených vozidel z konce dvacátého století – namísto něj lemuje spodní část mřížky štíhlá chromová linka, nad níž se nachází masivní plastická lišta s logem výrobce. A podobně jako tento estetický útvar, také kryty předních reflektorů a koncových světel jsou třídimenzionální – opouštějí plochost předchozího modelu a experimentují s novým způsobem prostorového řešení. S příchodem Roomsteru tedy dochází k podobnému rozčlenění masky jako u BMW po roce 1999 – souvislá linka rámu je nahrazena poutavějším, ne však tak trvanlivým řešením.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Výše uvedené proměny stylu souvisí s výraznou změnou designérského směřování, nově orientovaného na vizuální pestrost a emocionalitu, jíž prosadil Jens Manske, německý designér se zkušenostmi ze studií firmy Mercedes-Benz a klíčový tvůrce projektu Smart. Zatímco jeho předchůdce, Thomas Ingenlath, vynikl schopností navrhnout design, jehož působivost je definována především pečlivým modelováním hmoty a citem k charakteristickým rysům značky (což nyní potvrzuje u Volva), Manske usiloval o oživení tvarů a jejich výraznost.
Nejmodernější masky Škoda sestávají z desetiúhelníkového obrazce vyplněného klenutými žebry a lemovaného štíhlým rámem, jehož decentní vzhled koresponduje s moderním logem značky. Zajímavostí je vykrojení v horní části celku, jež je vyhrazeno logu výrobce.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Symbolický odkaz na meziválečné mohutné masky, k němuž došlo k polovině devadesátých let, odpovídal dobovým trendům, jež postihly rozličné kategorie designu. Nejeden tvůrce v porevolučním období usiloval o obnovení zpřetrhané tradice a navázání na slavnou etapu československého meziválečného designu. Dělo se tak nejen v automobilismu, ale také v architektuře – své o tom ví kupříkladu Brno, kde mnozí architekti navázali na tamní světoznámý funkcionalismus. Estetika masky moderních vozidel Škoda je tak nositelkou hodnoty, která přesahuje hranice techniky a oživuje odkaz umělecko-řemeslné tvořivosti našich předků.
Jeep
Jeep a jeho vertikální maska, postupem času vykrystalizovaná do podoby sedmice štíhlých mezer
Nezaměnitelná maska Jeepu je pozoruhodná svou jednoduchostí a osobitostí zároveň. Lze také říci, že její uspořádání odráží klasické heslo funkcionalistů, pojednávající o formě, jež následuje funkci – maska těchto amerických vozidel je ryze funkční, vychází ze samotné formy přídě, zároveň se však stala hodnotným estetickým rysem. Funkčnost a estetická přitažlivost jsou tedy v tomto případě dvěma stranami téže mince.
Maska, objevující se již na kultovním terénním vozem Willys (a jeho předku v podobě vozidla Bantam BRC 40), byla aplikována také na pozoruhodný model Wagoneer, navržený pod vedením Brookse Stevense a vyráběný v letech 1962 až 1991. Stejnojmenný koncept z roku 1991 (s přídomkem 2000), uvedený v Detroitu, však toto schéma opustil a nahradil jej osmicí horizontálních mezer, jejichž horní dvě štěrbiny svým diagonálním uspořádáním opisují tvar vyklenutí předního čela.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Klasické uspořádání nasávacích vstupů se dočkalo také alternativního pojetí, konkrétně v podobě dvou rovnoběžných řad otvorů, z nichž ta horní (situovaná na místo tradiční centrované masky) je tvořena pěticí drobných čtverců, zatímco spodní sestává ze směrem dovnitř zkosených obdélníků – v obou případech se zaoblenými rohy. Takto originální řešení, jež kontrastuje s oválnými reflektory a elipsovitými směrovkami, najdeme na přídi kreace Ecco, jejíž premiéra proběhla v roce 1992 na autosalonu ve Frankfurtu.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Vertikální žebra se stala součástí přídě i tak – v rámci dosavadní tradice Jeepu – ojedinělého návrhu, jakým je model Compass, realizace stejnojmenného konceptu z roku 2002. Sedmice otvorů zde propůjčuje estetickou a historickou hodnotu poněkud pitoresknímu celku, který je dynamickou hrou geometrických obrazců – kruhu, jenž tvoří kryty reflektorů, a atypických čtyřúhelníků, zastoupených předními směrovkami. Řešení masky se nemění ani po provedené modernizaci, inspirované větším modelem Grand Cherokee, k níž došlo v roce 2010.