TÜV Report 2016: Jaké ojetiny jsou spolehlivé a kterým se vyhnout?
Německé sdružení organizací TÜV zabývající se testováním různých výrobků vydalo svůj pravidelný žebříček spolehlivosti automobilů. Statistika zaznamenává všechny závady vozidel zjištěné na stanicích technické kontroly. Mezi značkami bodovaly hlavně Toyota a Mercedes, na chvostu naopak byly Renault či Chevrolet.
Statistika vychází z takřka devíti milionů provedených kontrol 233 nejpopulárnějších modelů na německém trhu. Taková inspekce je u našich západních sousedů dokonce nařízena zákonem. Oproti loňské zprávě se podíl vážných závad opět snížila, z 23,5 % na 22,6 %. Toto číslo znamená, že 22,6 % zkoumaných vozů mělo nějaký výraznější problém.
Vzrostl naopak počet malých závad, které byly objeveny u 13,6 % zkoumaných aut (loni u 12,5 %). Poměr aut zcela bez vady zůstal na stejné úrovni (63,7 % oproti loňským 63,9 %).
„Celkově se kvalita aut v minulých letech zlepšila,“ říká Klaus Brüggemann z vedení TÜV. Vysvětluje, že třeba rezavění karoserií už nebývá tak častým problémem jako kdysi. Nejčastějšími závadami byly podle statistiky ty související s osvětlovacími zařízeními. Problémem bylo i zavěšení a brzdové systémy, případně únik oleje.
Nejúspěšnějšími značkami jsou podle TÜV Audi, Mercedes-Benz, Porsche a Toyota, které byly v nejlepších desítkách jednotlivých kategorií nejčastěji. Na chvostu naopak byly mnohdy Dacia nebo Chevrolet. V nejhorší desítce modelů se často objevovaly i Fordy a Volkswageny. Žádný z modelů Škoda se ve sledovaných kategoriích neobjevil v top 10, zároveň ale žádné z mladoboleslavských aut nebylo v nejhorší desítce.
Závady u jednotlivých aut podle věku | ||||
Věk auta | Žádné závady [%] | Lehké závady [%] | Vážné závady [%] | Průměrný nájezd [1.000 km] |
2-3 roky | 86,5 | 5,7 | 7,8 | 50 |
4-5 let | 76,5 | 10,3 | 13,2 | 69 |
6-7 let | 67,8 | 13,1 | 19,1 | 97 |
8-9 let | 60,2 | 14,9 | 24,9 | 113 |
10-11 let | 52,4 | 16,1 | 31,4 | 128 |
Ze statistik rovněž vyplývá, že průměrné stáří osobních aut postupně roste. Letos činí devět let, zatímco před dvěma lety to podle Asociace automobilového průmyslu Německa bylo 8,7 roku. V Česku je ale situace mnohem horší, průměrný věk osobních vozidel činí 14,53 roku. Zároveň ale v Německu klesá počet najetých kilometrů, podle TÜV je letošní průměr 102.000 kilometrů, zatímco před rokem to bylo o 5.000 kilometrů více.
Auta ve věku dva až tři roky
Nejmladší vozidla jsou samozřejmě nejspolehlivější. Zároveň o kvalitě daného vozu tento věk vypovídá zřejmě nejvíce – u starších aut se může více projevit péče jejich majitelů. Vážná závada ale byla nalezena u 7,8 % zkoumaných aut, což není úplně málo. Vůbec nejhůře dopadl Chevrolet Spark s kvótou závad ve výši 14,6 %. Mezi nejméně spolehlivou desítkou se objevily též Fiat 500, Dacia Logan nebo Chevrolet Captiva.
První čtyři místa ve spolehlivosti naopak obsadily modely Mercedes-Benz. Za třídou B následují třídy GLK, SLK a M. Do top 10 se vešly také třídy C (šesté až sedmé místo) a E Coupé (osmá příčka).
