Emise omezují nabídku vozů 4x4: Levných čtyřkolek ubývá. Najdou se ještě nějaké?
Strašák sankcí za překročení emisních limitů se negativně projevuje i u vozidel s pohonem všech kol, která produkují více CO2. Přestože existují světlé výjimky, u malých levnějších modelů tyto verze postupně mizejí, nebo jsou tlumeny.
S prvními sněhovými vločkami, namrzlými silnicemi a auty v příkopech si mnozí motoristé vzpomenou, že pohon všech kol by ani v české kotlině nemusel být k zahození. Začnou vybírat a vyrazí k prodejcům. Jenže často neuslyší: „Skutečně potřebujete čtyřkolku? Nestačil by vám jen pohon předních kol? Těch máme dost!“ To se asi dozvědět nechtěli, a tak to zkusí u jiného dealera. „U tohoto modelu ale už pohon všech kol bohužel nenabízíme.“ A co někde jinde? „Samozřejmě máme, ale jen s dvoulitrovým turbodieselem, automatem a v nejvyšší výbavě.“ Takže nic levného.
Vliv na malé
Co se to proboha děje? Vysvětlení je jednoduché. Pohon všech kol znamená vyšší produkci emisí a vidina vysokých pokut za jejich překročení vede automobilky k omezování nabídky. U malých vozidel a SUV to platí dvojnásobně, zejména kvůli metodice vypočítávání pokut. Ta totiž zohledňuje i celkovou hmotnost vozidla bez řidiče. Základní hranice 95 g CO2 na kilometr platí pro auta s provozní hmotností 1380 kg. Pokud je však vozidlo lehčí, nebo těžší, vynásobí se rozdíl koeficientem 0,0333 a podle toho se sníží, případně zvýší hranice, od níž bude automobilka platit sankci 95 eur za každý překročený gram CO2. Příklad – provozní hmotnost Fiatu Panda 0.9 TwinAir 4x4 činí 1080 kg, takže hranice je pro něj stanovena na 85 g CO2. Vzhledem k udávaným 131 g/km zaplatí Fiat pokutu 4370 eur, tedy zhruba 114.000 Kč. Proti stojí nejprodávanější čtyřkolka u nás – Škoda Kodiaq. Provozní hmotnost verze 2.0 TDI 110 kW 4x4 AT je 1680 kg, může tedy beztrestně vypouštět 105 g CO2. Vzhledem k udávaným 131 g/km překročí hranici jen o 26 g/km, což znamená pokutu 2470 eur, čili asi 65.000 Kč. Malá lehká auta jsou tak značně znevýhodněna. Takový cenový nárůst zřejmě zákazník neakceptuje, u velkých drahých mu to bude víceméně jedno.
Pomalu mizí
Vyřešit to lze několika způsoby. Nejčastější je prosté stažení verzí s pohonem 4x4 z výroby. K tomuto radikálnímu kroku se rozhodlo několik automobilek, což prozrazuje pohled do aktuálních ceníků. V nich již nenajdete čtyřkolky například u Toyoty C-HR či Mazdy CX-3, které jste ještě loni mohli objednávat – v případě mazdy tvořily v roce 2017 dokonce 18 % prodejů. Z nabídky se pohon všech kol odporoučel také u Fordu EcoSport, Fiatu 500X, a dokonce i Jeepů Renegade či Compass. Ano, ani u americké terénní legendy nyní v případě menších vozů klasickou čtyřkolku nepořídíte. A jdeme dál. Pohon všech kol nemůže mít ani nová generace Nissanu Juke nebo Opelu Mokka a například Suzuki zase po pár měsících ze stejného důvodu zastavilo prodej malého modelu Jimny. Ten by se měl ale příští rok vrátit v užitkovém provedení N1, protože na dodávky se pokuty za překročení emisí zatím nevztahují.
Stejnou cestou se vydala Dacia, která začne nabízet Duster 4x4 také jako užitkáč N1. „Duster v této specifikaci sice bude jen čtyřmístný, ale čtyřkolky si kupují hlavně stavební a lesnické firmy, pro které to problém nebude. Měl by být i levnější,“ říká David Tichý, obchodní ředitel dealera Auto Pokorný. Užitkový Duster 4x4 dostane vznětovou patnáctistovku a benzinový motor 1.3 TCe 96 kW, který zmizel ze seznamu provedení M1. „Z benzinových motorů pro osobní Duster 4x4 zůstane jen 1.3 TCe 110 kW Euro 6d-Full, ale počítáme s výraznými limity. Dovozce na něj nasadil vysokou cenu a doufá, že nebude zájem. Pro rok 2020 jsme na tuto motorizaci měli omezení na pouhých osm kusů,“ dodává David Tichý s tím, že vznětová čtyřkolka se určitě uměle utlumovat nebude.
