Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine – Restart

Filip Melich
Diskuze (111)

Renault se po modelu Kadjar pokouší s novým Australem o jakýsi restart. Vyzkoušeli jsme jej v nejvyšší výbavě a se silnější verzí mild-hybridní pohonné soustavy.

Design, interiér


Renault chce upevnit svoji pozici v segmentu kompaktních SUV, k čemuž mu má velkou měrou dopomoci právě model Austral. Předchozí SUV Kadjar nebylo tak úspěšné, jak si značka představovala, takže to nyní zkouší znovu a lépe. Austral se zároveň stane náhradou i jiných modelů – například jeho sedmimístné provedení již brzy do nabídky značky vrátí jméno Espace.

S novinkou jsme se měli možnost krátce svézt už loni v říjnu ve Španělsku a také před pár týdny v Čechách v rámci uvedení na náš trh. A nyní přichází řada na tradiční týdenní test.

Austral zatím pořídíte jen s mild-hybridní pohonnou soustavou ve dvou výkonových variantách, přičemž nám se do rukou dostaly klíčky od silnějšího provedení. Zároveň šlo o nejvyšší výbavový stupeň Iconic Esprit Alpine, který má image jednoho z mnoha SUV segmentu C okořenit trochou kouzla, jež se v našich hlavách pojí se značkou Alpine.   

Video se připravuje ...

Design

Po stránce designu Austral nepřekvapí, má tradiční tvary a jeho vzhled následuje směr nastolený elektrickým Méganem. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu může být v závislosti na provedení nejméně 0,28, což je hodnota, s níž se Renault smířil jako s dostatečnou pro tento typ auta. Uměl by to ještě lépe, ale prý to není potřeba a případnou ztrátu vyvažuje nízká hmotnost daná použitím hliníku na konstrukci vozu. Austral váží zhruba 1,5 tuny.

S označením Esprit Alpine se budeme postupně setkávat i u dalších modelů Renaultu, přičemž jeho přínosem je spíše sportovnější nádech vnitřního i vnějšího vzhledu vozu, než že by z něj vyloženě dělalo sportovní provedení. Pokud toužíte po nějakém příměru, pak za berličku použijme například škodováckou Sportline.

Zrovna na testovaném vozu poznáte provedení Esprit Alpine hned na první pohled, protože je jako jediné dostupné s matným šedým lakem karoserie Schiste Satin. Specifická jsou také 20palcová kola Daytona s nápisem Alpine na konci jednoho z paprsků, plaketky Esprit Alpine na předních blatnících a další detaily.

Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine

Interiér

Uvnitř se Spirit Alpine pozná podle čalounění sedadel kombinujících látku carbon s Alcantarou a modrým prošíváním. Alcantara je ve skromném množství použita také na multifunkčním volantu potaženém kůží Nappa. Smysl atypicky tvarovaných volantů mi trochu uniká a téměř čtvercové provedení v Australu mi přijde zbytečné (kulatý volant je dobrý volant), ale budiž, tvar na funkci volantu v tomto případě nemá nějak zásadně negativní vliv.

Interiér působí kvalitně a vcelku útulně, jen je škoda velkého množství lesklých ploch jak na palubní desce, tak ve dveřích. Jako vždy jde o to, že tyhle plochy rychle ukazují všechen prach a otisky, které posbírají. Na druhou stranu zaslouží pochvalu množství dostatečně objemných odkládacích prostor nebo obecně prostornost na předních i zadních sedadlech. Polohu za volantem není potíž nalézt a se svými 184 centimetry jsem se s rezervou před koleny i nad hlavou posadil také takzvaně sám za sebe. A to byl vůz vybaven panoramatickým střešním oknem, které jinde může způsobovat potíže s prostorem na hlavu.

Všechna provedení Australu se momentálně dodávají se standardně instalovanou zadní lavicí posuvnou v rozmezí 16 centimetrů, jen u Techno Esprit Alpine je ve formě příplatku za 10.000 Kč. Potěší dělením v poměru 60:40, sklopnou loketní opěrkou se dvěma držáky nápojů a možností měnit sklon opěradel. Naopak snazší by mohla být manipulace se sedadly, ať už při posuvu nebo změně sklonu opěradel, protože oba úkony vyžadují zbytečnou sílu.