Nejspolehlivější automobily staré dva až tři roky podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Mercedes-Benz B | 2,8 | 41 |
2. | Mercedes-Benz GLK | 2,9 | 52 |
3. | Mercedes-Benz SLK | 3,1 | 29 |
4.-5. | Mercedes-Benz M | 3,6 | 61 |
4.-5. | Porsche 911 | 3,6 | 31 |
Nejméně spolehlivá auta stará dva až tři roky podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Chevrolet Spark | 14,6 | 31 |
2. | Fiat 500 | 14,1 | 28 |
3. | Fiat Punto | 13,3 | 36 |
4. | Ford Ka | 13,2 | 31 |
5. | Citroën C5 | 13 | 64 |
Auta ve věku čtyři až pět let
Čtyřletá a pětiletá osobní auta mají v Německu na svém kontě v průměru 69.000 najetých kilometrů. Závad už ve srovnání s mladšími auty přibývá, vážné závady byly zjištěny u 13,2 % testovaných aut. To je bezmála dvojnásobek proti těm maximálně tříletým.
V tomto případě naopak bodovali konkurenti Mercedesu – nejvyšší příčky obsadily dvě Audiny (první A1 a třetí Q5) a jedno BMW (celkově druhá Z4). Z mainstreamových modelů bodoval Opel Meriva, který s Audi TT a Mercedesem GLK obsadil šestou až osmou příčku. Nejlepší desítku uzavírají dvě Mazdy – 3 a 2.
Na chvostu tabulky skončila Dacia Logan, kvóta závad v jejím případě činila 28,1 %. O moc pozadu nebyla ani Dacia Sandero (22,8 %). V nejhorší desítce najdeme opět dva Chevrolety (tentokrát Captivu a Aveo), které doplňuje třeba Volkswagen Sharan.
Nejspolehlivější automobily staré čtyři až pět let podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Audi A1 | 5,7 | 47 |
2. | BMW Z4 | 6 | 49 |
3. | Audi Q5 | 6,1 | 88 |
4. | Porsche 911 | 6,2 | 45 |
5. | BMW X1 | 7,2 | 65 |
Nejméně spolehlivá auta stará čtyři až pět let podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Dacia Logan | 28,1 | 73 |
2. | Fiat Panda | 23,3 | 49 |
3. | Dacia Sandero | 22,8 | 56 |
4. | Renault Kangoo | 22,2 | 67 |
5. | Citroën C4 | 21,7 | 65 |
Auta ve věku šest až sedm let
Po šesti až sedmi letech němečtí řidiči s autem ujedou v průměru bezmála 100 tisíc kilometrů. U takřka pětiny takto starých vozů byla objevena vážná závada. Jako nejspolehlivější auto bylo v této kategorii vyhodnoceno Porsche 911. O něm by se mohlo prohlásit, že těží ze svých majitelů, kteří nemusejí šetřit na péči o něj a poskytují mu to nejlepší. O v pořadí druhé Toyotě Prius se to ale asi říct nedá, tady výsledek její kvalitu opravdu potvrzuje. A nebude to náhoda, největší japonská automobilka má v nejlepší desítce tři zástupce (dále Auris a Yaris).
Na opačném konci spektra opět hledejme Chevrolety a Dacie. Opět je tu i Citroën C4 nebo Renault Kangoo. V případě Matizu činí kvóta závad 34,6 %.
Nejspolehlivější automobily staré šest až sedm let podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Porsche 911 | 8,9 | 56 |
2. | Toyota Prius | 9,6 | 89 |
3. | VW Golf Plus | 10,3 | 80 |
4. | Audi TT | 11,1 | 80 |
5. | Toyota Yaris | 12 | 79 |
Nejméně spolehlivá auta stará šest až sedm let podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Chevrolet Matiz | 34,6 | 63 |
2. | Dacia Logan | 32,9 | 102 |
3. | Renault Kangoo | 31,4 | 90 |
4. | Citroën C4 | 29,4 | 92 |
5. | Chevrolet Captiva | 29 | 102 |
Auta ve věku osm a devět let
Také žebříčku aut starých osm a devět let vévodí Porsche 911 a Toyota Prius. Na stupních vítězů je doplňuje Mazda MX-5. Celou půlku top 10 tvoří modely Toyota (Prius, Corolla Verso, RAV4, Yaris a Corolla). Sedmé až osmé místo pak drží Volkswagen Golf Plus.
Mezi nejhoršími jsou opět „staří známí.“ Úplně nejhorší je Renault Kangoo, v top ten jsou také Ford Ka, Dacia Logan nebo Volkswagen Sharan. V nejméně spolehlivé desítce jsou zastoupeny i Alfa Romeo 147 nebo Kia Sorento.
