Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co vás zajímá na nové Škodě Superb: Vaše dotazy, naše odpovědi

Lukáš Volšický
Diskuze (67)

Vy se ptáte, my odpovídáme. Přinášíme vám odpovědi na nejdůležitější a nejčastější dotazy o nové Škodě Superb. Zjistěte, co vás zajímalo.

Už v pondělí jsme se konečně svezli novou Škodou Superb. Nejmodernější vlajková loď značky nám byla k dispozici zatím s praktičtější karoserií kombi, a protože je netrpělivě očekávaná, nechali jsme vás zeptat se, co vás zajímá. A teď vám přinášíme i odpovědi na nejčastější dotazy.

Jak fungují nové ovladače Smart Dials?

Nová Škoda Superb s nejnovější architekturou interiéru přináší pro značku inovativní nové chytré ovladače Smart Dials. Trojicí otočných ovladačů s displeji ovládáte klimatizaci, vyhřívání nebo ventilaci předních sedadel, volbu jízdních režimů i další funkce. Ty si můžete individualizovat v menu infotainmentu, a během prvních jízd jsme pro vás natočili video, kde vám novinku ukazujeme v reálném provozu.

Video se připravuje ...

Jak ergonomický je nový volič převodovky?

Velkou novinkou v ergonomii škodovek je i nový volič automatické převodovky. Najdete jej vpravo pod volantem, kde nahrazuje v minulosti tradiční páčku stěračů. Automobilka nastavila logiku řazení tak, že otáčivým pohybem směrem „nahoru/dopředu“ si vybíráte dopředné režimy D/S, N najdete uprostřed a směrem „dolu/dozadu“ aktivujete režim R, neboli zpátečku. Logika řazení je tak protisměrná oproti normálním kulisám, kde režim D najdeme úplně vzadu. Parkovací režim P pak aktivujete tlačítkem.

Levá ovládací páčka se zřejmě inspiruje u mercedesů – jedinou páčkou ovládáte směrovky, světla i stěrače. A zvyknete si na to jednoduše, protože vám život usnadňují automatická světla. S levou páčkou tak budete nejčastěji blikat a nastavovat stěrače. Jak to však bude fungovat v praxi, když v dešti budete neustále hledat ideální cyklování automatický stěračů, zatím nevíme. V Portugalsku jsme si nový superb vyzkoušeli jen ve slunečném počasí.

Jak fungují jízdní asistenty? A jak rychle jdou vypnout?

Zásadní novinkou nejmodernějšího superbu je evropskou legislativou vynucený asistent Intelligent Speed Assist (ISA), který akusticky upozorňuje při překročení maximální povolené rychlosti, podle dat z mapových podkladů a systému pro čtení dopravních značek. V nových superbech si můžete nastavit i toleranci o 5 nebo 10 km/h a při překročení rychlostního limitu vás akusticky upozorní pouze decentním dvojitým pípnutím. 

Vypnout jej však můžete pouze v menu asistentů, kam se můžete dostat rychlým stiskem tlačítka na volantu nebo předvolbou v horní liště nového infotainmentu. Rychlejší cestu jsme však během prvních jízd zatím nenašli.

Od vás čtenářů pak zazněl i dotaz, jak v novém superbu funguje Lane Assist, tedy asistent pro vedení jízdy v pruhu. Pokud je aktivovaný, při přiblížení se k jízdní pruh ohraničujícím čárám vás upozorní jemným nárůstem odporu ve volantu a nebo vám rovnou pomůže zatočit. V reálném provozu to působí přirozeně, protože asistent volantem pohybuje plynule bez cukání nebo škubání. Vypnout jej můžete v menu asistentů nebo virtuálním tlačítkem v předvolbách infotainmentu.

Jak se chová nový podvozek DCC Plus?

Novinkou je také nová generace adaptivního podvozku, oficiálně pojmenovaná DCC Plus. Nový podvozek využívá dvou nezávisle řízených ventilů v elektronicky nastavitelných tlumičích a mezigeneračně přináší příjemnou evoluci. Superb si sice zachovává typickou houpavost, ale je výrazně stabilnější a řidičsky přesnější. V individuálním nastavení jízdních režimů si přitom můžete vybrat z celkem 15 stupňů tuhosti.

V komfortním módu superb příjemně pluje, v nejdynamičtějším sportovním módu výrazně ztuhne. Technikům se povedlo jej naladit tak, že už se nekoná nekontrolovatelné houpání, protože se nový podvozek DCC Plus umí stabilizovat už během jediného propružení. Minulá generace se mnohdy zhoupla i dvakrát nebo třikrát, než se konečně srovnala. U námi testovaných motorizací 1.5 eTSI (110 kW) a 2.0 TDI (110 kW) jsme si navíc všimli, že u turbodieselu bylo naladění pocitově trochu tužší.

Benzin vs nafta: Jak se liší dynamika základních motorů o 110 kW?

Reálně se dynamika turbodieselu 2.0 TDI moc neliší od základního benzinového motoru, ale po přesednutí z vozu do vozu si i tak rychle všimnete zásadních rozdílů. Během prvních jízd se benzinový motor 1.5 eTSI projevoval pomalejšími reakcemi na plyn než turbodiesel, přičemž znát to bylo hlavně při výjezdech ze zatáček. Tam byl pocitově trochu letargičtější než vznětová alternativa. Turbodiesel je navíc silnější při pružném zrychlení. 