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Zatím posledním modelem se sedmicí svislých – v tomto případě obdélníkových – průduchů je městský kříženec Renegade, který upoutal pozornost malými rozměry (4 232 milimetrů na délku, 1 800 mm na šířku a 1 690 mm na výšku) a robustními prvky odkazujícími na historické terénní vozy, zejména hranatými podběhy kol či strmým předním čelem. Tvarově se však citelně liší od svého stejnojmenného koncepčního předobrazu z roku 2008, jehož proporce akcentují šíři karoserie na úkor výšky.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Ostře zkosená beltline (linka oddělující prosklenou plochu od horní hrany pontonu) modelu Renegade však rozvíjí téže partii z Jeepu Cherokee, jehož maska nabývá trojrozměrné podoby. Je tomu tak díky ostrému zkosení čela, které spoluutváří rozčlenění osvětlení přídě do tří úrovní a podílí se na aerodynamických vlastnostech vozidla. Model není jen jednou z nejoriginálnějších a nejpozoruhodnějších premiér loňského roku, ale také důležitým evolučním článkem v oblasti vývoje masky Jeep, která opouští dosavadní plochost a stává se plastičtější a mnohem zajímavější.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Renault
Renault a jeho originální spojnice mezi logem a kryty reflektorů (od roku 2010)
Renault patří mezi výrobce, jejichž tvorba reflektuje moderní proudy a reaguje na přirozený vývoj automobilu. Nelpí proto na jedné estetické formě, jíž hrozí vyčerpání a proměna v bezobsažný tvarový kýč, a neustále proměňuje jak karosářské formy, tak dílčí konstrukční i tvarová řešení. To se přirozeně vztahuje také na masky chladiče, jejichž podoba po uplynulé desetiletí vycházela z osobitého řešení, spočívajícího v napojení dvou otvorů na kryty reflektorů. Motiv, který byl poprvé prezentován prostřednictvím unikátní vize Initiale (1995), se o tři roky později dočkal důkladného rozvinutí a doplnění vertikálními žebry (formou studie Vel Satis).
Holandský designér Laurens van den Acker, který v čele designu značky působí již od roku 2009, zde vytvořil šestici osobitých konceptů, jež překročily rámec běžných automobilových studií. Jde totiž o skupinu vozidel, v níž každá kreace symbolizuje určité životní období – od zamilovanosti (DeZir) přes cestování (Captur), práci (Frendzy), rodinu (R-Space) až po trávení volného času (Twin´Run) či poklidného života (Initiale Paris). S novým pohledem na karoserii souvisí ztvárnění přídě, kde došlo k harmonickému propojení světlometů, masky a loga výrobce.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Tento celek nově tvoří základní identifikační znak Renaultů, zároveň jde o velmi flexibilní prvek, s nímž lze pracovat na mnoho způsobů. Prvním konceptem s novým pojetím masky – a zároveň první studií navrženou pod van den Ackerovým vedením – je sportovní kupé DeZir. Jde o návrh, který můžeme vnímat jako manifestaci tvarů, jež odstartovaly novou vizuální epochu značky. Změny mají revoluční charakter – v případě DeZir hovoříme o zcela novém uspořádání hmoty, které opustilo geometrickou pravidelnost studií van den Ackerova předchůdce Patricka le Quémenta a zaměřilo se na měkčí tvary s absencí hran. Do takto navrženého celku elegantně zapadá maska, jež v tomto případě pojímá diodové reflektory a sofistikované, až organicky vrstvené mezery postranních nasávacích mřížek. Originální řešení se bez problémů ujalo v praxi (viz snímek Renaultu Clio níže), kde si svou líbivostí a nekomplikovaností získalo četné příznivce.