Zavazadlový prostor nabízí v závislosti na poloze zadních sedadel solidních 487 až 575 litrů objemu, který jde navýšit sklopením opěradel zadních sedadel až na 1.525 litrů. Sklopená opěradla však vytvoří mírný schod, ale posuvná podlážka pro jeho vyrovnání k dispozici není. Kufr ani nenabídne rovné boky, na druhou stranu kromě osvětlení a táhel pro sklopení opěradel zadních sedadel v něm najdete také háčky po stranách a 12V zásuvku vlevo.  

Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine

Než se pustíme do techniky a jízdních vlastností auta, zmíním ještě multimediální systém OpenR link s 12palcovou dotykovou obrazovkou se slušným rozlišením i grafikou, který stojí na řešeních a službách společnosti Google, včetně navigace, hlasového asistenta nebo obchodu s aplikacemi. Šikovné je jeho zkombinování s posuvnou opěrkou zápěstí na středovém tunelu – to velmi usnadňuje práci s displejem za jízdy, pokud potřebujete zrovna upravit nastavení klimatizace nebo jiných základních funkcí. Prvky pro jejich ovládání jsou pak v systému umístěny nízko, abyste na ně dosáhli i s opřenou rukou.

Motor, jízdní vlastnosti


Zatím jen mild-hybridy

Jak bylo řečeno již v úvodu, Austral je na našem trhu zatím – časem přibude ještě silnější hybrid s 1,2litrovým tříválcem – dostupný pouze s mild-hybridní motorizací ve dvou výkonových verzích. V té základní produkuje 103 kW a spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou, ale my jsme měli k dispozici silnější. Jejím základem je tentýž 1,3litrový přeplňovaný zážehový čtyřválec, ovšem zde poskytuje 116 kW mezi 5.250 a 5.500 ot/min a 270 Nm mezi 1.800 a 3.750 ot/min.

Jednotka je spojena s bezestupňovou převodovkou CVT, která simuluje řazení převodových stupňů, čemuž se vyhýbá monotónnímu hučení, jímž jsou variátory proslulé. Převodovka je se čtyřválcem sladěná dobře a obstojně reaguje i na prudké sešlápnutí plynu. Jen občas jsem zaregistroval nějaké zaváhání nebo zacukání. Ono občasné cuknutí se konkrétně objevovalo především při jízdě v hustém provozu ve městě nebo popojíždění v zácpě.

Elektrifikovaná část pohonného ústrojí je spíše symbolická, protože akumulátor má kapacitu pouze 0,15 kWh a elektromotor pracuje ve 12V síti. Nějakou větší asistenci při rozjezdech nebo naopak rekuperaci při zpomalování proto nezaznamenáte. Ostatně ani vliv na spotřebu paliva není kdovíjak velký. K tomu se ale ještě dostaneme.

Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine

Jízda

Motor je dobře odhlučněný a při běžné jízdě o něm v podstatě nevíte. Ozývat se pochopitelně začne až v okamžiku, kdy na to začnete více šlapat. Ani na dálnici není hlučný a při rychlosti 130 km/h točí v závislosti na sklonu vozovky lehce přes 2.000 ot/min. I v těchto rychlostech umí motor obstojně zabrat, pokud potřebujete rychleji vyřešit nějakou dopravní situaci.

Síly má tedy 1,3litrový čtyřválec dostatek, ovšem i díky jen lehké formě elektrifikace si nebojí říct o svůj příděl paliva. Pokud si rádi hrajete na dálniční stíhačku, Austral nemá problém jezdit za 9 litrů na 100 kilometrů. Když se budete držet českého dálničního maxima, spotřeba bude zhruba o litr nižší. Ve městě většinou žádá přes 8 l/100 km a jen při klidných jízdách mimo město se dá spotřebu stlačit pod 7 l/100 km. V průměru jsem jezdil za 7,8 l/100 km, a to většinou sám nebo ve dvou lidech a s minimálním nákladem. Tato hodnota asi nikoho nepohorší, ale aspoň o pár desetinek by nižší být mohla. Na výrobcem udávaný průměr 6,5 l/100 km se mi dlouhodobě dostat nepodařilo.

