Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucnost Fiatu: Další otevřená 500, levné modely i dodávky s francouzskou technikou

David Bureš
Diskuze (48)

Značka Fiat má údajně nejvíce těžit ze spojení koncernů FCA a PSA do celku Stellantis. Co pro nás chystá v následujících letech?

Mateřský Fiat byl v rámci koncernu FCA v posledních letech spíše upozaděn, respektive primárně se zaměřoval na pro něj perspektivní jihoamerický trh, a tak jeho evropská nabídka postupně stárla. Od začátku roku je ale po spojení FCA s PSA součástí nadnárodní skupiny Stellantis, která mu velice důvěřuje. Konečně se tak i v Evropě máme dočkat smršti nových Fiatů.

Vedení Stellantisu dokonce naznačuje, že právě Fiat by měl nejvíce těžit ze spojení FCA a PSA. Italská automobilka totiž konečně dostane přístup k moderní technice pro malé automobily, která mu v posledních letech tak zoufale chyběla. Respektive neuměl ji sám vyvinout levně, aby v konkurencí nabitých segmentech zaujal.

I proto Fiat dnes vůbec není zastoupen v segmentu malých aut, který je i přes tuhou konkurenci pořád obchodně zajímavý. A v rámci kompaktů nabízí jen Tipo, které prodejně ztrácí. Místo toho boduje jen v třídě miniaut, kterým sice prodejně dominuje, zato jde však o segment, o něž zákazníci kvůli rostoucím cenám obecně ztrácejí zájem a někteří výrobci ho opouští.

Díky novému partnerství však Fiat konečně bude chtít získat zpět dříve ztracené pozice. Už dávno před vznikem Stellantisu se mluvilo o tom, že Fiat má zájem o moderní platformu pro malá auta, kterou nyní prostřednictvím architektury CMP z francouzské dílny konečně získá. Díky ní bude moci vcelku levně vyvinout novou generaci aut, která umožní zástavbu elektrického pohonu, bez něhož se Fiat v Evropě už neobejde.

Sázka na dostupné modely

Na první hmatatelný výsledek spolupráce s Francouzi si však ještě nějakou dobu počkáme, vývoj se mohl plně rozběhnout až letos, kdy k fúzi FCA a PSA oficiálně došlo. Konkrétně má jako první architekturu CMP použít nové malé SUV Fiatu, které se začne vyrábět v roce 2023.

To už bude navrženo v souladu s novou strategií značky. Fiat se v rámci skupiny Stellantis má stát spolu s Citroënem mainstreamovou značkou nabízející primárně cenově dostupná auta, což na malém SUV pro rok 2023 bude už znát.

Fiat již potvrdil, že se bude vyrábět v polské továrně Tychy, po boku nových SUV značek Jeep a Alfa Romeo se shodným technickým základem. V zákulisí se o něm přitom mluví jako o novodobé reinkarnaci Pandy. Nejde tak ani o design, jako spíše o charakter jednoduchého, cenově dostupného auta. Svým způsobem se tak inspiruje konceptem Fiat Centoventi z roku 2019, který už ukazoval, co značka může na poli cenově dostupných automobilů nabídnout.

Právě k Centoventi bude mít blízko také připravovaný městský automobil pro rok 2024. Podle všeho nahradí dnešní Pandu, když se přímo inspiruje vzhledem Centoventi. Fiat zkrátka vidí, že evropská klientela ztrácí o nejmenší auta zájem (hlavně kvůli cenám, které zvyšují přísnější emisní i bezpečnostní normy), a tak má budoucí náhrada za Pandu vyrůst. Podle všeho se tak v roce 2024 Fiat konečně vrátí do segmentu malých aut a po letech nabídne nástupce kdysi oblíbeného Punta, ukončeného v roce 2018 bez náhrady.

Jelikož jsou ale emisní normy neúprosné, nabídnou tyto dvě novinky také čistě elektrický derivát, umožněný využitím právě architektury CMP vyvinuté někdejším PSA.

Cenově dostupná má být také náhrada za kompaktní Tipo, připravovaná také pro rok 2024. S ní se přitom s největší pravděpodobností počítá s upravenou architekturou EMP2 z nového Peugeotu 308. Není přitom zatím jasné, kde se nástupce Tipa bude vyrábět. Partnerství s tureckou automobilkou Tofas, v jejíž továrně v Burse se Tipo dnes vyrábí, totiž vyprší na konci roku 2023. Zda bude prodlouženo, není jisté. Díky vzniku Stellantisu má Fiat i jiné možnosti výroby, po pravděpodobném konci 500L může být navíc volná i továrna Fiatu v srbském Kragujevaci, na druhou stranu Turecko nabízí vcelku levnou pracovní sílu, která pořád může být lákadlem.