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Na výše uvedené navazuje Captur s exteriérem od Julia Lozana, jenž se při navrhování exteriéru inspiroval postojem atleta ve startovním bloku – v praxi to znamená výrazné přední blatníky, postupně se svažující střechu a krátkou záď. Tomu odpovídá zvětšení pole pod logem, doplněné devíti různě dlouhými lištami, které ladí s propracovanou a vizuálně křehkou optikou světlometů.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Po uvedení křížence Captur, jež proběhlo v roce 2011 na autosalonu v Ženevě, bylo jasné, že maska v podobě spojnice mezi logem a kryty reflektorů se stává novým identifikačním znakem, který byl na témže místě demonstrován rodinnou studií R-Space, jedinečným projektem inspirovaným nedělní rodinnou snídaní (zlatý lak exteriéru evokuje med, hnědé doplňky čokoládu a bílý interiér mléko). O několik měsíců později jej rozvíjí kreace Frendzy (vycházející z tvarů letounů Airbus Beluga a Antonov An-224), umělecký experiment Twin´Z, jehož spoluautorem je Ross Lovegrove (designér s bohatými zkušenostmi v oblasti organického tvarosloví), či zatím poslední kreace, litrový koncept Eolab, který posouvá hranici skulpturálnosti hatchbacku o notný kus dál.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Citroën
Citroën a jeho důsledná minimalizace masky (od roku 1999)
Zvolit desátý styl masky chladiče, který by – z hlediska intenzity výrazu, kreativity a osvědčenosti – snesl srovnání s dnes uvedenými a analyzovanými návrhy, nebylo lehké. V úvahu připadalo několik návrhů, avšak žádný z nich nedosahuje originality a nápaditosti řešení užívaného Citroënem, spočívajícího v organickém spojení dvojitého šípu, tradičního symbolu značky, se dvěma rovnoběžnými lištami vsazenými mezi světlomety.
Design čerpající z inženýrské estetiky a exaktní přesnosti loga značky, jež vychází z ostrosti ozubeného kola, se sice objevuje již v roce 1934 na mřížce avantgardního modelu Traction Avant, plného rozvinutí – a přepracování z pouhého doplňku do pozice estetického těžiště přídě – se ale dočkal až v roce 1999 prostřednictvím vize C6 Lignage. Tento koncepční předvoj extravagantního sedanu C6 rozehrál unikátní hru horizontál, jež modelují hmotu přídě, spodní části nárazníku, prahů a zadního čela, přičemž střecha kreativním způsobem cituje motiv loga výrobce.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Horizontální uspořádání přídě, vycházející z napojení lišt na logo značky, se záhy dočkalo rozpracování v podobě Pininfarinovy kreace Osée (2001), o rok mladšího kupé C-Airdream či velkoprostorového konceptu C-Airlounge (2003), jehož tvarovou extravaganci poněkud zmírňuje tmavý metalický odstín, s nímž ale bezchybně ladí lesklé exteriérové doplňky a zadní svítilny s originální optikou. Dynamické ztvárnění karoserie, na němž má určitý podíl také osobité řešení masky, nemá jen estetický význam – kromě něj pomáhá vytvářet příznivý koeficient odporu vzduchu (cx = 0,26).
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
Trend mohutných masek ovlivnil tvarování tohoto funkčního celku u nejednoho výrobce, a to napříč kontinenty. Jednou ze značek, která na něj – nutno podotknout, že velmi osobitým způsobem – reagovala, byl i Citroën. Dokládá to unikátní plastické řešení masky studie Metropolis, 5,3 metru dlouhé limuzíny uvedené v roce 2010 na světové výstavě Expo v Šanghaji, pracující s komplikovaným tvarem osmiúhelníku, jehož horní část vyplňují dvě lišty napojené na logo.
astonmartin audi citroen jeep renault skoda design
O tři roky později se toto řešení dočkalo zdokonalení, jež souvisí s minimalizací čelních partií velkoprostorového Citroënu. Na štíhlou masku je napojen diodový pás, což opticky uceluje několik dílů do jedné linie a zároveň spoluutváří atypickou kompozici, jejíž originalitu dotvářejí hranatá světla umístěná níže. Takto navržená příď je nekonformní a svou progresivitou opouští konvenční uspořádání přídě nejen starších kompaktních MPV od Citroënu, ale i veškeré přímé konkurence.