Austral stojí na alianční platformě CMF-CD se vzpěrami McPherson vepředu a jednoduchou zadní nápravou. Čtyřprvková náprava bude k dispozici, ale až s vrcholnou hybridní motorizací, kdy se bude zároveň pojit se systémem natáčení zadních kol 4Control. Na rozdíl od konkurence Austral nenabídne pohon všech kol, protože to prý není potřeba. Výhledově ale bude umět alespoň paket Extended Grip s jízdními režimy Snow a All-terrain.

Podvozek je naladěn na tužší notu, ale díky tomu se auto v zatáčkách příliš nenaklání a zadní kola nemají ani na nekvalitním povrchu tendenci odskakovat, jednodušší nápravě navzdory. Francouzské pohupování nečekejte, ale jinak Austral tlumí nerovnosti dostatečně. Řízení je obzvlášť kolem středové polohy trochu hyperaktivní a bez citu, takže přední část auta může v některých situacích působit zbytečně nervózně, i když se ve skutečnosti nic neděje. Tady bych se přimlouval za trochu uvolněnější naladění, ale jen kolem středové polohy, jinak umí být Austral i díky naladění řízení příjemně obratný.

Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine

Ještě zmíním výhled z vozu, který mi vinou silných sloupků přijde trochu obtížnější. Vpřed a do stran se to dá ještě akceptovat, ale vzad a šikmo vzad toho kvůli vyšší zádi a maličkým okénkům z oblasti kufru moc nevidíte. Austral je sice už od základního stupně Techno vybaven zadní parkovací kamerou, která parkování usnadňuje, ale i tak bych byl za lepší „analogový“ výhled vzad raději.

Závěr


Shrnutí a cena

Nový Renault Austral nám už loni ve Španělsku a před pár týdny v rámci prvních jízd v České republice ukázal, že umí být příjemným autem. Nabízí solidní jízdní vlastnosti a na poměry třídy obratné chování. Uvnitř působí prostorně a je dobře zpracovaný, přičemž integrace služeb Google je z větší části povedená, podobně jako nastavitelná područka usnadňující ovládání infotainmentu. Pohonná jednotka má dostatek síly i na dálnici a s převodovkou CVT je dobře sladěná.

Na druhou stranu by uvnitř mohlo být méně lesklých plastů a práce se zadní lavicí by mohla být snazší. Stejně tak by bylo příjemné mít možnost srovnat při sklopených zadních opěradlech podlahu zavazadlového prostoru do roviny. Pohonné ústrojí si v husté dopravě a zácpách sem tam zacuká a reálná spotřeba by měla být nižší. Hranatý volant taky nemusí být každému po chuti. Dokonalý Austral určitě není, ale rozhodně má čím zaujmout.

Co se ceny týče, za momentálně nejlevnější provedení Renaultu Austral dáte 770.000 Kč, za něž dostanete mild-hybridní pohonnou soustavu o výkonu 103 kW, šestistupňový manuál a výbavu Techno. Testovaná motorizace se 116 kW a převodovkou CVT začíná na ceně 875.000 Kč (885.000 Kč včětně příplatku za posuvnou zadní lavici).

Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine

Námi testované vrcholné provedení Iconic Esprit Alpine stojí minimálně 955.000 Kč. Testovaný exemplář měl zaškrtnuté všechny příplatkové položky, kterých už ostatně moc není, takže se výsledná cena dostala na 1.106.000 Kč. Technicky spřízněný Nissan Qashqai ve verzi s mild hybridem, pohonem předních kol a automatem přijde v nejvyšší výbavě Tekna na podobné peníze (969.990 Kč). Za příplatek 40.000 Kč ale přihodí pohon všech kol, který Austral nenabízí.