Nejprodávanější vozy (s pohonem 4x4) | ||||
Pořadí | Model | Celkem | 4x4 | Podíl verzí 4x4 (%) |
2020 (1-11) | ||||
1. | Škoda Kodiaq | 5908 | 5241 | 88,71 |
2. | Škoda Superb | 5721 | 1949 | 34,07 |
3. | Hyundai Tucson | 4051 | 1723 | 42,53 |
4. | Škoda Octavia | 17 873 | 1285 | 7,19 |
5. | Škoda Karoq | 7442 | 1239 | 16,65 |
6. | Dacia Duster | 3143 | 1075 | 34,20 |
7. | Toyota RAV4 | 1355 | 1046 | 77,20 |
8. | Mercedes-Benz GLE | 966 | 966 | 100,00 |
9. | Mercedes-Benz GLC | 778 | 763 | 98,07 |
10. | BMW X5 | 718 | 718 | 100,00 |
11. | Volkswagen Tiguan | 2404 | 695 | 28,91 |
12. | Suzuki Vitara | 765 | 530 | 69,28 |
13. | BMW 3 | 549 | 483 | 87,98 |
14. | Volvo XC90 | 450 | 450 | 100,00 |
15. | Volvo XC60 | 477 | 435 | 91,19 |
16. | BMW 5 | 461 | 428 | 92,84 |
17. | Audi Q8 | 407 | 407 | 100,00 |
18. | BMW X3 | 399 | 399 | 100,00 |
19. | Mercedes-Benz V | 460 | 391 | 85,00 |
20. | Audi A6 | 430 | 390 | 90,70 |
2019 | ||||
1. | Škoda Kodiaq | 7290 | 6396 | 87,74 |
2. | Škoda Karoq | 9911 | 2975 | 30,02 |
3. | Dacia Duster | 5922 | 2549 | 43,04 |
4. | Škoda Superb | 5936 | 2475 | 41,69 |
5. | Škoda Octavia | 21 663 | 2116 | 9,77 |
6. | Hyundai Tucson | 3990 | 1796 | 45,01 |
7. | Suzuki Vitara | 1836 | 1209 | 65,85 |
8. | Volkswagen Tiguan | 3965 | 1167 | 29,43 |
9. | Toyota RAV4 | 1451 | 1166 | 80,36 |
10. | BMW X5 | 1031 | 1031 | 100,00 |
2018 | ||||
1. | Škoda Kodiaq | 6227 | 5330 | 85,59 |
2. | Škoda Superb | 6760 | 3003 | 44,42 |
3. | Škoda Karoq | 6548 | 2096 | 32,01 |
4. | Škoda Octavia | 25 834 | 2066 | 8,00 |
5. | Dacia Duster | 5290 | 1646 | 31,12 |
6. | Volkswagen Tiguan | 4050 | 1527 | 37,70 |
7. | Hyundai Tucson | 3424 | 1375 | 40,16 |
8. | Suzuki Vitara | 1921 | 1223 | 63,66 |
9. | BMW 5 | 1181 | 107 | 1 90,69 |
10. | Mercedes-Benz GLC | 981 | 981 | 100,00 |
Zdroj: SDA |
My se nevzdáme
Existují však i výjimky. Například pro Suzuki jsou verze s pohonem všech kol stěžejní, najdete je u každého nabízeného modelu a tvoří 65 % z celkových prodejů. „U Suzuki není omezení škály modelů s pohonem 4x4 na pořadu dne. Pro naši značku jsou a budou takové vozy těžištěm nabídky,“ hlásá ředitel Suzuki ČR Tomáš Teufl. V segmentu SUV-B, podle SDA nejmenších crossoverů, doplňují tři modely Suzuki už jen Audi Q2, Hyundai Kona a Mini Countryman. A optimisticky zní i další slova Tomáše Teufla: „Žádné limity pro prodej čtyřkolek jsme od centrály Suzuki nedostali a ani nechystáme jejich zdražení. Pokud se budou upravovat ceny, bude se to týkat modelu jako takového bez zaměření na varianty 4x4.“
Pozitivní zprávy máme také ze zastoupení malé značky SsangYong, u níž také každý z modelů může být vybaven pohonem 4x4. „V plánech pro rok 2021 počítáme se zachováním současného portfolia vozů 4x4, protože v Čechách ani na Slovensku nejsme vázáni žádnými limity. Ponechat chceme i aktuální ceny,“ říká vedoucí česko-slovenského importu SsangYongu Petr Škutina.
