Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejdůležitější novinky roku 2020: Inovace napříč segmenty

Ondřej Mára
Diskuze (23)

Uplynulých dvanáct měsíců přineslo několik důležitých novinek, pojďme si je proto v rychlosti připomenout.

Jednou z nejočekávanějších novinek letošního roku byla čistě elektrická Škoda Enyaq, tedy první mladoboleslavský elektromobil postavený na modulární elektrické platforma MEB. Začátek prodeje je sice naplánován až na příští rok, přesto už nyní známe kompletní nabídku motorizací, ceníky a ještě před premiérou už jsme se s novým Enyaqem i svezli. Nedlouho po Enyaqu pak Volkswagen představil sesterský elektrický crossover ID.4, který je prvním globálním elektrickým modelem značky.

Škoda Octavia čtvrté generace se světu představila již minulý rok, teprve letos však dorazily její dobrodružná a sportovní verze. Jako první se představila sportovní Octavia RS, která je poprvé dostupná se třemi typy pohonných jednotek. Tradiční benzínovou a naftovou verzi totiž doplnil ještě plug-in hybrid. Stejná pohonná ústrojí pak během roku objevila i pod kapotou koncernových sourozenců Octavie, jako je například Golf GTI. V polovině roku pak dorazila i dobrodružně laděná Škoda Octavia Scout, která má tradičně zvýšený podvozek, oplastovanou karoserii, pohon všech kol a motory spojené výhradně s převodovkou DSG.

Další významnou novinkou, představenou značkou spadající pod křídla koncernu Volkswagen, se stala Cupra Formentor. Jde totiž o zcela první samostatný model značky Cupra, původně sportovní divize Seatu, která se v roce 2018 osamostatnila. Formentor vstoupil na český trh s motorem 2.0 TSI o výkonu 228 kW, převodovkou DSG, pohonem všech kol a ambiciózní cenou 1.334.900 Kč. V prosinci se však nabídka rozrostla o motorizaci 1.5 TSI, která je podstatně dostupnější.

Zpátky ale do českých luhů a hájů, respektive do Moravskoslezského kraje. Jihokorejská automobilka Hyundai totiž letos představila novou generaci populárního SUV Hyundai Tucson, které se testovalo v kopřivnickém areálu Tatry a jeho výroba bude probíhat v Nošovicích. Nová generace přitom dostala naprosto unikátní design, díky kterému je přinejmenším příď nového Tucsonu skutečně nepřehlédnutelná. Zážitky z prvních jízd přitom naznačují, že má tohle SUV i řadu dalších předností.

Tucson však není jedinou důležitou novinkou, kterou automobilka Hyundai letos představila. Za pozornost totiž stojí i nová generace kompaktního Hyundai i20, která rovněž vsadila na kombinaci výrazného designu a moderních technologií. Kromě prvních jízd už jsme si ale s i20 střihli i klasický redakční test, kde na nás i20 udělala skvělý dojem. Ještě víc se ovšem těšíme na její ostrou variantu i20 N, která dorazí v příštím roce.

A když už mluvíme o sportovních vozech, rozhodně nesmíme opomenout novou generaci ikonického BMW M4. Ostrá mnichovská novinka sice budí rozpaky svou přídí s obrovskými ledvinkami, po technické stránce to ale vypadá mnohem lépe. Standardní verze modelů M3 a M4 nabídnou 353 kW, verze Competition pak dokonce až 375 kW. Slabší verze může být vybavena i manuální převodovkou, zatímco silnější dorazí výhradně s automatem. Standardně je výkon přenášen na zadní kola, vůbec poprvé se však modely M3 a M4 objeví i ve verzi s pohonem všech kol M xDrive - i ten ale umí fungovat pouze jako zadokolka.

Několik sportovních modelů letos představil i Mercedes, místo na našem seznamu si však zaslouží z úplně jiného důvodu. A tím je samozřejmě Mercedes-Benz třídy S, tedy nová vlajková loď značky s třícípou hvězdou ve znaku, která nese interní označení W223. Novinka se přitom může pochlubit většími rozměry, elegantním designem, patřičným luxusem a nechybí ani pestrá nabídka moderních technologií. Od chytrých světlometů, přes nové bezpečnostní systémy až po další krok směrem k automatizované jízdě.

Od prémiových značek ale zpátky mezi dostupné vozy, kde se letos také děly velké věci. Rumunská Dacia totiž letos představila svůj první elektromobil, nesoucí označení Spring. Mnohem větší pozornost na sebe však strhává nová generace modelu Dacia Sandero, která přijíždí s několika zásadními inovacemi. Sandero stojí na nové platformě, je větší, podstatně modernější, vypadá skvěle a po prvních jízdách už víme, že stále zůstává normálním vozem.

Zajímavé věci se ale děly i za oceánem. Například RAM představil nový nadupaný pick-up 1500 TRX, který má dorazit i do Evropy, a GMC oživilo ikonické jméno Hummer. Snad největší pozornost si pro sebe ale ukradl návrat ikonického Fordu Bronco. Offroad s poctivou rámovou konstrukcí, retro-vzhledem a parádní výbavou do terénu cílí přímo proti Jeepu Wrangler, kromě toho však Ford představil i civilnější Bronco Sport, které má být schopnějším a dobrodružnějším SUV.

Závěrem se pak sluší připomenout i druhou generaci vodíkové Toyoty Mirai. Nástupce prvního produkčního vozu s palivovými články totiž přijíždí s elegantním designem, kompletně přepracovanou technikou, dojezdem až 650 kilometrů a údajně i lepší cenou. O tom bychom se ostatně měli přesvědčit již začátkem příštího roku, kdy očekáváme upřesnění dostupnosti a ceníků i pro český trh.

Ondřej Mára
Diskuze (23)
Avatar - speedfred
31. 12. 2020 13:43
Re: Mirai
Na Multiplu mi nešahaj!!!! Origo sa mi páčila a FL to iba pokazili.
31. 12. 2020 12:51
Re: Mirai
Naprostý souhlas, ix35 je opravdu otřesná vysoká hrouda plechu na malých kolech... :-O :-( :no:
Avatar - Roman Horký
31. 12. 2020 10:09
Re: Mirai
Doteď jsem si myslel, že nejohyzdnější jsou pro tebe všechny Priusy. Tak díky, že jsi mne vyvedl z omylu.
Avatar - Blue Sun
31. 12. 2020 09:23
Re: Mirai
Jo, ix35 je taky designové zvěrstvo. Vůbec ty Hyundaie té doby jsou podivné.