Nejlevnější verze modelu 770.000 Kč (Austral MHEV 140/103 kW Techno)
Základ s testovaným motorem 885.000 Kč (Austral MHEV 160 auto/116 kW Techno Esprit Alpine)
Testovaný vůz bez příplatků 955.000 Kč (Austral MHEV 160 auto/116 kW Iconic Esprit Alpine)
Testovaný vůz s výbavou 1.106.000 Kč (Austral MHEV 160 auto/116 kW Iconic Esprit Alpine)

Plusy

  • Kvalitní materiály v interiéru
  • Prostornost a odkládací prostory
  • Posuvná opěrka ruky pro snazší ovládání infotainmentu
  • Solidní jízdní vlastnosti
  • Až na občasné zacukání dobře naladěná pohonná soustava  

Minusy

  • Hranatý volant
  • Obtížnější manipulace se zadními sedadly
  • Omezený vzhled vzad
  • Vyšší spotřeba než jakou deklaruje výrobce
  • Lesklé povrchy uvnitř
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (111)

Doporučujeme

Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine
Cena základní sestavy 955 000 Kč
Výbava základní sestavy Multimediální systém OpenR link 12“, automatická dvouzónová klimatizace, zadní Full LED světla s 3D efektem, rear cross traffic s detekcí chodců a cyklistů, kamerový systém 360°, přední a zadní a boční parkovací senzory, adaptivní tempomat, dešťový a světelný senzor, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a sklopná a vyhřívaná, elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru, digitální přístrojový štít 12,3“ atd. Kč
Cena testované sestavy 1 106 000 Kč
Výbava testované sestavy Lak šedá Schiste Satin/střecha černá Etoilé (60.000 Kč), světlomety Matrix LED Vision (22.000 Kč), panoramatické střešní okno fixní (20.000 Kč), 9,3“ head-up displej (15.000 Kč), rezervní kolo (5.000 Kč), vyhřívané přední sklo (5.000 Kč), pack Harman Kardon (24.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1333
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 116 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1800 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.5
Emise CO2: 147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 487 / 1525
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1546 / 457
Rozměr pneu: 235/40 R20
Renault Austral MHEV 160 CVT Iconic Esprit Alpine
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4510
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1644
d) rozvor (mm): 2667
e) rozchod vpředu (mm): 1482
f) rozchod vzadu (mm): 1476
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 955
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1320
délka sedáku vpředu (mm): 525
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
22. 2. 2023 12:33
Re: (nad)priemer...
No já tím dodrzuju pitnej režim. Vypiju prostě flašku, a je jedno jestli má 0.5 nebo 1.5l. Kdyz ji mám po ruce, piju.
21. 2. 2023 22:29
Re: (nad)priemer...
Tohle je hodně individuální a zároveň auto od auta jiné.

Např. v rámci té délky - Mazda CX-5 má dlouhou kapotu a celkově měří cca 4.6m (dlouhé svody 2.0 benzín). Výhoda délky je v prachu, prostornost interéru jako u mého auta o délce 2.4m.

Nedávno jsem hovořil s kámošem, majitelem Karoqa, který mi říkal že jeho předchzí OIII měla větší kufr, ale v Karoqu je víc místa pro lidi vzadu. Pro mě trochu překvapení.

Sám jsem, kvůli zádům, musel v nízkých autech jezdit v sedačce nastavené úplně dolů, dlouhé nohy a dlouhé ruce. Za mě si nikdo nesedl, ani v novém FoFo či Corolle. V Jeepu sedím jako na židli, záda zpívají ódu na radost a za sebe si sednu s rezervou přes 10 cm před koleny!

Takže jo, souhlas s adamem, je to jiné...
21. 2. 2023 22:11
Re: (nad)priemer...
Sem myslel, že 1.5 PETky řeší jenom novináři. Takže očividně ne ;-)

V autě piju z plechovek. Taková ta "zlomená" PETka, to je v autě radost ;-)
Avatar - Mikesus
21. 2. 2023 17:53
Re: (nad)priemer...
Ja si sundaval bundu i v corolle. A nedá se říct že by to bylo nějak horší než v highlanderu, ačkoliv prostorově jsou úplně jinde. Spis je to o grifu než o prostoru.
Co teda bylo v corolle horší, tak vypit 1.5l petku, obzvlášť od poslední cca pětiny. Prostě jsem se s ní pod střechu nevešel.
Avatar - Emel
21. 2. 2023 09:07
Re: (nad)priemer...
To asi jo, a máš víc místa nad hlavou. Ale já zase nepotřebuju mít kolem sebe spoustu místa a za volant sedám už bez bundy (to by v Insi bylo taky akrobatické cvičení.