Nové technologie
Je jasné, že u malých, ale i středně velkých SUV bude počet verzí s klasickým pohonem 4x4 klesat. Stačí se podívat na statistiky prodejů nejnabitějšího segmentu SUV-C s aktuálně 66 zástupci. V roce 2017 tvořily verze s pohonem všech kol 14,7 % registrací, letos jen 9,2 procenta. Podíl čtyřkolek klesl proti loňskému roku u všech stěžejních modelů: Škody Karoq, Hyundaie Tucson, Toyoty RAV4 i Volkswagenu Tiguan.
Objevují se však noví hráči, kteří by mohli představovat zajímavou alternativu. Rodina čtyřkolek se totiž rozrostla o řadu nováčků sázejících na plug-in hybridní pohon. Stačí k zadním kolům jednoduše přidat další elektromotor, správně naprogramovat, a „čtyřkolka“ je na světě. Tento přístup zvolil koncern PSA, takže v kompaktním segmentu jsme do řad vozidel 4x4 přivítali Peugeot 3008, Opel Grandland X nebo DS 7 Crossback. Elektrickou čtyřkolku připravil i Jeep u modelů Renegade a Compass nebo Mitsubishi v případě crossoveru Eclipse Cross. A určitě vám je budou prodejci vnucovat, protože díky dobíjení baterií ze zásuvky a slušnému elektrickému dojezdu představují emisní přeborníky. Jenže nejde o žádnou lidovku, jejich cena se pohybuje od milionu korun výše.
A naše doporučení na závěr? Pokud chcete levné SUV s pohonem všech kol, vybrali jste si a prodejce ho má třeba na skladě, neváhejte a kupujte! Příští rok už bude nabídka omezenější a časem se levné čtyřkolky stanou vzácností.
Drahé tažné koně
Přestože malých levných čtyřkolek ubývá, podíl verzí s pohonem všech kol na celkových prodejích osobních automobilů na českém trhu neklesá a poslední čtyři roky se udržuje na osmnácti procentech. Verzí 4x4 totiž naopak přibývá u drahých prémiových vozů. Zákazník za nemalý balík peněz samozřejmě chce to nejlepší, tedy automat a pohon všech kol. U některých silných motorizací by navíc přenos výkonu na vozovku prostřednictvím jedné nápravy byl takřka nemožný. Zdražení čtyřkolek kvůli vyšším emisím v jejich případě nemusí být ani tak drastické, protože v ceně dvou milionů se padesát tisíc ztratí. V celkových počtech čtyřkolek se tak nahoru derou i sedany či kombi BMW řady 3 a 5 nebo Audi A6.
Podíl pohonu 4x4 na celkových prodejích v ČR | |||
Rok | Prodeje celkem | 4x4 | Podíl 4x4 (%) |
2009 | 161 659 | 18 294 | 11,32 |
2010 | 169 236 | 23 406 | 13,83 |
2011 | 173 282 | 26 298 | 15,18 |
2012 | 174 009 | 26 322 | 15,13 |
2013 | 164 736 | 25 223 | 15,31 |
2014 | 192 314 | 28 514 | 14,83 |
2015 | 230 857 | 35 641 | 15,44 |
2016 | 259 693 | 44 719 | 17,22 |
2017 | 271 595 | 49 689 | 18,30 |
2018 | 261 437 | 44 827 | 17,15 |
2019 | 249 915 | 47 012 | 18,81 |
2020 (1-11) | 182 638 | 33 059 | 18,10 |
Zdroj: SDA |
Domácí hegemon nezlevní
Vozidlům s pohonem všech kol u nás samozřejmě dlouhodobě vládne mladoboleslavská Škodovka. Postupně ale její dominance upadá, což je vidět z tabulky prodejů. V případě modelu Karoq klesl poměr čtyřkolek od roku 2017 do současnosti z 48,75 na 16,65 %. U octavie z 11,19 na 7,19 % a u superbu z 41,07 na 34,07 %. Pouze kodiaq se drží na stejné úrovni celé čtyři roky. Určitě to bude způsobeno i cenovou politikou, kdy verze s pohonem 4x4 za posledních několik let neúměrně podražily, což dokládá druhá tabulka. Nejlevnější Karoq 2.0 TDI 110 kW 4x4 s automatem za 788.900 Kč už není pro každého. Doby, kdy jste mohli mít čtyřkolku Yeti za 449.900 Kč, jsou dávno pryč a světlejší zítřky nečekejte.