Nejspolehlivější automobily staré osm až devět let podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Porsche 911 | 11,7 | 67 |
2. | Toyota Prius | 13,1 | 108 |
3. | Mazda MX-5 | 15,1 | 69 |
4. | Toyota Corolla Verso | 15,4 | 113 |
5. | Mazda 2 | 15,5 | 80 |
Nejméně spolehlivá auta stará osm až devět let podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1.-2. | Renault Kangoo | 35,1 | 113 |
1.-2. | Kia Sorento | 35,1 | 130 |
3. | Renault Twingo | 34,6 | 86 |
4. | Ford Ka | 34,3 | 76 |
5. | Ford Galaxy | 33,8 | 145 |
Auta ve věku deset až jedenáct let
Nejstarší sledovanou kategorií organizací TÜV jsou vozy ve věku 10 až 11 let. Taková auta mají u našich západních sousedů v průměru 128 tisíc najetých kilometrů. Zhruba u poloviny z nich nebyla nalezena žádná závada. Tři z deseti aut naopak trápila závada vážná.
Na chvostu skončil Fiat Stilo, za kterým následuje Mercedes-Benz M. To je zajímavé s ohledem na to, že dvou až tříletá třída M byla ohodnocena jako jedno z nejspolehlivějších aut. Naopak mezi nejspolehlivějšími jsou opět Porsche 911 a zástupci Toyoty, v nejlepší desítce nechybí ani Honda Jazz nebo Ford Fusion.
Nejspolehlivější automobily staré deset až jedenáct let podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Porsche 911 | 13,9 | 86 |
2. | Toyota Corolla Verso | 17,5 | 123 |
3. | Toyota RAV4 | 18,7 | 113 |
4. | Toyota Avensis | 20 | 128 |
5. | Mercedes-Benz SLK | 20,4 | 87 |
Nejméně spolehlivá auta stará deset až jedenáct let podle TÜV Report 2016 | |||
Poř. | Model | Kvóta závad | Průměrný nájezd [1.000 km] |
1. | Fiat Stilo | 44 | 125 |
2. | Mercedes-Benz M | 43,7 | 162 |
3. | Ford Galaxy | 41,8 | 168 |
4.-5. | VW Sharan | 41,4 | 170 |
4.-5. | Kia Sorento | 41,4 | 151 |
A co Škodovky?
Modely značky Škoda v TÜV Report 2016 nepropadly, zároveň ale nijak výrazně nezazářily. Výjimkou je Octavia, která v případě dvou až tříletých aut zaznamenala vysokou kvótu závad o hodnotě 10,2 %, což by jí při školním hodnocení přineslo známku 5. V hodnocení starších aut byly ale výsledky Octavie podstatně lepší.
Nejlepšího výsledku v této kategorii naopak dosáhly Roomster a Yeti. V případě dvou až tříletých aut shodného výsledku dosáhly Roomster a Yeti. Kvóta závad o hodnotě 6,5 % jim přinesla 45. místo mezi modely, což při „školním“ hodnocení by znamenalo známku 2. Dvojku by dostala také Fabia (51. příčka), Superb trojku (75. příčka).
Také v případě čtyřletých a pětiletých aut je z mladoboleslavských modelů nejlepší Yeti (celkově 34. místo, kvóta závad 10,1 % a známka 2), Roomster je však 58. (kvóta závad 12,1 % a známka tři). Před něj se dostal Superb, který by byl hodnocen dvojkou. Naopak Fabia a Octavia by měly po trojce.
Mezi šestiletými a sedmiletými mladoboleslavskými vozy nejlépe dopadla Octavia. O 61. místo s kvótou závad 19,1 % a školním hodnocením 3 se podělila s VW Passat CC. Roomster a Fabie by měly podle školního hodnocení po čtyřce.
Také v případě osmiletých a devítiletých aut boduje mezi Škodovkami Octavia, 52. místo znamená trojku a kvótu závad 25,3 %. Fabia by měla čtyřku (kvóta závad 27,8 %).
U nejstarších hodnocených automobilů, deset a jedenáct let starých by Octavia dostala dvojku – za 31. místo a kvótu závad 28,9 %. Jedná se o stejný výsledek jako u Merecdesu CLK. Fabia by brala trojku – za kvótu závad 32,9 %, stejně je stejně jako u Fordu Mondeo.