Novinky v řadě 500

Fiat nicméně do budoucna nehodlá prodávat jen cenově dostupné automobily. Stylová retro řada 500 se ukázala jako populární (byť opravdových úspěchů dosáhla jen výchozí 500), a tak v ní Fiat bude pokračovat.

Už letos se počítá s další modernizací malého SUV Fiat 500X. Ten už se sice prodává od roku 2014, místo náhrady ale po sedmi letech prodeje přijde další modernizace. Ta bude údajně ve znamení elektrifikace nabídky, když se 500X dočká nového mildhybridního ústrojí.

Hlavně ale dorazí i nová karosářská varianta. Novinkou bude kabriolet ve stylu 500C, tedy s plátěnou střechou, která však po svém stažení zachovává rámy dveří. Originální derivát se tak postaví „plnohodnotnému SUV kabriu“ Volkswagenu T-Roc Cabrio.

Další inovace stárnoucího 500X přitom může souviset s postupnou přeměnou této retro řady do rodiny elektrických modelů. Není totiž vyloučeno, že plnohodnotný nástupce 500X chystaný pro rok 2025 už dorazí jen s čistě elektrickým pohonem.

Fiat totiž plánuje dále rozšířit nabídku loni uvedené „Nuova 500“, dostupné výhradně jako elektromobil. Ta dorazila jako třídveřový model a od něj odvozené „cabrio“ s plátěnou střechou, které časem doplnil také originální derivát 3+1. Ten má na vpravo druhé boční dveře, otevírané proti směru jízdu, pro snazší přístup na zadní sedadla.

V roce 2021 by pak měla konečně dorazit už léta avizovaná pětidveřová 500, která má nakonec dorazit s čistě elektrickým pohonem. Využije totiž nový základ z loni uvedené „Nuovy“, která se začala prodávat po boku dosavadní generace, vyráběné od roku 2007, nadále nabízené se spalovacími motory.

Nové dodávky

Značka Fiat ale nejsou jen osobní auta, ale prostřednictvím divize Fiat Professional také užitkové vozy. Také ty čeká zásadní proměna, protože značka chystá inovace hned svých tří užitkových vozidel. Už letos se dočká modernizace velké Ducato, které už léta vzniká ve spolupráci s Peugeotem a Citroënem. Spolupráce s francouzskými značkami následně bude využita i v menších segmentech.

Náhradou za středně velké Talento (dosud vyráběné s Renaultem) se tak v roce 2022 nově stane sourozencem Citroënu Jumpy a spol., zatímco kompaktní Doblo nahradí v roce 2023 sourozenec Citroënu Berlingo a spol.   

David Bureš
Diskuze (48)

Doporučujeme

Avatar - Avanti
28. 3. 2021 00:04
Re: No to jsou zase kecy...
Ono je to celé taký vývar z vody, len aby bol.. Chcel som byť aj ja kritický v komentároch - voči článku, no počkal som si radšej na diskusiu o zastaralých Fiatoch, lebo som vedel, že ešte len tam sa ukáže odbornosť... Fiaty sa totiž predávajú s najnovšou a najčerstvejšou generáciou motorov s technikou ladnou prioritne pre pocit z jazdy, nie pre čísla, s asistentami tvorenými preto, aby boli, vyhoveli, no neotravovali pri jazde, s klimatizáciou v základnej Pande, ktorá základnej o triedu väčšej a o triedu drahšej i20 chýba... s návratom 500L pre bežné rodiny s odolným 1.4 FIRE v kompletnej výbavovej ponuke.. ale tak v poslednom rade vôbec kvitujem, že aspoň niečo je.. Fiat v médiách sa cení. Chce to len trochu lepší základ a zdroje.
Avatar - sorpersa
26. 3. 2021 09:29
Re: Neverending waiting
No neviem, či si sedel v ňom, ja áno, porovnaj si ho s novinkou P308, GOLF, alebo starým Megane, alebo trebárs 500x a pochopíš... ten interiér je proste už OFF... zvonku je to auto staré, len je podvihnuté a má nové svetla a nárazníky, to je všetko...Porovnaj si to dajme tomu s podvihnutým Ceedom a rozjasní sa Ti... asi tak... proste to auto nemôže konkurovať s tou cenou...
Avatar - Blue Sun
26. 3. 2021 07:32
Re: No to jsou zase kecy...
Fiatí zmar... to musí být pro tebe kruté.
Avatar - Ja Prvni 123
25. 3. 2021 20:41
Re: Punto
Někomu chybí suvéčka a "crossovery"?!
Těch je všude natlusto...
Avatar - Ja Prvni 123
25. 3. 2021 20:40
No to jsou zase kecy...
Tak Stelantis se vyjádřil, že strategii dalšího vývoje dokončí v letošním roce... ale na auto.vw už ví spoustu detailů, samozřejmně v každém odstavci proloženém kritickou poznámkou.