Škoda Auto: podíl verzí 4x4 | ||||
Model | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 (1-11) |
Karoq | 48,75 % | 32,01 % | 30,02 % | 16,65 % |
Kodiaq | 88,71 % | 85,59 % | 87,74 % | 88,71 % |
Octavia | 11,19 % | 8 % | 9,77 % | 7,19 % |
Superb | 41,07 % | 44,42 % | 41,69 % | 34,07 % |
„Do tvorby cen vstupují různé faktory jako inflace. Rostou hodnoty lidské práce nebo energií a započítat musíme také technologie zvyšující bezpečnost a vybavenost vozů,“ naznačuje Zdeněk Štěpánek z tiskového oddělení Škody Auto. Nepřímo tím říká, že zlevňovat v Mladé Boleslavi nebudou. Jednu pozitivní zprávu má. „Vnitřní limity pro prodej jednotlivých pohonů nestanovujeme, takže čtyřkolky omezovat nebudeme. Navíc uvedeme s dvěma elektromotory, a tedy pohonem 4x4, i elektrický model Enyaq iV, čímž budeme mít nejširší paletu vozů 4x4 v historii,“ uzavírá Zdeněk Štěpánek.
Vývoj cen modelů 4x4 Škody Auto | |||||
Rok | Yeti | Karoq | Kodiaq | Octavia Combi | Superb Combi |
2012 | 464.900 Kč (2.0 TDI 81 kW Yeti Easy) | 540.900 Kč (1.6 TDI 77 kW Ambition) | 725.900 Kč (1.8 TSI 118 kW Active) | ||
2013 | 449.900 Kč (2.0 TDI 81 kW Fresh Active) | 569.900 Kč (1.6 TDI 77 kW Ambition) | 694.900 Kč (1.8 TSI 118 kW Active) | ||
2014 | 479.900 Kč (2.0 TDI 81 kW Active) | 570.900 Kč (1.6 TDI 77 kW Ambition) | 699.900 Kč (2.0 TDI 103 kW Active) | ||
2015 | 494.900 Kč (2.0 TDI 81 kW Active) | 561.900 Kč (1.6 TDI 77 kW Ambition Fresh) | 694.900 Kč (1.4 TSI 110 kW Active) | ||
2016 | 502.900 Kč (2.0 TDI 81 kW Active) | 574.900 Kč (1.6 TDI 81 kW Fresh) | 709.900 Kč (1.4 TSI 110 kW Active) | ||
2017 | 522.900 Kč (2.0 TDI 81 kW Trumf) | 669.900 Kč (2.0 TDI 110 kW Ambition) | 67. 900 Kč (1.4 TSI 110 kW Active) | 667.900 Kč (2.0 TDI 110 kW Ambition) | 725.900 Kč (1.4 TSI 110 kW Active) |
2018 | 669.900 Kč (2.0 TDI 110 kW Ambition) | 779.900 Kč (2.0 TDI 110 kW Active) | 734.900 Kč (2.0 TDI 135 kW DSG Ambition) | 974.900 Kč (2.0 TDI 140 kW DSG Ambition) | |
2019 | 734.900 Kč (2.0 TDI 110 kW DSG Ambition) | 850.900 Kč (2.0 TDI 110 kW Ambition) | 647.900 Kč (1.6 TDI 85 kW Ambition) | 944.900 Kč (2.0 TDI 140 kW DSG Ambition) | |
2020/11 | 788.900 Kč (2.0 TDI 110 kW DSG Ambition) | 938.900 Kč (2.0 TDI 110 kW DSG Ambition) | 926.900 Kč (2.0 TDI 147 kW DSG Scout) | 1.038.900 Kč (2.0 TDI 147 kW DSG Style) |
Rozhovor: Malých levných je nedostatek
Zvýšený zájem o modely s pohonem všech kol registrují také prodejci ojetých vozidel. V bazaru AAA například vzrostl jejich podíl za posledních deset let z šesti na patnáct procent, jak nám také prozradil Jindřich Topol.
Kolik jsou zákazníci průměrně ochotni připlatit za čtyřkolku u třeba tříleté ojetiny běžného typu: Škody Octavia, Karoq, Suzuki Vitara či Dacie Duster?
Obvyklý příplatek za čtyřkolku se u mladých ojetin pohybuje okolo třiceti tisíc korun.
Má čtyřkolka vliv na rychlost prodeje? Jde říci, že auto s pohonem 4x4 se prodá rychleji než vůz bez něj?
U nových prémiových aut se čtyřkolka stala na českém trhu už prakticky standardem. Bez něj by po letech v bazarech letěla zůstatková hodnota dolů mnohem rychleji. Z levnějších aut bude pohon všech kol buď úplně mizet, nebo je bude nesmyslně prodražovat, časem možná bude k mání výhradně u dražších modelů.
Je mezi čtyřkolkami nějaký model, kterého byste s jistotou prodali mnohem více, ale není kde brát?
Typicky nedostatková je aktuální generace Suzuki Vitara nebo jakákoliv Dacia Duster, i proto si drží ceny na vysoké úrovni. A pak dále také stará garda rámových offroadů: patroly, pajera, land cruisery a další.