Ve prospěch benzinového motoru naopak hraje pocitově lehčí předek vozu a s ním spojená lepší agilita v zatáčkách. Důležitou informací je i skutečnost, že benzinová patnáctistovka je v superbu vybavena 48V mild-hybridním systémem, který je důvodem, proč ani nemusíte vypínat stop/start. Už při sundání z plynu elektronika motor uspává, zhasíná, a nechává vůz plachtit. Když pak vypnete systém stop/start, motor se při brzdění zastaví, aby se po zastavení znovu probudil.

Volba konkrétního motoru pak závisí hlavně na vašich subjektivních preferencí, protože zatímco s turbodieselem jsme na okreskách jezdili za přibližně 6 l/100 km, benzinová jednotka si při podobném řidičském stylu řekla o přibližně jeden litr navíc.

Jak je polohovatelná loketní opěrka?

Loketní opěrka není v novém superbu polohovatelná a nastavitelná. Je řešená jako dvoudílná podélně rozpůlená dvířka odkládací schránky, kterou najdete pod ní. Individuální výškové nebo podélné nastavení tedy není k dispozici.

Bude mít umělou inteligenci ChatGPT?

Nová Škoda Superb disponuje novým infotainmentem s až 13“ dotykovou obrazovkou. Začátkem letošního roku automobilka oznámila novou rozšířenou asistentku Lauru zakládající na populárním chatbotu ChatGPT. Nový systém koncernu Volkswagen zatím není v superbech dostupný a objeví se až v polovině letošního roku 2024.

Bude nový plug-in hybrid dostupný i pro liftback?

Ne, nový plug-in hybridní pohon kombinující benzinový čtyřválec 1.5 TSI s elektromotorem a celkový systémovým výkonem 150 kW bude specialitou karosářské varianty Combi. U standardního liftbacku se podle zatím známých informací neobjeví.

Jaký je reálný elektrický dojezd plug-in hybridního pohonu?

Nový plug-in hybrid byl v Portugalsku dostupný pouze v omezeném počtu vozů pro kratičké svezení v městských ulicích. Na základě ujetých kilometrů i zbývajícího dojezdu na ukazatelích palubního počítače reálný dojezd přesahuje 100 kilometrů. Při opravdu úsporné jízdě může dosáhnout i 120 kilometrů. Ve městě pak jezdí hlavně na elektřinu.

Bude Superb Sportline?

Ano, bude. Populární sportovně designovaná verze Sportline se pro novou Škodu Superb začne vyrábět už v posledním čtvrtletí letošního roku.

Bude Superb Scout?

Ne, nebude. Automobilka s oplastovaným crossoverem vůbec nepočítá, protože se v minulosti netěšil velké oblibě zákazníků. Tomáš Kotera, vedoucí komunikace značky Škoda, nám na náš dotaz odpověděl, že superb je hlavně manažerským autem a nejvíce se prodává ve standardních verzích nebo sportovnější variantě Sportline.

Jak funguje elektricky vyhřívané čelní sklo?

Nový superb má vyhřívané čelní sklo s fólií, stejně jako tomu bylo u minulé třetí generace.

Jak velká je schránka před spolujezdcem?

I když se prostornost interiéru s novou generací superbu ještě zvětšila, odkládací schránka před spolujezdcem není příliš objemná. Je krátká a mělká, takže pojme hlavně drobnosti jako jsou doklady a maximálně menší lahve vody. Při ruce jsme však měli pouze malou „půllitrovku“, která se vejde snad všude.

Lukáš Volšický
Diskuze (67)

Doporučujeme

Avatar - noba
16. 3. 2024 22:31
Převodovky u 1,5 TSI = vždy DQ 200 a to i u Passatu
Ta auta by s tím motorem mohla být opravdu zajímavá, ale ta převodovka DQ 200 má suché spojky, je do 250 N. m a není to tak dobrá volba jako DQ 381, kterou mají naftové motory. U Tiguanu což je čistokrevný VW je u všech motorů DQ 381. Tak by mě zajímalo co je v Kodiaqu? :-[]
14. 3. 2024 16:06
Re: Mám dotaz...
Nebo tak :-)
Avatar - Mikesus
14. 3. 2024 13:19
Re: Mám dotaz...
Mluv za sebe. Jestli chceš cinskej výrobek, tak si ho kup. Ale urcite tu nebude nikdo nutit kazdeho kupovat jen cinska auta. Mne z principu čínské výrobky domu nesmí.
Avatar - Emel
14. 3. 2024 13:19
Re: Mám dotaz...
Nejprodávanější auto v Evropě je Tesla Y. Může se nám to nelíbit, můžeme o tom diskutovat... ale je to tak.
Pokud skončí Octavia, tak skončí i čínské předokolky 1.5 turbo.
Avatar - Mokrous
14. 3. 2024 13:11
Re: Mám dotaz...
Doufám, že se mýlíš a management Škody taky a za 2-3 roky to všem dojde a nejprodávanější auta zůstanou naživu.
Pokud ne, tak asi všichni skončíme v Čínskejch předokolkách 1.5 turbo.